56 649 läst · 447 svar
57k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Glöm det, jag hittade en Passat till salu på blocket som var registrerad med "Kopplingsanordning Kula" vilket är helt onödigt då den är helbilsgodkänd. Så tydligen har väl VW tyckt att det ska stå så på vissa av sina bilar, oklart varför då det bara är till problem. Du har ju ett gammalt regbevis och där måste det ju stå så då?M Mjärn skrev:
Nä precis det är ju det vanliga, vill jag påstå. Men vikterna står ju, oavsett om man har drag eller inte, vilket betyder att du får montera eller demontera drag som du vill. Men draget ska vara typgodkänt för bilen osv.E Edlunn skrev:
Jo, om den fick dragkrok INNAN undantaget att helbilsgodkända bilar med typgodkänt drag inte behöver regbesiktas.RoTe skrev:
Jag har läst i nåt annat forum om nån som hade en löstagbar krok på en helbilsgodkänd bil, inskriven i regbeviset, som sen inte gick igenom besiktningen, varvid han bytte ut den mot ett fast drag, men se det fick man INTE göra, plöysligt var det ju annan krok än den var registrerad med, så han fick montera loss den helt, regbesikta igen utan krok, och sen åka hem och lagligen montera den fasta kroken med stöd av helbilsgodkännandet..
..Byråkrati när den är som bäst
Besiktningsmannen kommer att knacka på krok och plåten runt med pikhammare, om det inte går att knacka hål är den godkänd.E Egeh skrev:
Du kan ju knacka själv och se hur det känns, sen målar du lämpligen på typ kallpressad linolja på rosten för att stoppa den. (var försiktig med ev trasor efteråt)
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag gissade på runt 2011, men google säger att de nya reglerna kom 2013.RoTe skrev:
Helbilsgodkännandet började man mycket riktigt med 1993, men det var ju frivilligt i många år så få bilar var det i början. Jag vill minnas att det var från 1996 som det blev obligatoriskt.
(Men ingen regel utan undantag, jag äger en privatimporterad lågseriebil från 1996 som inte är det.)
Jo det finns ju gott om uddabilar som inte är helbilsgodkända, jag har själv ägt ett gäng och regbesiktat dragkrokar på dom dessutom. Därför jag inte fattar hur i hela helskotta VW kan välja att trycka in "KULA" i deras helbilsgodkända bilar...GlennB skrev:Jag gissade på runt 2011, men google säger att de nya reglerna kom 2013.
Helbilsgodkännandet började man mycket riktigt med 1993, men det var ju frivilligt i många år så få bilar var det i början. Jag vill minnas att det var från 1996 som det blev obligatoriskt.
(Men ingen regel utan undantag, jag äger en privatimporterad lågseriebil från 1996 som inte är det.)
Det beror på bil, men sitter det redan en krok på plats är ju en stor del av jobbet redan gjort, eldragning exempelvis.M Mjärn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Jag tror fortfarande en billigare lösning är att prova att byta låskistan 🙄
Kolla kablage i damasken, vanligt med kabelbrott där. Kan göras själv. Förekommer även problem i kontaktstycket bakom klädsel höger bak, D-stolpen. Oftast mycket grönt, ärgat då. Lite knepigare men kan göras själv.