RoTe RoTe skrev:
Vadå litar du inte på bilprovningen? Läs undantagen: [länk]
Jo det gör jag. Men som icke-kunnig person om bilar så blir man ju osäker när du så starkt kritiserar svaret jag fick av bilprovningen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Jo det gör jag. Men som icke-kunnig person om bilar så blir man ju osäker när du så starkt kritiserar svaret jag fick av bilprovningen.
Glöm det, jag hittade en Passat till salu på blocket som var registrerad med "Kopplingsanordning Kula" vilket är helt onödigt då den är helbilsgodkänd. Så tydligen har väl VW tyckt att det ska stå så på vissa av sina bilar, oklart varför då det bara är till problem. Du har ju ett gammalt regbevis och där måste det ju stå så då?
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Min Passat MY2021 med fabriksmonterat drag har ingen info om draganordning/kula i regbevis.
 
RoTe
E Edlunn skrev:
Min Passat MY2021 med fabriksmonterat drag har ingen info om draganordning/kula i regbevis.
Nä precis det är ju det vanliga, vill jag påstå. Men vikterna står ju, oavsett om man har drag eller inte, vilket betyder att du får montera eller demontera drag som du vill. Men draget ska vara typgodkänt för bilen osv.
 
RoTe RoTe skrev:
Då tog dom bort alla siffror i regbeviset med? Då kommer du aldrig mer kunna ha drag på bilen är jag rädd. Helbilsgodkända bilar är inte registrerade med dragkrok liksom.
Jo, om den fick dragkrok INNAN undantaget att helbilsgodkända bilar med typgodkänt drag inte behöver regbesiktas.

Jag har läst i nåt annat forum om nån som hade en löstagbar krok på en helbilsgodkänd bil, inskriven i regbeviset, som sen inte gick igenom besiktningen, varvid han bytte ut den mot ett fast drag, men se det fick man INTE göra, plöysligt var det ju annan krok än den var registrerad med, så han fick montera loss den helt, regbesikta igen utan krok, och sen åka hem och lagligen montera den fasta kroken med stöd av helbilsgodkännandet..

..Byråkrati när den är som bäst :D
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Egeh skrev:
Det finns en rostig dragkrok som visas på bilderna. Jag har rensat upp lite rost på den. Klarar den kontrollbesiktning?
Besiktningsmannen kommer att knacka på krok och plåten runt med pikhammare, om det inte går att knacka hål är den godkänd.

Du kan ju knacka själv och se hur det känns, sen målar du lämpligen på typ kallpressad linolja på rosten för att stoppa den. (var försiktig med ev trasor efteråt)
 
RoTe
GlennB GlennB skrev:
Jo, om den fick dragkrok INNAN undantaget att helbilsgodkända bilar med typgodkänt drag inte behöver regbesiktas.
Vet du när det skedde? För EU-typgodkända bilar har ju funnits sen 1993 vill jag minnas.
 
RoTe RoTe skrev:
Vet du när det skedde? För EU-typgodkända bilar har ju funnits sen 1993 vill jag minnas.
Jag gissade på runt 2011, men google säger att de nya reglerna kom 2013.

Helbilsgodkännandet började man mycket riktigt med 1993, men det var ju frivilligt i många år så få bilar var det i början. Jag vill minnas att det var från 1996 som det blev obligatoriskt.

(Men ingen regel utan undantag, jag äger en privatimporterad lågseriebil från 1996 som inte är det.)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
GlennB GlennB skrev:
Jag gissade på runt 2011, men google säger att de nya reglerna kom 2013.

Helbilsgodkännandet började man mycket riktigt med 1993, men det var ju frivilligt i många år så få bilar var det i början. Jag vill minnas att det var från 1996 som det blev obligatoriskt.

(Men ingen regel utan undantag, jag äger en privatimporterad lågseriebil från 1996 som inte är det.)
Jo det finns ju gott om uddabilar som inte är helbilsgodkända, jag har själv ägt ett gäng och regbesiktat dragkrokar på dom dessutom. Därför jag inte fattar hur i hela helskotta VW kan välja att trycka in "KULA" i deras helbilsgodkända bilar...
 
Hade en diskussion med en kompis idag. Han menar att det inte är så svårt att byta till en permanent dragkrok. Vad säger ni? Är det svårt att byta till en permanent dragkrok? Är det ett skitsvårt och dyrt arbete?
 
M Mjärn skrev:
Hade en diskussion med en kompis idag. Han menar att det inte är så svårt att byta till en permanent dragkrok. Vad säger ni? Är det svårt att byta till en permanent dragkrok? Är det ett skitsvårt och dyrt arbete?
Det beror på bil, men sitter det redan en krok på plats är ju en stor del av jobbet redan gjort, eldragning exempelvis.
 
GlennB GlennB skrev:
Det beror på bil, men sitter det redan en krok på plats är ju en stor del av jobbet redan gjort, eldragning exempelvis.
En Volkswagen Passat, som jag har. Funderar på om man bara ska sätta på en permanent krok.
 
Jag tror fortfarande en billigare lösning är att prova att byta låskistan 🙄
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Kolla kablage i damasken, vanligt med kabelbrott där. Kan göras själv. Förekommer även problem i kontaktstycket bakom klädsel höger bak, D-stolpen. Oftast mycket grönt, ärgat då. Lite knepigare men kan göras själv.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror fortfarande en billigare lösning är att prova att byta låskistan 🙄
Verkstaden sa att det inte var något fel på den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.