59 532 läst · 447 svar
60k läst
447 svar
Invikbar dragkrok gick inte igenom besiktningen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Det jag ifrågasätter är om datorn klarar av att detektera detta fel.
Besserwisser
· östergötland
· 2 188 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Missförstå mig rätt, jag försöker hålla mig på en nivå som TS hänger med på.plåtrickard skrev:
Det är inte omöjligt att det skulle gå att detektera via datorn, men det är ingen garanti att de programmerat den till att detektera detta fel.
Besserwisser
· östergötland
· 2 188 inlägg
Förstår precis.... försöker förklara för mina bekanta som köper felkodsläsare det inte är säkert att det är direkt problemet står på skärmen...13th Marine skrev:
Felkoden kan ju generera av ett problem längre bak i kedjan...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Eller för den delen inte kasta en felkod alls, utan man får läsa mellan raderna.plåtrickard skrev:
Varken svårt eller dyrt.M Mjärn skrev:
Men om jag förstår dig rätt så har du inte kunskap själv. Ta då kontakt med någon av de firmor som bara sysslar med dragkrokar. De har väldigt humana priser.
https://dragkrokexperten.se/info/boka-montering.html
https://www.dragkrokslagret.se/
https://dragkrokskungen.se/
Finns säkert fler
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Riktigt så enkelt är det ju inte.M Mjärn skrev:
Ofta kan ju inte datorn själv avgöra fel, utan du har rutiner i manualerna om steg du ska felsöka med hjälp av datorn, exempelvis lär inte en trasig switch i en låskista sätta en felkod, däremot kan du troligen läsa av switchens status i realtid med servicedatorn. Då kan ju servicehandboken (som förstås befinner sig digitalt på en dator) säga att i ett steg ska du koppla in datorn, läsa av siganlen från switchen och sedan trigga switchen manuellt (genom att tex öppna och stänga luckan) för att se att den ändrar status.
Grundproblemet numera är dock att det dels inte finns vettig utbildning för bilkmekar, gymnasieutbildningen fokuserar i stort sett bara på att ge den blivande bilmeken högskolekompetens - varesej han är intresserad av det eller ej - och dels att duktiga bilmekar inser hur kasst betalt jobbet är och hoppar vidare till andra yrken som behöver duktiga tekniker.
Kvar blir de som kan byta olja och de byta delar dom blir tillsagda att göra.
Riktiga bilmekar som är bra på felsökning är kraftigt utrotningshotade i dagsläget, har man tur så hittar man en verkstad som är smarta nog att fatta att dom nog bör ge den där duktiga killen som löser problem bättre betalt så han stannar, men oftast skiter man i det och fortsätter bara att göra service ocyh fakturera för det...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dragkrok Westfalia
Övrigt Off Topic -
Chryslers 300c HEMI herrgårdsvagn med dragkrok. Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
"Välsmord" garagedomkraftsrenovering som gick lite fort.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gick inte att dränera, hela huset står på sten – tips och tankar?
Grund & Markarbeten -
Gick inte att välja VVS I MENYN ,stänga av vatten för byte av kök .
Vatten & Avlopp