M Mjärn skrev:
Verkstaden sa att det inte var något fel på den
Du skrev att de inte hittade några felkoder, det är inte samma sak som att den funkar som den ska.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skrev att de inte hittade några felkoder, det är inte samma sak som att den funkar som den ska.
Datorn säger att det inte är något fel på något som har med dragkroken att göra.
 
Det jag ifrågasätter är om datorn klarar av att detektera detta fel.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag ifrågasätter är om datorn klarar av att detektera detta fel.
Datorn klarar det säkert... problemet brukar vara att tolka det som Datorn berättar..
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Datorn säger att det inte är något fel på något som har med dragkroken att göra.
Dåså, då är det ju inget fel då 😉
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Datorn klarar det säkert... problemet brukar vara att tolka det som Datorn berättar.
Missförstå mig rätt, jag försöker hålla mig på en nivå som TS hänger med på.

Det är inte omöjligt att det skulle gå att detektera via datorn, men det är ingen garanti att de programmerat den till att detektera detta fel.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Missförstå mig rätt, jag försöker hålla mig på en nivå som TS hänger med på.

Det är inte omöjligt att det skulle gå att detektera via datorn, men det är ingen garanti att de programmerat den till att detektera detta fel.
Förstår precis.... försöker förklara för mina bekanta som köper felkodsläsare det inte är säkert att det är direkt problemet står på skärmen...
Felkoden kan ju generera av ett problem längre bak i kedjan...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Förstår precis.... försöker förklara för mina bekanta som köper felkodsläsare det inte är säkert att det är direkt problemet står på skärmen...
Felkoden kan ju generera av ett problem längre bak i kedjan...
Eller för den delen inte kasta en felkod alls, utan man får läsa mellan raderna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om kontakten eller kabel är defekt sätter den troligt inte en felkod, för "avbrott" (öppen krets)på kretsen är ju ett normalt tillstånd.
 
M Mjärn skrev:
Hade en diskussion med en kompis idag. Han menar att det inte är så svårt att byta till en permanent dragkrok. Vad säger ni? Är det svårt att byta till en permanent dragkrok? Är det ett skitsvårt och dyrt arbete?
Varken svårt eller dyrt.
Men om jag förstår dig rätt så har du inte kunskap själv. Ta då kontakt med någon av de firmor som bara sysslar med dragkrokar. De har väldigt humana priser.
https://dragkrokexperten.se/info/boka-montering.html

https://www.dragkrokslagret.se/

https://dragkrokskungen.se/

Finns säkert fler
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag ifrågasätter är om datorn klarar av att detektera detta fel.
Det är väl precis sånt som auktoriserade farmors diagnostikdatorer ska klara av?
 
M Mjärn skrev:
Det är väl precis sånt som auktoriserade farmors diagnostikdatorer ska klara av?
Det kan man tycka.
Men det gäller att man faktiskt tänkt på detta som ett felfall när man gjorde systemet.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Det är väl precis sånt som auktoriserade farmors diagnostikdatorer ska klara av?
Riktigt så enkelt är det ju inte.

Ofta kan ju inte datorn själv avgöra fel, utan du har rutiner i manualerna om steg du ska felsöka med hjälp av datorn, exempelvis lär inte en trasig switch i en låskista sätta en felkod, däremot kan du troligen läsa av switchens status i realtid med servicedatorn. Då kan ju servicehandboken (som förstås befinner sig digitalt på en dator) säga att i ett steg ska du koppla in datorn, läsa av siganlen från switchen och sedan trigga switchen manuellt (genom att tex öppna och stänga luckan) för att se att den ändrar status.

Grundproblemet numera är dock att det dels inte finns vettig utbildning för bilkmekar, gymnasieutbildningen fokuserar i stort sett bara på att ge den blivande bilmeken högskolekompetens - varesej han är intresserad av det eller ej - och dels att duktiga bilmekar inser hur kasst betalt jobbet är och hoppar vidare till andra yrken som behöver duktiga tekniker.

Kvar blir de som kan byta olja och de byta delar dom blir tillsagda att göra.

Riktiga bilmekar som är bra på felsökning är kraftigt utrotningshotade i dagsläget, har man tur så hittar man en verkstad som är smarta nog att fatta att dom nog bör ge den där duktiga killen som löser problem bättre betalt så han stannar, men oftast skiter man i det och fortsätter bara att göra service ocyh fakturera för det...
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.