57 203 läst · 209 svar
57k läst
209 svar
Inte värsta kopplingen
Det verkar vara mycket ledare på de flesta amerikanska elinstallationer. De kör ju stel kabel, typ "EK", så det lär väl inte röra sig så mycket efter det installerats...
Han glömde ansluta kabeln på insidan, dåligt...
Han glömde ansluta kabeln på insidan, dåligt...
Den dragavlastningen hade varit omöjlig att installera på något annat sätt, så det är nog rätt (hur ska du kunna spänna skruvarna ifall den var inne i lådan?El-Datornörd skrev:Hittade denna USA installationen av utomhusuttag på YouTube.. Tycker att den passar här, fungerar säkert men är inte "bra gjord". Speciellt hur man fäster uttaget på väggen och drar kabeln till det. Hoppas det bara är "för att visa" och inget som ska användas...
Långt klipp men man kan hoppa lite. Lägg märke till hur dragavlastningen fästs på "boxen" vid 5:50, den skruvades väl i från fel håll? Avlastningsmekanismen ska väl inte vara utanpå?
[länk]
Men montaget på väggen var ju rätt så illa, det ser nästan ut som lådan kan slitas bort av vinden
Å andra sidan verkar väggen kunna falla i bitar av en rejäl brakare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 172 inlägg
Det är ju läskigt vad dåliga verktyg dom har att tillgå. Har sett en annan video på Youtube där dom radade upp verktygen som behövdes för att leka elektriker. Alltså, det är ju vad man skulle kunna tänka sig hitta hos någon random person i deras lilla låda med div. grejer!El-Datornörd skrev:Hittade denna USA installationen av utomhusuttag på YouTube.. Tycker att den passar här, fungerar säkert men är inte "bra gjord". Speciellt hur man fäster uttaget på väggen och drar kabeln till det. Hoppas det bara är "för att visa" och inget som ska användas...
Långt klipp men man kan hoppa lite. Lägg märke till hur dragavlastningen fästs på "boxen" vid 5:50, den skruvades väl i från fel håll? Avlastningsmekanismen ska väl inte vara utanpå?
[länk]
Hur kan det egentligen komma sig att vi har kommit så långt med verktyg jämfört med dom?
Edit: För övrigt, vilken fruktansvärd kapsling... dragavlastning på baksidan mot väggen, vad ända in i??
Edit 2: Fasaden ser ut att sitta löst...
Alltså hela skiten sitter ju löst.
Edit 3: Ja, Mycke_nu jag får nog tänka om om amerikanska elektriker och deras elinstallationer. De verkar ju vara väldigt duktiga och det där uttaget borde verkligen utses till vinnare i någon designtävling! Trevligt uttag att ha på husfasaden på det nya huset.
//Patrik
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 947 inlägg
"Har ni åskledare? Nej, men vi har blixtlås!"
Får man hoppas.
Jag får lagom in huvudet under åskledaren. Bilden är från ett av de största gymnasierna här i Göteborg. Men risken är väl hanterbar, man kan ju tro och hoppas att ingen söker skydd från regnet precis vid stupröret, särskilt som det är högt (4 våningar) och inget direkt takutsprång. Men snyggt är det ju inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får man hoppas.
Jag får lagom in huvudet under åskledaren. Bilden är från ett av de största gymnasierna här i Göteborg. Men risken är väl hanterbar, man kan ju tro och hoppas att ingen söker skydd från regnet precis vid stupröret, särskilt som det är högt (4 våningar) och inget direkt takutsprång. Men snyggt är det ju inte.
Jag tänkte också på det, att han framhåller att det är speciellt bra att ha både stjärnmejsel och plattmejsel... Inget tjafs om flera storlekar på mejslarnaPatrik_Hed skrev:Det är ju läskigt vad dåliga verktyg dom har att tillgå. Har sett en annan video på Youtube där dom radade upp verktygen som behövdes för att leka elektriker. Alltså, det är ju vad man skulle kunna tänka sig hitta hos någon random person i deras lilla låda med div. grejer!
Hur kan det egentligen komma sig att vi har kommit så långt med verktyg jämfört med dom?
Ja. Det är intressant hur designen har utvecklats inom olika "grupper av länder med gemensam elstandard".Patrik_Hed skrev:
Jämför att det bara verkar vara norden som har flervägsuttag bland Schuko-länderna. Så fort man är söder om Skåne så verkar det vara flera enkeluttag på rad, har sett det både i Tyskland och Ungern, och har nog aldrig sett schuko-dubbeluttag på bild från något icke-nordiskt land.
De verkar ha det överallt, det är väl för att de allmänt lägger lednignarna löst i väggarna, så att kopplingarna i dosorna inte ska påverkas om ledningarna rör sig...Patrik_Hed skrev:
Ja, det borde väl finnas krav på att det man fäster ett uttag vid ska hålla?Patrik_Hed skrev:
Å andra sidan är ju 120V klart ofarligare än 230V. Vi har ju nära 120V i telefonjacken när ringspänningen skickas ut, och ändå har det nog aldrig skett nån allvarlig elolycka på grund av det.
Om det där inte duger så ser det istället ut som nåt en rörmokare gjort.Patrik_Hed skrev:
Bäst är väl att de verkar över huvud taget inte ha installationsmaterial avsett för utanpåliggande montage, utan de monterar upp metallrör och dosor och sen skruvar de fast "infällda" uttag/strömbrytare i dosorna som sitter utanpåliggande.
... och dessa strömbrytare med en utstickande vippa - sådana hade vi också på 1930-talet... (iofs är det ju inte jättetokigt, jag har en porslins-bakelit-brytare med just utstickande vippa i sovrummet i stugan, funkar fint...)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
I den BRF jag numer flyttat från fanns det åskledare (husuet låg på en kulle så även om det i sig inte var så högt blev det ganska högt relativt alla andra...), gick utanpåliggande och vek sedan in i grovsoprummet där den var kopplad till inkommande vatten, typ 70 mm CU som försvann ner i backen.lars_stefan_axelsson skrev:
Det var bara det att vi hade läck på inkommande, och någonstans byttes någon meter (synligt i samma grovsoprum som klämman mo CU satt) mot en bit PEM slang...
Man får hoppas på hög salinitet i inkommande vatten...
Ringsignalen orkar ju driva en hel klase mekaniska ringklockor, så nog är ringsignalerna faktiskt farliga.
(P.S. för halvlänge sen så fick jag tag på en vevtelefon och praktiska studier visar att om man kopplar den till en 40W 230V-glödlampa så kan man veva såpass att lampan börjar glöda!)
(P.S. för halvlänge sen så fick jag tag på en vevtelefon och praktiska studier visar att om man kopplar den till en 40W 230V-glödlampa så kan man veva såpass att lampan börjar glöda!)
En släkting till mig har jobbat på televerket och hade en kollega som dog när han stod och kopplade i en telefonväxel, av just den spänningen.yxis skrev:
I och för sig så är väl strömmen/spänningen något högre direkt vid växeln än vad den är i andra änden på X antal meter telekabel, men för fel person så kan även rätt låga spänningar vara farligt.
Frekvensen spelar rätt stor roll vid strömgenomgång, någon som vet vilken frekvens "ringsignalen" har?