57 205 läst · 209 svar
57k läst
209 svar
Inte värsta kopplingen
Men det märkligaste är ju att 15,8 A innebär att de garanterar att uttaget håller för starkare ström än de som är märkta med 16A.
16A ger ju ett större spelrum så att uttaget tar eld någon gång efter 15,5A medans en märkning på 15,8A garanterar att det håller för minst 15,75A..
16A ger ju ett större spelrum så att uttaget tar eld någon gång efter 15,5A medans en märkning på 15,8A garanterar att det håller för minst 15,75A..
Märkningen är ingen garanti för att armaturen klarar belastningen utan bara ett max värde på säkring. Och säkringsstorlek handlar om säkerhet och inte belastningstålighetJanus82 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Så då blir det max 13A ...E elmont skrev:
Det är faktiskt vad jag också tror, det tänkte jag redan när jag postade. Men väldans bakvänt på något vis ...O Olle61 skrev:
Den här är inte lämplig i tråden "värsta elkopplingen", och egentligen inte här heller, men här är det nog närmast av befintliga trådar.
Bara en lite rolig lösning på ett problem som säkert många elektriker stött på.
Det finns ju inga doslock med kabelutlopp med mer än en "näsa". (det finns ett förhöjt där man klipper upp de utgångar man vill dock, men det kanske inte fanns när detta gjordes).
Så vad gör den fiffige elektrikern då?
Bara en lite rolig lösning på ett problem som säkert många elektriker stött på.
Det finns ju inga doslock med kabelutlopp med mer än en "näsa". (det finns ett förhöjt där man klipper upp de utgångar man vill dock, men det kanske inte fanns när detta gjordes).
Så vad gör den fiffige elektrikern då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"På min tid", vi pratar om första halvan av 90-talet när jag som osnuten slyngel gjorde ett par år i elbranschen, fanns det näslock med fler näsor, det jag minns är dubbel och med två näsor i rät vinkel, finns inte det längre?
En kund passade på att borra i en kabel i ett VP-rör i betongvägg, som jag dessutom nyss dragit.
Jag tycker att han var rätt träffsäker!
Lika duktig som jag själv var när jag lyckades borra ett 12mm hål mitt i ett 16 VPrör, och sen trycka ett 12mm VPrör genom 16-röret (med material kvar på bägge sidorna).
En annan spännande sak med det på bilderna här, är att efter säkringen och JFB återställts så fungerade allt längre bort i gruppen.
Om skyddsjord fortfarande fanns mätte jag aldrig, jag bara bytte ut.
Lika duktig som jag själv var när jag lyckades borra ett 12mm hål mitt i ett 16 VPrör, och sen trycka ett 12mm VPrör genom 16-röret (med material kvar på bägge sidorna).
En annan spännande sak med det på bilderna här, är att efter säkringen och JFB återställts så fungerade allt längre bort i gruppen.
Skickligt och träffsäkert😉Mikael_L skrev:En kund passade på att borra i en kabel i ett VP-rör i betongvägg, som jag dessutom nyss dragit.
[bild][bild]
När jag jobbade som fastighetschef på ett hotell och vår inhyrde elektriker gjorde jobb hos oss som innefattade borrning i gamla väggar så började han nästan svettas innan borren var igång, gamla fnösktorra timmerväggar där ingen hade en aning om vad som fanns innanför.
Jag var lika nervös själv när man gjorde något som inte krävde en auktoriserad yrkesman och när det innebar håltagning, var ju det inte direkt att man forcerade borrningen.
Produkter som diskuteras i tråden