Janus82 skrev:
Men har man verkligen brutit felskyddet med en skruv i botten av dosan?
Skruven sitter ju inskruvad i en träregel och framför den regeln sitter sannolikt både OSB och gips. Det krävs ju väldigt mycket jobb att riva väggen till den grand att skruven sticker fram så pass mycket att man kan få en stöt. Har man plåtreglar är det ju kanske en annan sak så jag tänker strikt på träreglar. Det enda fallet som strömmen skulle kunna ledas vidare på ett farligt sätt är ju om regeln är mättad med vatten men då har man förmodligen redan vattenfyllt apparatdosan så att en skruv varken gör till eller från.
Du har säkert helt rätt i att den där skruven inte kan anses vara (indirekt) berörbar, i detta fall.
Men, då ska man alltså göra denna riskbedömning för varje skruv som man drar i.
Så, småningom börjar man nog slira lite här och drar i skruvar blint...
Och om man säger att man får skruva så här under vissa förutsättningar så kommer folk först att glömma vilka dessa förutsättningar är, och sedan glömma att det finns villkor öht...
En enkel regel är lättare att komma ihåg - inga skruvar som genomborrar isolerande materiel.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bara som upplysning så finns det förhöjningsringar/påbyggnadsring upp till minst 28 mm E1422449 samt en påbyggnadsdosa som ser ut som en dosa utan botten och är lite smalare nertill för att passa in i en apparatdosa. Dom bygger kanske en 40-50 mm men jag har tyvärr inte koll på nått E nr.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jämför att det bara verkar vara norden som har flervägsuttag bland Schuko-länderna. Så fort man är söder om Skåne så verkar det vara flera enkeluttag på rad, har sett det både i Tyskland och Ungern, och har nog aldrig sett schuko-dubbeluttag på bild från något icke-nordiskt land.
Visst finns de, men de känns fula för de sticker ut såpass mycket från väggen. I Ungern och Tjeckien är sådana uttag särskilt populära i äldre hus, men de säljs i alla byggvaruhus i Tyskland och Österrike. Sök för "Doppelsteckdose Unterputz"! Det finns även trefacksuttag för enkel apparatdosa, de kallas "väggvårta".

http://www.kopp.eu/de/produktkatalo...rate/schutzkontakt-steckdose-3-fach/111401004

2013 bodde en vän i en gammal lägenhet i Prag och där fanns bara dubbeluttag, installerad på 70-talet. Hela lägenheten var fuljordad, dvs. allt var ansluten med fas (brun) och PEN (grön-gul), blandad koppar och aluminium. Om jag minns rätt fanns det två gruppsäkringar för uttag (16 A, 2,5 mm2 Cu) och en belysningsgrupp (10 A, blandad 1,5 mm2 Cu och 2,5 mm2 Al). Även badrumsfläkten hade sin egen grupp på 10A! En till grupp fanns för tvättmaskinen. Inkommande var 2x6 mm2 Al i rör, lägenheten hade kabel i tegelväggarna. Badrummet var som ett inbyggt skåp, väggarna byggt av 20x48 mm trä"reglar" och 5 mm masonit på varje sida. Takhöjden i de flesta rum var nästan 4 m (byggt 1895) men i badrummet o toan drygt 2,20.
 
Mikael_L
Det här är ju verkligen inte värsta elkopplingen, men lite kul och fult var det ju ...
Eluttag ojämnt inmonterat i vägg med synbara spackelkanter och rester av byggjobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av alla bieffekter av den rigorösa svenska ellagstiftningen tro ... ;)
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Fult som stryk och vanligt. Ännu fulare när man satt panel.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Basskyddet och felskyddet är nog så att säga det allra mest grundläggande. Att börja runda hörn här är inte bra.

Jag börjar precis nu överväga att införa för mig själv ett totalt förbud mot skruv genom dosan, whatsoever ... ;)
Och så gjorde jag det idag ... igen ... :oops:

Jag var typ tvungen, men jag kan kanske sätta över något isolerande sen när uttaget ska monteras.
 
Mikael_L
Lite roliga färger.
På just trefasgrupperna är alla faser blå, vit nolla, utom den 4:e trefasgruppen som istället har gröna faser, och vit nolla.
På enfasgrupperna är det mer som vanligt svart fas och vit nolla.
Ja äldre hus naturligtvis.
Äldre säkringsskåp med keramiska säkringar, blå och gröna kablar för trefas, svart och vit för enfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis och 6 till
  • Laddar…
Ingen koppling utan lustig förklaring till varför belastning via lamputtag inte slocknar helt när strömbrytaren på väggen ”slås ifrån”.

Skärmdump av ett diskussionsinlägg som frågar om hjälp med belysningsproblem i en nybyggd lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av diskussionstråd med text om elproblem där lampor inte slocknar helt trots avstängd strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av en diskussionstråd där användare debatterar ett elproblem med att belysningen inte släcks fullständigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av diskussionstråd om elproblem där en person förklarar varför belysning inte slocknar helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det här vart ju fult, jag får försöka snygga till det. :oops:
Två eluttag på en vägg, det högra är ojämnt monterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mycke_nu mycke_nu skrev:
Sonen flyttade in i inackorderingslägenhet igår och där hittade jag denna elcentral med miniatyr-Diazeder och trådspunna ledare.

Första gången i mitt liv jag sett minityr-Diazed (notera den lilla asken med reservsäkringar, undrar var man köper dom?). Tror gruppen matar spisen plus något mer. Huset verkar vara från 1930-talet, tavlan måste vara original.

[bild]
Vi bodde i en lägenhet från förra sekelskiftet på Valhallavägen i sthlm i början av 90-talet. Hela lägenheten (1rok) försörjdes via en 6A "minidiazed". De var inte ovanliga då eftersom ica-butiken i kvarteret sålde sådana. De gick säkert en och annan.
Spisen gick på gas men vi hade både brödrost och strykjärn. :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Finns fortfarande att köpa i alla fall hos grossen (Solar)

2010030 10A
2010040 16A
2010020 6A
2010010 4A
 
Mikael_L
Det här var lite spännande.
Varför fungerar inte 0,2 A till? :thinking:
Malmbergs cabinet corner vägguttag med en strömbrytare och en maxlastetikett på 15.8A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en Malmbergs cabinet corner. I övrigt en trevlig armatur till mycket bra pris, som jag satt upp lite här och var, även en hemma. Men idag reagerade jag på vad som faktiskt står där.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här var lite spännande.
Varför fungerar inte 0,2 A till? :thinking:
Behövs säkerhetsmarginal vet du!

En och en kvarts procent närmare bestämt... ;)

Nej, det stämmer ju uppenbarligen inte. Så liksom du förblir man ju undrande.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför fungerar inte 0,2 A till?
Många här är väl skeptiska till att kontinuerligt dra uppemot 16A i vanliga schuko och Malmbergs hänger naturligtvis här och tar till sig av sakkunskapen och förbättrar sitt sortiment så att ingen dum "överavsäkring" med 16A ska kunna ske. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.