57 200 läst · 209 svar
57k läst
209 svar
Inte värsta kopplingen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 548 inlägg
Du har säkert helt rätt i att den där skruven inte kan anses vara (indirekt) berörbar, i detta fall.Janus82 skrev:Men har man verkligen brutit felskyddet med en skruv i botten av dosan?
Skruven sitter ju inskruvad i en träregel och framför den regeln sitter sannolikt både OSB och gips. Det krävs ju väldigt mycket jobb att riva väggen till den grand att skruven sticker fram så pass mycket att man kan få en stöt. Har man plåtreglar är det ju kanske en annan sak så jag tänker strikt på träreglar. Det enda fallet som strömmen skulle kunna ledas vidare på ett farligt sätt är ju om regeln är mättad med vatten men då har man förmodligen redan vattenfyllt apparatdosan så att en skruv varken gör till eller från.
Men, då ska man alltså göra denna riskbedömning för varje skruv som man drar i.
Så, småningom börjar man nog slira lite här och drar i skruvar blint...
Och om man säger att man får skruva så här under vissa förutsättningar så kommer folk först att glömma vilka dessa förutsättningar är, och sedan glömma att det finns villkor öht...
En enkel regel är lättare att komma ihåg - inga skruvar som genomborrar isolerande materiel.
Bara som upplysning så finns det förhöjningsringar/påbyggnadsring upp till minst 28 mm E1422449 samt en påbyggnadsdosa som ser ut som en dosa utan botten och är lite smalare nertill för att passa in i en apparatdosa. Dom bygger kanske en 40-50 mm men jag har tyvärr inte koll på nått E nr.
Visst finns de, men de känns fula för de sticker ut såpass mycket från väggen. I Ungern och Tjeckien är sådana uttag särskilt populära i äldre hus, men de säljs i alla byggvaruhus i Tyskland och Österrike. Sök för "Doppelsteckdose Unterputz"! Det finns även trefacksuttag för enkel apparatdosa, de kallas "väggvårta".
http://www.kopp.eu/de/produktkatalo...rate/schutzkontakt-steckdose-3-fach/111401004
2013 bodde en vän i en gammal lägenhet i Prag och där fanns bara dubbeluttag, installerad på 70-talet. Hela lägenheten var fuljordad, dvs. allt var ansluten med fas (brun) och PEN (grön-gul), blandad koppar och aluminium. Om jag minns rätt fanns det två gruppsäkringar för uttag (16 A, 2,5 mm2 Cu) och en belysningsgrupp (10 A, blandad 1,5 mm2 Cu och 2,5 mm2 Al). Även badrumsfläkten hade sin egen grupp på 10A! En till grupp fanns för tvättmaskinen. Inkommande var 2x6 mm2 Al i rör, lägenheten hade kabel i tegelväggarna. Badrummet var som ett inbyggt skåp, väggarna byggt av 20x48 mm trä"reglar" och 5 mm masonit på varje sida. Takhöjden i de flesta rum var nästan 4 m (byggt 1895) men i badrummet o toan drygt 2,20.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Fult som stryk och vanligt. Ännu fulare när man satt panel.
Och så gjorde jag det idag ... igen ...Mikael_L skrev:
Jag var typ tvungen, men jag kan kanske sätta över något isolerande sen när uttaget ska monteras.
Lite roliga färger.
På just trefasgrupperna är alla faser blå, vit nolla, utom den 4:e trefasgruppen som istället har gröna faser, och vit nolla.
På enfasgrupperna är det mer som vanligt svart fas och vit nolla.
Ja äldre hus naturligtvis.
På just trefasgrupperna är alla faser blå, vit nolla, utom den 4:e trefasgruppen som istället har gröna faser, och vit nolla.
På enfasgrupperna är det mer som vanligt svart fas och vit nolla.
Ja äldre hus naturligtvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen koppling utan lustig förklaring till varför belastning via lamputtag inte slocknar helt när strömbrytaren på väggen ”slås ifrån”.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Korpilombolo
· 3 352 inlägg
Vi bodde i en lägenhet från förra sekelskiftet på Valhallavägen i sthlm i början av 90-talet. Hela lägenheten (1rok) försörjdes via en 6A "minidiazed". De var inte ovanliga då eftersom ica-butiken i kvarteret sålde sådana. De gick säkert en och annan.mycke_nu skrev:Sonen flyttade in i inackorderingslägenhet igår och där hittade jag denna elcentral med miniatyr-Diazeder och trådspunna ledare.
Första gången i mitt liv jag sett minityr-Diazed (notera den lilla asken med reservsäkringar, undrar var man köper dom?). Tror gruppen matar spisen plus något mer. Huset verkar vara från 1930-talet, tavlan måste vara original.
[bild]
Spisen gick på gas men vi hade både brödrost och strykjärn.
Det här var lite spännande.
Varför fungerar inte 0,2 A till?
Det är en Malmbergs cabinet corner. I övrigt en trevlig armatur till mycket bra pris, som jag satt upp lite här och var, även en hemma. Men idag reagerade jag på vad som faktiskt står där.
Varför fungerar inte 0,2 A till?
Logga in
Skapa konto
Det är en Malmbergs cabinet corner. I övrigt en trevlig armatur till mycket bra pris, som jag satt upp lite här och var, även en hemma. Men idag reagerade jag på vad som faktiskt står där.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 946 inlägg