Mikael_L skrev:
Fixad förrförra året, men trasig nu igen på samma vis, bara någon dm längre ifrån kontakten. :surprised:

Kanske börjar vara dags att skrota den där nu ... :surprised:
Hur lång är den? Om den blir en dm kortare vartannat år kan den ju räcka ganska länge innan den tar slut.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag har läst igenom ett par sidor här och började fundera på en sak...

Kan någon förklara för mig varför man inte får koppla en ojordad enhet i ett jordat uttag?
Jag har tidigare fått förklaringen att det är för att man inte ska tro att enheten är jordad när den inte är det - men är inte den risken större när man har en enhet som normalt är jordad, men kopplas i ett ojordat uttag (vilket är tillåtet)?

I trådens anda:
Jag har monterat en jordad stickpropp på en gammal rörradio. Den har en anslutningspunkt för extern jord i metallchassit (innanför träinneslutningen), men jag ville inte byta sladden, så jag lämnade den i originalskick.
Jag har dessutom monterat en lampkontakt på ett grenuttag. Detta är dock gömt ovanpå en bokhylla och används där bara för att koppla in bokhyllebelysningen som består av LED-lampor. Väldigt skönt att kunna styra med den annars oanvända knappen på väggen.
 
thomasloven skrev:
Jag har läst igenom ett par sidor här och började fundera på en sak...

Kan någon förklara för mig varför man inte får koppla en ojordad enhet i ett jordat uttag?
Jag har tidigare fått förklaringen att det är för att man inte ska tro att enheten är jordad när den inte är det - men är inte den risken större när man har en enhet som normalt är jordad, men kopplas i ett ojordat uttag (vilket är tillåtet)?
Det får man. Bara apparaten är dubbelisolerad. Finns ju tom speciella stickproppar (Euro-plugg) som signalerar att apparaten är dubbelisolerad och som passar i jordade uttag.

MEN, du får inte koppla gamla sortens ojordade proppar i ett jordat uttag eftersom dessa kan sitta på klass-0 utrustning, dvs som bara har en skyddsbarriär. Och i ett jordat rum så kan du komma åt sann jord genom en annan apparat och då fungerar inte den (tänkta) andra skyddsbarriären som utgörs av att rummet skall vara "isolerat" och det skall vara svårt att få kontakt med sann jord.

Det är även det senare tänket som gör att man accepterar jordad apparat i ojordade uttag.

Dock så är ju själva idén med isolerad miljö ett ganska hopplöst tänk från början, och det är bara pga en historisk olyckshändelse som vi har kvar det. Sedan mitten på nittiotalet så är det också helt borta (vid nyinstallation) eftersom vi har krav på jordade uttag överallt (eller Euro-plugg uttag).

Så hur bra det egentligen fungerar det kan man som sagt diskutera. Statistiskt är det svårt att säga något idag, eftersom strömgenomgångar när någon av dessa regler bryts är så få att vi inte har någon statistik. (Och den vi har är inte så detaljerad att vi kan se om det gör någon skillnad).
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
thomasloven skrev:
Kan någon förklara för mig varför man inte får koppla en ojordad enhet i ett jordat uttag?
Jag har tidigare fått förklaringen att det är för att man inte ska tro att enheten är jordad när den inte är det - men är inte den risken större när man har en enhet som normalt är jordad, men kopplas i ett ojordat uttag (vilket är tillåtet)?
Tanken med ojordade apparater är att de skall finnas i en ojordad miljö. Om höljet blir strömförande så kan det inte bli en sluten krets eftersom det inte finns jord tillgänglig någonstans. I en miljö där uttagen är jordade så kan man vänta sig att metallhöljet på anslutna apparater är jordat varvid det blir mycket farligare om höljet på en ojordad apparat blir strömförande. Därför får du inte heller dra en jordad skarvsladd från ett jordat rum till ett annat rum där det inte finns jord.

Hela resonemanget haltar en aning eftersom vattenburna värmeelement har kontakt med jord. Och så har man ju därför infört kravet på jordade uttag överallt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
I fallen som nämns ovan är det direkt fel.

Radion har numera bara en fungerande skyddsbarriär och inte två som det var tänkt. Eftersom apparaten kan konverteras till klass-i (jordad) genom att byta anslutningskabel är det ju dessutom lätt att göra rätt.

Vad gäller förlägningskabeln är det antingen snålhet (kör vidare på gammal, olämplig kabel) eller för att felaktigt använda klass-0-utrustning i ett jordat rum. Köp en ny förlägningskabel och antingen kasta de gamla klass-0-apparaterna eller om möjligt konvertera dem till klass-1. Enda fallet det inte är farligt är om alla anslutna apparater är moderna klass-ii (dubbelisolerade, förstärkt isolering).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Dock så är ju själva idén med isolerad miljö ett ganska hopplöst tänk från början, och det är bara pga en historisk olyckshändelse som vi har kvar det.
Hur då?
 
Mikael_L skrev:
Fixad förrförra året, men trasig nu igen på samma vis, bara någon dm längre ifrån kontakten. :surprised:

Kanske börjar vara dags att skrota den där nu ... :surprised:
Det är ju en röd utomhuskabel som blivit helt uppkäkad av solen och säkert väldigt spröd. Kasta!
 
harry73
Jag trodde alltid att man inte kunde använda ojordade enheter i jordade uttag för att undvika att man kan använda dessa apparater i en miljö där man har större säkerhetskrav, t ex tvättstuga, köket, badrum, utomhus. Men där hade jag antagligen fel. Alltid kul att lära sig något :)
 
ricebridge skrev:
Hur då?
För att många av dessa ojordade miljöer har kontakt med mer eller mindre sann jord genom exv. radiatorer, skorstensstockar och annat.

Och det är även alldeles för lätt att bryta mot det här skyddet utan att vara uppmärksam på det, genom att t ex dra en förlängningssladd för att kunna köra brödrosten framför TVn, eller vad det vara må. De flesta skulle dra dig för att exv. skala av yttre laget på en anslutningskabel, fast det då finns en isolationsbarriär kvar, men att ta in ett jordat föremål finns det inga dylika spärrar för, eftersom det är svårt att se konsekvenserna för det.

Så hela konceptet bör förpassas till historiens sophög. Det är mycket bättre att isolera apparaterna, än att säga att om man inte slickar på fel grej så är det OK att bo innuti dem. Vilket är ungefär vad man säger när man förordar isolerad miljö. Det är en så pass avancerad teknik, och speciell situation, att man kan reservera det för de linjemontörer som fixar kraftledningar mha helikopter. Det är inget för oss andra vanliga dödliga. ;)
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag trodde alltid att man inte kunde använda ojordade enheter i jordade uttag för att undvika att man kan använda dessa apparater i en miljö där man har större säkerhetskrav, t ex tvättstuga, köket, badrum, utomhus. Men där hade jag antagligen fel. Alltid kul att lära sig något :)
Det stämde ganska bra förr (1960-80) eftersom alla uttag var ojordade i vanliga bostadsrum. I rum med hög risk för allvarlig elschock såsom kök, tvättstuga och pannrum och verkstäder användes jordade vägguttag. Problemet var att många apparater var klass 0 d.v.s.apparater med metallhölje och enbart grundläggande isolering. Dessa apparater kan blir farliga om det uppstår ett isolationsfel och man samtidigt kan beröra ett jordat föremål.

Idag har detta problem minskat eftersom alla nyare apparater är klass 1 eller klass 2 . Dom apparater kan användas både i ojordade och jordade miljöer. Klass 1 apparaten kommer att fungera som en klass0 apparat i en ojordad miljö ( med dom säkerhetsbrister som tillhör klass 0 apparat) . Klass 2 apparater har alltid högsta elsäkerhet oavsett ojordade eller jordade uttag( apparat typen använder inte skyddsjord som extra skyddsbarriär).
 
Redigerat:
Termostaten var inte riktigt pålitlig, men jag hade en annan liggande. Ett bra hempularprojekt skall vara överarbetat med mediokert resultat.
IMG_5887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
I en annan pågående tråd i forumet ondgör sig diverse elektriker (dock inte alla) över hemmafixare och man antar att det bara är snålheten som gör att man drar sig för att ta in hantverkare. De senaste veckorna har jag försökt få tag på ventiltionsfolk. Tre till synes reko, svenska firmor med goda betyg kommer ut och tittar. Alla säger sig ska återkomma med offerter. Efter påminnelser inkommer en offert, dåligt specad och med vissa detaljer saknade. En annan firma svarar bara kort att de inte tar jobbet. Den tredje har vi ännu inte hört något från.

Elektrikerna då? Jo, för ett tag sedan hade jag en till synes reko, svensk firma vi fått på goda rekommendationer här för en nyinstallation (ny central och framåt). De drog slangar och dosor (dvs precis det den andra tråden handlar om). Så här bra blev det:


Närbild på en dåligt installerad eldosa i vägg med synliga kablar och ojämnt skuren öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Har en elfirma gjort det jobbet så tycker jag att du ska namnge den så att andra inte anlitar dom.
Ps
Dessutom ska du inte betala för dom delar av jobbet som håller den "klass" som bilden visar då det är långt ifrån det som ska vara.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Har en elfirma gjort det jobbet så tycker jag att du ska namnge den så att andra inte anlitar dom.
Ps
Dessutom ska du inte betala för dom delar av jobbet som håller den "klass" som bilden visar då det är långt ifrån det som ska vara.
Ja, i verkligheten är det förstås inte riktigt så enkelt. Eftersom eldelen är sammanflätad med ett annan, alldeles för långsamt, renoveringsprojekt är det här inte ett speciellt bra ställa att avbryta och byta elektriker på. Och tills dess är jag mån om en någorlunda fungerande relation till dem.

Dessutom är jag en konflikträdd svensk och förstås även färgad av bilden skrået projicerar av att elektrikerna vet bäst.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Som det ser ut är det direkt regelvidrigt och jag har väldigt svårt att förstå varför en elfirma skulle göra så. För det vore minst lika enkelt att göra allt korrekt med rätt material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.