Jag skulle satsat på bilbatteri och inverter... ;)

Inverter och bilen på tomgång? ;)

Svårt att få plats med bilen på gräsklipparen. ;)

Inte mycket svårare än att få luftkuddefunktionen på klipparen att bära upp bilbatteri+inverter ;)

Jag har en sånhär klassiker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flymo
(Köpt på loppis!)

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
Mitt i ett husbygge tenderar det väl att bli tillfälliga fullösningar?
Här är mina i alla fall:
Lampa i porslinssockel med helt oskyddade skruvanslutningar. Tur att den är utom räckhåll för de flesta och är skyddad av JFB.

För att få lyse i belysningen på garageväggen så har jag tillfälligt dragit en avklippt nätsladd avsedd för dator (3g0,75) fört ut genom kopplingsdosan, genom väggen och sen bara stickproppsanslutit det hela.
Men det sitter även ett VU där ute, som inte känns lika lyckat om jag kopplar in effektkrävande maskiner på.
Tillfälligt till att det blir dags att dra elen i garaget, just nu sitter det endast säkringscentral och ett trefasuttag.

Sen har jag tillfälligt ett uttag utomhus som saknar petskydd, på endast 1,4 meter höjd. Dock är även det skyddat av JFB. Och så brukar det ofta sitta en skarvsladd där som också saknar petskydd i andra änden. So, what's the difference?

• bh120807-03.jpg
  • bh120807-04.jpg
  • bh120807-05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassiker... Den där lampan verkar bekant, fast i mitt fall sitter det en schuko skarvsladdhona monterad på innerledarna från en EKK på ett ställe i garaget, det saknades rätt fästen till den sista lysrörsarmaturen...

Stickproppanslutningen av fast installation verkar också rätt bekant, fast där jag kört sånt så har det varit REV/REVE/RDO/RDOE 5*2,5 med 16A CEE trefashandske in i byggcentral :)

Mikael_L skrev:
Lampa i porslinssockel med helt oskyddade skruvanslutningar.
Vi plockade just bort den sista efter att ha bott här i nio år..

• Gilla
yxis
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Vi plockade just bort den sista efter att ha bott här i nio år..
Ja men då var det ju bara en tillfällig installation och då är ju halvfullösningar nästan OK...;):p

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Vad sägs om en urfräsning i en lättbetongvägg för att flytta ett eluttag. Istället för VP-rör lades kabeln (vanlig lampsladd såklart) ner direkt i "spåret". Sedan putsades (eller rättare sagt spacklades) detta över.

Inte nog med det så skarvades kabeln någonstans mitt på genom att tvinna ihop koppartrådarna. Sedan en krympslang över för att isolera lite...

Det slutar inte där.... Uttaget är en jordad variant, men någon jordanslutning finns såklart inte (det var ju bara två kablar i lampsladden).

Inte jag som gjort det och inte i mitt hus... Men jag ryser när jag tänker på det.

Det där platsar inte i den här tråden, det bör vara i tråden för värsta elkopplingen...

f91jsw skrev:
Det där platsar inte i den här tråden, det bör vara i tråden för värsta elkopplingen...
Som jag ser det hade det kunnat bli värre om man hade struntat i krympslangen. :D

• Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
I gårdens arrendatorsbostaden från 1863 har jag bytta all el. Huset har varken vatten eller avlopp indraget och används som förråd för gamla möbler mm. Ursprungselen är från 1930-talet. Där elen kommer in har jag satt upp en ny central med jordfelsbrytare. För övrigt har jag bara tagit bort all gammal rostig kulo och ersatt den med ny. Jag har inte dragit jord där det inte fans tidigare. Återanvänt alla dosor, kontakter och uttag. Lamputtagen i taken är moderna då det saknas dragavlastare i dom gamla. Skall också erkänna att jag utökade installationen med ett uttag i salen (det fans inget där tidigare) och det blev en belysningspunkt till på vinden utöver den nya centralen.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Men om du drog nya kablar så var det väl nära på omöjligt att inte få kabel med gulgrön. Hoppas du åtminstone lämnade den oansluten (eller faktiskt kopplad i dosorna) istället för att klippa den, så att man "bara" behöver byta uttag.

De gamla uttagen blir väl sällan osäkrare än när de var nya, d.v.s. de är inte petskyddade och man kan beröra stiften när kontakten är halvvägs istoppad, men i övrigt lär de hålla länge till.

Däermot ska du kanske se upp med att belasta strömbrytare från 30-talet med annat än vanliga glödlampor tror jag.

Jag har fått samma tips, men då gällde det strömbrytare från 60-talet. Dvs att man inte bör använda dem med lågenergiskiten så nu är jag nyfiken på varför... Varför skulle det vara skadligt för brytarna? Eller är det vice versa och jag missförstått?

Men inte för att det spelar någon roll längre, vi har precis haft elrenovering och fått väck de fina 50-talsbrytarna och fått de hemska eljo trend-brytarna som direkt skriker "billig hyreslägenhet" om designen.. :/

Jag erkänner att jag är inte helt säker på hur just en lågenergilampa belastar brytaren, men t.ex. en klassisk lysrörsarmatur kan antingen ge rätt stor gnistbildning då man släcker eller om den har faskompenseringskonding ge en kort strömrusning vid tillslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.