57 198 läst · 209 svar
57k läst
209 svar
Inte värsta kopplingen
Stickproppsansluten UPS -> c14-hona -> klamrad RKK genom vägg -> skarvuttag -> vanlig grendosa -> dator m.m.
Jag minns inte detaljerna.. det var ju drygt 20 år sedan.. men jag har för mig att tv'n hade en on-knapp och en off-knapp.Nimajneb skrev:
Jag minns dock att det några år senare tändes en lampa.. när jag läste i någon Macab installationsmanual om hur stora dämpningar man får i skarvar på koaxialkablar, och min "skarv" var ju inte direkt HF-tät , när jag helt plötsligt förstod varför bilden var rätt grynig på den där tv'n.
Kan man gissa att tv'n dessutom tappade minnet om 230V bröts istället för att den gick i standbyläge?
Det är för övrigt förbjudet att montera en lampsladdströmbrytare på en TV, av nån anledning ska en TV ha tvåpolig brytare. Iaf var det så på stenåldern, d.v.s. för 20+ år sen.
(Sidospår++: Elsäkerhetsreglerna ter sig än märkligare när vem som helst får laga tv-apparater utan något kunskapsbevis. Gör en miss och det kan strömma ut 230V på andra in/utgångar på tv'n...)
P.S. en såndär strömtjuv för E27 som Grävaren visar bild på har jag i bruk i ett uthus, torr miljö inomhus och jag räknar med att den är laglig så länge ingen skruvar ur den, den lär ha suttit där sen före de förbjöds
Det är för övrigt förbjudet att montera en lampsladdströmbrytare på en TV, av nån anledning ska en TV ha tvåpolig brytare. Iaf var det så på stenåldern, d.v.s. för 20+ år sen.
(Sidospår++: Elsäkerhetsreglerna ter sig än märkligare när vem som helst får laga tv-apparater utan något kunskapsbevis. Gör en miss och det kan strömma ut 230V på andra in/utgångar på tv'n...)
P.S. en såndär strömtjuv för E27 som Grävaren visar bild på har jag i bruk i ett uthus, torr miljö inomhus och jag räknar med att den är laglig så länge ingen skruvar ur den, den lär ha suttit där sen före de förbjöds
Off topic : hur får man tag på en sån där strömtjyv? Saknat en sådan massa gånger när man är i källaren, med värdelösa lampor (felplacerade) och behöver lysa längst in in förådet?
Åkte till Turkiet (Alanya) på semester för ca 1 år sedan. Där såldes dessa i den lokala mataffären.Kattvovven skrev:
Har för mig att priset låg runt 3-4SEK.
Slog mej just att vi har detta intill diskhon:
Kinesisk 115V riskokare med amerikansk stickpropp kopplad till spänningskonverter 230-115V (IP-klass 00 ). Denna 1 kW (!) spänningshackare sitter i sin tur i en ojordad grendosa från 1950-talet som saknar beröringsskydd för stiften . Det hela avslutas med en jordad kontakt .
Men det finns JFB!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kinesisk 115V riskokare med amerikansk stickpropp kopplad till spänningskonverter 230-115V (IP-klass 00 ). Denna 1 kW (!) spänningshackare sitter i sin tur i en ojordad grendosa från 1950-talet som saknar beröringsskydd för stiften . Det hela avslutas med en jordad kontakt .
Men det finns JFB!
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 946 inlägg
Min pappa kom med ett grenuttag som jag länge sökt efter. Dvs en euro II plug till tre euro II honor. Ja, jag vet att det inte går, eftersom 3x2.5A ut är strängt större än 2.5A in, men den är riktigt praktisk om man bara kommer ihåg sin Kirchofs lag.yxis skrev:
mycke_nu: Men det är ju petskydd på grendosan
Jag skulle behållt ful-adapter-grendosan men inte använt den i köket...
Jag har för övrigt en sån fuladapter i garaget, används ihop med en fulinstallerad lampa bestående av lös E27-socken monterad på en lång 2*0,75 med ojordad stickpropp i andra änden, med lamphållaren hängandes under ett plåttak utomhus (på så hög höjd att ingen rör den av misstag). År 2020 blir det en utomhussockel och EKK
Jag skulle behållt ful-adapter-grendosan men inte använt den i köket...
Jag har för övrigt en sån fuladapter i garaget, används ihop med en fulinstallerad lampa bestående av lös E27-socken monterad på en lång 2*0,75 med ojordad stickpropp i andra änden, med lamphållaren hängandes under ett plåttak utomhus (på så hög höjd att ingen rör den av misstag). År 2020 blir det en utomhussockel och EKK
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Sådana installationer är inte lätta att göra "rätt", det enda du kan göra egentligen är att byta kabeln mellan dosan och strömställaren till t.ex. en snutt EKK, och sedan spika fast kablarna till armaturerna så dom inte kan "slitas loss", eftersom jag antar att det saknas dragavlastning i dosan?Kopparkullen skrev:
Ifall kabeln till transformator är monterad i en plint så kan du byta den till en EKK också, och sedan montera på locket över plinten.
Det "riktiga" sättet är såklart att montera dit eluttag, och sedan använda stickkontakterna som satt på dom 2m långa kablarna som följde med armaturerna, men hur snyggt/praktiskt blir det?
För många år sedan hade jag samtliga lampor i vardagsrummet kopplade till ett lamputtag i taket. Praktiskt att kunna slå på och av alltihop med väggbrytaren...
För ännu längre sedan "fixade" jag ett jordat utag i ett i övrigt ojordat rum genom att dra enbart en jordkabel från uttaget till en stickpropp som sattes i det jordade uttaget i köket. Matningen kom däremot från ett av de ojordade uttagen i sagda rum... Jag skyller på att jag var 20 år och trodde att allt som inte var fast installerat var OK att göra för en hempulare...
För ännu längre sedan "fixade" jag ett jordat utag i ett i övrigt ojordat rum genom att dra enbart en jordkabel från uttaget till en stickpropp som sattes i det jordade uttaget i köket. Matningen kom däremot från ett av de ojordade uttagen i sagda rum... Jag skyller på att jag var 20 år och trodde att allt som inte var fast installerat var OK att göra för en hempulare...
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg