yxis skrev:
För övrigt är jag på god väg att göra en fullt laglig "inte värsta kopplingen" genom att ansluta väggvårta (batterielliminator) eller kanske batteripackmojäng för 8st R6-batterier till en Waveman-fjärrkontroll. De där 12V-batterierna tar slut på nolltid och kostar dessutom löjligt mycket...
Det där har jag också stört mig på. Tag gärna en bild och rapportera hur det går.

En liten rebus jag fått från en kompis.
Vad får man om man har:
Blå, Blå, Svart, Röd & Röd ?
Några förslag?

Bubblaren skrev:
En liten rebus jag fått från en kompis.
Vad får man om man har:
Blå, Blå, Svart, Röd & Röd ?
Några förslag?
En ej fungerande vidarekoppling från ett vägguttag. :rolleyes:;)

Patrik_Hed skrev:
En ej fungerande vidarekoppling från ett vägguttag. :rolleyes:;)
Nja inte riktigt.
Kan ge en ledtråd: Det funkar.

En dålig elektriker som fortfarande glöder?

Troberg skrev:
En dålig elektriker som fortfarande glöder?
Haha bra gissning

Det är så enkelt som ett trefas uttag. Enligt kompisen är det inte den värsta kopplingen. Men snyggt kan man knappast kalla det.

He he. Men det är ju iaf så uppenbart fel att man ser det. Värre att ha svart*3, blå, gul/grön, men köra jord på en svart och fas på gul/grön t.ex....

Ger tråden nytt liv.

Skäms riktigt över min lösning för att utöka det enda eluttaget i garaget (Bortsett från min verkstad, den installationen är hempulad enligt svensk standard).

Jo, jag monterade en gång i tiden upp några IP44 eluttag runt om garaget. Några matas via kabel snodd från en kabelvinda :wow: och några med "Köpt på ICA" kabel :x. (Typ anslutningskabel) Denna härligheten kopplas in i garagets orginal uttag via stickpropp, självklart portabel JFB däremellan :surprised::surprised:

Inte värsta installationen men inte den bästa precis...

Redigerat:
Hade en lösning hemma där en kabel till ett eftermomterat ytmonterat uttag var för lång. Detta löste de genom att dra kabeln ett extra varv runt uttaget. spiken till kabelklammorna satt enbart i tretex.

Samma ägare... Två uttag i serie och mellan varje klammer var det en stor bula för kabeln var för lång.
De har inte gjort ett rätt! All el de har pilar med ser hemsk ut.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Förra ägaren av vårt hus gillade verkligen att montera gummikabel och stickpropp på lysrörsarmaturer, det fanns i snickarboden, källaren och i garaget. I snickarboden var sedan armaturen kopplad till ett uttag som var kopplat ihop med taklampan (inte direkt fel men varför inte koppla lysröret med rätt kabel direkt till taklampan...)

it-snubben skrev:
Monterade lampkontakt på en skarvkabel (2x0.75) för att kunna ansluta adventsljusstaken i lamputtaget ovan fönster. Ingen stor fara med så liten belastning men när frugan började använda detta uttag till strykjärnet när hon ville stryka kläder framför tvn så åkte det bort.
Typiskt händelseförlopp: någon "fulfixar" el och vet dess begränsningar, sedan kommer någon annan dit och "gör fel". Bra att du monterade ner uttaget igen.

jävla_hus:

Om det ändå varit plastisolerad kabel som håller längre :)

jarlh:

Sant! I det här fallet borde det vara okej att slakta en skarvsladd med eurokontakter, hona för 2,5A och hane för 6A.

(Strykjärn drar väl för övrigt sällan över 6A, så det är väl egentligen inte farligt att göra så)

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Inte egen pinsamhet, men jag har sett en sladdströmbrytare på en antennkabel. Brytaren användes till att "stänga av" antennen med när det åskade. :D:D
För många år sedan hade jag en tv till vilken fjärrkontrollen hade gått sönder, jag använde därför knapparna på tv'n för att slå på/av, byta kanal etc.

Dock så gick en dag knappen för att stänga av tv'n sönder.

Detta löste jag genom att montera en strömbrytare på antennkabeln, tv'n stängde då av sig själv efter ett par minuter utan signal :)

Fråga mig inte varför jag gjorde så, jag minns inte ifall det fanns någon anledning till att jag inte ville stänga av strömmen, eller ifall jag helt enkelt inte ville/vågade ge mig på att modifiera ström-kabeln, (jag var typ 11-12 år gammal)

Men hur satte du på TVn då?

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
midsommar 017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.