57 198 läst · 209 svar
57k läst
209 svar
Inte värsta kopplingen
Men det är väl ändå antagligen en för husägaren lämplig höjd. Med tanke på att det är innertak med plattor så är det väl knappast ett hem, det blir kanske en lokal där allmänheten släpps in - där vill man inte att klåfingriga typer ska kunna nå elcentralen så lätt, eller?
Det har du iofs rätt i, det är en skola, dock i ett lärarrum så klåfingriga elever hade inte kunnat nå centralen ändå. Är väl inget fel på placeringen i sig, tycker bara det är opraktiskt att inte kunna nå säkringarna utan stege.
Oj en tråd jag kan delta i.
Utöver det vanliga, dvs lampsladdar för lampor som är ojordade men med jordad plugg (där jag helt enkelt ignorerar jord) för att de ska kunna användas även om det är jordat... (dvs gamla lampor med rund plugg, jag samlar på gamla saker )
Och så en sak som kanske är lite väl dumt.. I förra lägenheten finns det ett antal lamputtag men alla delar samma strömbrytare på väggen. Så det är dumt om jag vill tända t.ex. myslampan som hänger i fönstret men inte den starka lampan över bordet (som är starkt för att jag ska kunna pyssla) så gjore jag en ful grej med starka lampan.. satte dit en strömbrytare precis ovanför lamparmaturen så man kan nå upp och stänga av lampan separat. Och lampan hänger alltså i brytaren med sin vikt... Än hänger den kvar och har överlevt lite flytt och ner/upphäng... Funderade på att byta ut sladden men insåg att man inte kan göra det utan att göra sönder armaturen och det är en del av gjuten plastställning för lampskärmen... dumma moderna saker. (halvny ikealampa som ser ut som retrolampa med vågig/veckad plastskärm)
Och säkert några fler dumheter till... Jag har också spikat fast grenuttag (nej inte rakt genom kabeln dummer) längs med listen där jag saknade uttag i hallen i förra lägenheten. Förmodligen ganska vanligt tilltag efter det man sett genom tiderna.
Utöver det vanliga, dvs lampsladdar för lampor som är ojordade men med jordad plugg (där jag helt enkelt ignorerar jord) för att de ska kunna användas även om det är jordat... (dvs gamla lampor med rund plugg, jag samlar på gamla saker )
Och så en sak som kanske är lite väl dumt.. I förra lägenheten finns det ett antal lamputtag men alla delar samma strömbrytare på väggen. Så det är dumt om jag vill tända t.ex. myslampan som hänger i fönstret men inte den starka lampan över bordet (som är starkt för att jag ska kunna pyssla) så gjore jag en ful grej med starka lampan.. satte dit en strömbrytare precis ovanför lamparmaturen så man kan nå upp och stänga av lampan separat. Och lampan hänger alltså i brytaren med sin vikt... Än hänger den kvar och har överlevt lite flytt och ner/upphäng... Funderade på att byta ut sladden men insåg att man inte kan göra det utan att göra sönder armaturen och det är en del av gjuten plastställning för lampskärmen... dumma moderna saker. (halvny ikealampa som ser ut som retrolampa med vågig/veckad plastskärm)
Och säkert några fler dumheter till... Jag har också spikat fast grenuttag (nej inte rakt genom kabeln dummer) längs med listen där jag saknade uttag i hallen i förra lägenheten. Förmodligen ganska vanligt tilltag efter det man sett genom tiderna.
Har två stycken fast monterade utomhusuttag IP44 (eller kanske tom 54) med lock på ca 180 cm höjd utanpå förrådet, so far so good. Inne i garaget har det dock aldrig gjorts någon korrekt installation, utan endast en 16A 3-fas handske är indragen (inte den gamla plåtvarianten dock utan nya med 5 stift) så där har jag bara satt en liten byggcentral temporärt för att få vanliga shuko.
Lösningen till mina uttag på utsidan blev att köpa två stycken svarta jordade trevägs förgreningsdosor (3g 1.5 kabel), klippa bort själva dosan, borra hål genom väggen och ansluta mina uttag med stickpropp i byggcentralen. Kanske inte helt kosher men jfb finns i byggcentralen, uttagen är säkrade 10A och kabeln har rätt dimension så det får duga "så länge"
Lösningen till mina uttag på utsidan blev att köpa två stycken svarta jordade trevägs förgreningsdosor (3g 1.5 kabel), klippa bort själva dosan, borra hål genom väggen och ansluta mina uttag med stickpropp i byggcentralen. Kanske inte helt kosher men jfb finns i byggcentralen, uttagen är säkrade 10A och kabeln har rätt dimension så det får duga "så länge"
Dagens inte-värsta-kopplingen var gräsklippningen. Jag har elgräsklippare (230V-nätdrift) och idag klippte jag det gräs som växer på grusvägen på tillfartvägen till stugan. Enligt kartan är det ca 150 meter långt. Det gick åt 28 (!!!!) av mina skarvsladdar. Ett par kabelvindor räckte rätt långt men mot slutet blev det nästan löjligt, jag fick bl.a. ta till en fuladapter med "datorsladdnätkontakt"-hane till schukohona, ett gäng sånadär "datornätsladd"-hane-hona-kablar (som användes mellan dator och skärm före ATX-aggregaten slog igenom på PC) o.s.v. Klipparen kändes nog lite segare när jag hade som flest kablar inkopplade. Läge att fixa en rejält lång bättre lämpad kabel, eller egentligen gräva lite i spargrisen och köpa en bensindriven (eller diesel) åkgräsklippare en gång för alla...
Jag behövde faktiskt inte leta sådär jättemycket, trots i stort sett kaos på många prylar i stugan så har jag hygglig ordning just på skarvsladdar å sånt
(Däremot går det nog fortare att jobba ihop pengar för en åkgräsklippare än att köra klippare som man får gå bakom...)
(Däremot går det nog fortare att jobba ihop pengar för en åkgräsklippare än att köra klippare som man får gå bakom...)
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 190 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 190 inlägg
Minns när vi skulle gjuta plintar till garaget vid fjällstugan i mitten av 80-talet.
Då var det ett gammalt bensinelverk modell 60-/70-tal som via 80m skarvsladdar fick driva en dränkbar pump i en bäck för att vi skulle slippa släpa hinkar med vatten till cementblandaren. Höjdskillnaden var väl ca 3m, behöver jag nämna att vi inte hade något vidare vattenflöde...
Då var det ett gammalt bensinelverk modell 60-/70-tal som via 80m skarvsladdar fick driva en dränkbar pump i en bäck för att vi skulle slippa släpa hinkar med vatten till cementblandaren. Höjdskillnaden var väl ca 3m, behöver jag nämna att vi inte hade något vidare vattenflöde...
Nåså: 5G2,5 EKK till spisuttag i 20mm VP..jorå , EKK fanns men FK fanns inte.. så det gick utmärkt att stoppa in EKK'n i rören innan väggarna var byggda, men fullständigt omöjligt att dra ut om ngn skulle vilja i framtiden....(de är de färdiga 90 graders böjarna som definitivt gör att EKKn sitter som berg i röret..)
Redigerat:
Nja, utlösningsvillkoret var säkert inte uppfyllt men efter ett par sekunder lär nog säkringarna ha löst ut.
(Jag ska kanske ersänna att jag körde dessutom i ett uttag avsäkrat 16A med trög diazed-säkring... Kanske skulle ha ett 6A-"gräsklipparuttag", eller laga nån av bensinklipparna...)
(Jag ska kanske ersänna att jag körde dessutom i ett uttag avsäkrat 16A med trög diazed-säkring... Kanske skulle ha ett 6A-"gräsklipparuttag", eller laga nån av bensinklipparna...)