Tänkte om pumpen tycker att brine är för kall och varvar då inte upp, kanske flödesproblem, luft på kalla sidan?

• Gilla
jalma
  • Laddar…
C
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fyi så funkar det bara med de nya så kallade "smarta" mätarna.
Finns det så många "osmarta" mätare kvar? Själv har jag haft "smart" mätare med dessa funktioner i minst 15 år.

M Mapet890 skrev:
Undra varför kompressorn inte varvar upp? Vad har du för temperatur på inkommande köldbärare/Brine?
Detta du tänker på?
IVT värmepumpens gränssnitt med temperaturöversikt: ute -9°C, inne 20°C, vätsketemperaturer, och ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande har varit 8 och utgående 5 nästan hela dagen.

Dock säger den såhär i GUI vet ej vad det betyder.

Digital skärmdisplay som visar felmeddelandet "Tillskottstemp. för hög" och "Köldb.temp. för låg värme".

3 graders skillnad på inkommande och utgående. Helt normalt. Så ska det vara

Ja, det ser bra ut.
hög framledning på varma sidan, 64 grader, den kanske gör varmvatten ?

M Mapet890 skrev:
Ja, det ser bra ut.
hög framledning på varma sidan, 64 grader, den kanske gör varmvatten ?
just nu gör den VV.
Det har den gjort sedan någon gång mellan 15 och 18 (osäker exakt när den började).
Vid 18 så stod den precis som nu och gjorde VV både med kompressor och med tillskott.

då rapporterade den att vattnet var 27 grader. Och nu är den fortfarande 27

Display på värmeenhet som visar aktuell varmvattentemperatur på 27 grader Celsius.
Skapa konto

Vet inte om det bara är lång fördröjning i systemet. Det är ingen som duschar eller spolar varmvatten någonstans i varje fall.

• Display på en värmepump som visar kompressorstatus 'VV' och tillskottsstatus 'VV' med värden för hastighet och effekt.
    Skapa konto
C cpalm skrev:
Finns det så många "osmarta" mätare kvar? Själv har jag haft "smart" mätare med dessa funktioner i minst 15 år.
Inte i vårat område med ca 400-500 hus men till nästa år. Fn är vårt "smarta" användargränssnitt en blinkande led. ;)

J jonaserik skrev:
Någon begränsning i datan kanske, så är det med de nya smarta VP som säljs, att justera något som kanske inte går att justera , allt blir som att räkna ut en månresa. Bara en massa överkurs som någon tycker""" Vad häftigt så gör vi ""och vad en konsument anser skiter dom i .
Det finns speciella inställningar i "servicemenyn" som det är meningen att installatören eventuell ska utföra förändringar i tillsammans med kunden, tex beroende på hur många innegivare man har etc, om man har acc-tank med egen shunt slinga, etc, etc. Detta ska normalt dokumenteras och överlämnas till kund efter driftsättning.

M mendlock skrev:
just nu gör den VV.
Det har den gjort sedan någon gång mellan 15 och 18 (osäker exakt när den började).
Vid 18 så stod den precis som nu och gjorde VV både med kompressor och med tillskott.

då rapporterade den att vattnet var 27 grader. Och nu är den fortfarande 27

[bild]

Vet inte om det bara är lång fördröjning i systemet. Det är ingen som duschar eller spolar varmvatten någonstans i varje fall.
Du har inte kollat att någon givare ramlat ut från sin plats,+ 27 ser u som en normalt inuti en VP

• Gilla
Strombergo och 3 till
  • Laddar…
Karrock
Hej!
Nu kanske ni är något på spåren med sensorfel på varmvattentillverkning eller felinställning i funktionen. Min ivt-bergvärmepump är jättegammal och ser inte ut sådär, men 27°C på varmvatten är väl klart orimligt? Det ska väl vara 50-60? Det lär ju märkas tydligt i duschen om vattnet är tio grader för kallt. Och om det inte är svinkallt i ducken måste det väl bero på att varmvattensensorn i pumpen visar fel och lurar elpatronen till att arbeta?

Något som jag inte har sett frågas i tråden är om ni har en behagligt varm utepool ;)
Frostvakter i olika uthus är en grej som drar ström för mig vintertid, men det kanske inte kan komma upp i din förbrukning.

• Gilla
Skankyhank och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har inte kollat att någon givare ramlat ut från sin plats,+ 27 ser u som en normalt inuti en VP
det lät ju som en väldigt rimlig eventuell förklaring… Det skulle kunna förklara varför den fortsätter bränna på för fullt.

kan det vara ett problem? Farligt? Om den värmer för mycket för att den tror vattnet är kallare än det är?
Något sätt jag kan kolla detta?

Pass på då om en servicegubbe är där så hen inte sätter en maxspärr på VP , den går inte att ändra senare utan det är kört att andra utan att byta ett kort för kanske 10 000kr så är det i nybyggda hus idag, SKIT med stora bokstäver, alla på någon myndighet ska peta och styra våra liv i dag verkar det som.

• Gilla
Magnus i E-tuna och 1 till
  • Laddar…
Karrock
M mendlock skrev:
det lät ju som en väldigt rimlig eventuell förklaring… Det skulle kunna förklara varför den fortsätter bränna på för fullt.

kan det vara ett problem? Farligt? Om den värmer för mycket för att den tror vattnet är kallare än det är?

Prova att hålla en stektemometer under kökskramen på maxvarmt?

M mendlock skrev:

NU har du ett nytt system och då är det dom som har in det som är ansvariga för det, bara häng på dom om det inte fungerar som det ska. inget att bråka om för deras del. om det övriga i huset är befintligt har inte med problemet att göra, ring i morgon och stå på dig, blir det något att vi har inte tid just eller så. Sätt ner foten och ryck i handbromsen

En säkerhetsventil som läcker på VV kretsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.