199 212 läst · 426 svar
199k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
3 graders skillnad på inkommande och utgående. Helt normalt. Så ska det vara
just nu gör den VV.M Mapet890 skrev:
Det har den gjort sedan någon gång mellan 15 och 18 (osäker exakt när den började).
Vid 18 så stod den precis som nu och gjorde VV både med kompressor och med tillskott.
då rapporterade den att vattnet var 27 grader. Och nu är den fortfarande 27
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det bara är lång fördröjning i systemet. Det är ingen som duschar eller spolar varmvatten någonstans i varje fall.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Det finns speciella inställningar i "servicemenyn" som det är meningen att installatören eventuell ska utföra förändringar i tillsammans med kunden, tex beroende på hur många innegivare man har etc, om man har acc-tank med egen shunt slinga, etc, etc. Detta ska normalt dokumenteras och överlämnas till kund efter driftsättning.J jonaserik skrev:
Du har inte kollat att någon givare ramlat ut från sin plats,+ 27 ser u som en normalt inuti en VPM mendlock skrev:just nu gör den VV.
Det har den gjort sedan någon gång mellan 15 och 18 (osäker exakt när den började).
Vid 18 så stod den precis som nu och gjorde VV både med kompressor och med tillskott.
då rapporterade den att vattnet var 27 grader. Och nu är den fortfarande 27
[bild]
Vet inte om det bara är lång fördröjning i systemet. Det är ingen som duschar eller spolar varmvatten någonstans i varje fall.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 604 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 604 inlägg
Hej!
Nu kanske ni är något på spåren med sensorfel på varmvattentillverkning eller felinställning i funktionen. Min ivt-bergvärmepump är jättegammal och ser inte ut sådär, men 27°C på varmvatten är väl klart orimligt? Det ska väl vara 50-60? Det lär ju märkas tydligt i duschen om vattnet är tio grader för kallt. Och om det inte är svinkallt i ducken måste det väl bero på att varmvattensensorn i pumpen visar fel och lurar elpatronen till att arbeta?
Något som jag inte har sett frågas i tråden är om ni har en behagligt varm utepool
Frostvakter i olika uthus är en grej som drar ström för mig vintertid, men det kanske inte kan komma upp i din förbrukning.
Nu kanske ni är något på spåren med sensorfel på varmvattentillverkning eller felinställning i funktionen. Min ivt-bergvärmepump är jättegammal och ser inte ut sådär, men 27°C på varmvatten är väl klart orimligt? Det ska väl vara 50-60? Det lär ju märkas tydligt i duschen om vattnet är tio grader för kallt. Och om det inte är svinkallt i ducken måste det väl bero på att varmvattensensorn i pumpen visar fel och lurar elpatronen till att arbeta?
Något som jag inte har sett frågas i tråden är om ni har en behagligt varm utepool
Frostvakter i olika uthus är en grej som drar ström för mig vintertid, men det kanske inte kan komma upp i din förbrukning.
det lät ju som en väldigt rimlig eventuell förklaring… Det skulle kunna förklara varför den fortsätter bränna på för fullt.J jonaserik skrev:
kan det vara ett problem? Farligt? Om den värmer för mycket för att den tror vattnet är kallare än det är?
Något sätt jag kan kolla detta?
Pass på då om en servicegubbe är där så hen inte sätter en maxspärr på VP , den går inte att ändra senare utan det är kört att andra utan att byta ett kort för kanske 10 000kr så är det i nybyggda hus idag, SKIT med stora bokstäver, alla på någon myndighet ska peta och styra våra liv i dag verkar det som.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 604 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 604 inlägg
M mendlock skrev:
Prova att hålla en stektemometer under kökskramen på maxvarmt?
NU har du ett nytt system och då är det dom som har in det som är ansvariga för det, bara häng på dom om det inte fungerar som det ska. inget att bråka om för deras del. om det övriga i huset är befintligt har inte med problemet att göra, ring i morgon och stå på dig, blir det något att vi har inte tid just eller så. Sätt ner foten och ryck i handbromsenM mendlock skrev: