Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det tror jag inte. Med tanke på garantitiden vill man inte riskera onödiga garantireparationer för en komponent som kostar några kr i inlöp. Det vanligaste felen är att sensorn är felmonterad eller kabelbrott i anslutningarna pga bristande säkring för vibrationer.
Såna fel är kanske också vanliga. Men från värmepumpsforum har jag bestämt fått uppfattningen att tempgivare ofta byts ut.

Nyfiken på varför det blev tre st 100m-hål?
Ett bra pris avgjorde det, Sen över 100 meter finns risk för saltvatten som kan knäcka en borrad brun, genom inträngning

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Jepp och har alltid ca 4 C efter 8 timmars VP -drift , hade så när nattaxa fanns, En dum VP ON/OFF 9 kW mot tank, normalt fylls tanken 750 L efter ca 3 timmar och sen stoppar den och står still i ca 2,5 timmar beroende på utetempen ( ca -10 ute ) och vad GV vill ha och då återladdas hålen. Har aldrig mindre än 5 C på KB in med dom driftcyklarna. Så det med någon inverter för närmare 100 kkr eller mer är inte av intresse för mig, då en dum inte kostar mer än ca 60 kkr och ingen elektronik som har en förmåga att få hicka eller paja med rep för ca 10 kkr. Och att det säger upp sig är mer en regel än undantag..

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp och har alltid ca 4 C efter 8 timmars VP -drift , hade så när nattaxa fanns, En dum VP ON/OFF 9 kW mot tank, normalt fylls tanken 750 L efter ca 3 timmar och sen stoppar den och står still i ca 2,5 timmar beroende på utetempen ( ca -10 ute ) och vad GV vill ha och då återladdas hålen. Har aldrig mindre än 5 C på KB in med dom driftcyklarna. Så det med någon inverter för närmare 100 kkr eller mer är inte av intresse för mig, då en dum inte kostar mer än ca 60 kkr och ingen elektronik som har en förmåga att få hicka eller paja med rep för ca 10 kkr. Och att det säger upp sig är mer en regel än undantag..
Lyckost, min inkommande brine i 500m sjöslinga sjunker ner till +3 stabilt.
Om inte isen lagt sig kan det vara +2.

K karlmb skrev:
Såna fel är kanske också vanliga. Men från värmepumpsforum har jag bestämt fått uppfattningen att tempgivare ofta byts ut.
Nja, jag tycker det är väldigt blandat med problem men definitivt inte någon övervikt att tempgivare skulle vara det dominerande problemet i synnerhet i relation till de drygt 1.3 miljoner värmepumpar som finns installerade i Sverige.

Det var märkligt att alla gått sönder. Vad är det för modell och hur gammal är maskinen?
En E9 från 2003 cirka.

Det tror jag inte. Med tanke på garantitiden vill man inte riskera onödiga garantireparationer för en komponent som kostar några kr i inlöp. Det vanligaste felen är att sensorn är felmonterad eller kabelbrott i anslutningarna pga bristande säkring för vibrationer.
Sensorerna sitter alltså inuti maskinen (monterade från fabrik). Sensorerna kostar bara någon krona styck (470 ohm vid referenstemperaturen). Det finns bättre digitala sensorer (som man inte använt här). Det är ett väldigt vanligt fel på IVT-bergvärmepumpar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.