Chr3
M mendlock skrev:
Hålet är 220m, med lite vinkel. Gjutet hela vägen med något speciellt material. Det krävde kommunen för att vi skulle få godkänt. Vi började processen i Februari. Hela resan har tagit 10 månader från start till slut…. Suck. Har varit många hinder på vägen.
10 månader! Här tog det strax under 2 mån från jag började kolla tills allt var på plats. Då var den mesta tidsåtgången väntan på att den som skulle borra kunde komma.
Här tog installationen totalt 3 dagar, den första dagen borrade de (hann inte hem o se då de kom kl 8 när jag åkt till arbetet, var klara när jag skyndade mig hem kl 15 för att förhoppningsvis hinna se dem.. fanns bara lite små märken i gräsmattan där deras rigg stått), andra dagen drog de rör, ställde in pumpen/vv och körde igång allt och testade den tredje dagen.

å andra sidan krånglade kommunen inget

Marike
Hej. Har inte tid att läsa igenom allt så vet inte om detta avhandlats. Är det säkert att elmätaren fungerar som den ska? Vi fick bytt vår då den visade fel.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Marike
En annan sak som jag råkat ut för. Det finns en övertrycksventil till varmvattnet, om den inte sluter tätt ökar förbrukningen av el också. Den kan fela när man skruvat rör. Fyllt på 150l vatten att värmas, syret i vattnet orsakar expansion, övertrycksventilen öppnar, en liten partikel som lossnat kläms i ventilsätet och hindrar att den kan stänga helt.
Jag blev varse det tack vare att jag har en egen elmätare till värmepumpen och noterade förbrukning dagligen.
Kolla att den inte droppar. Gör den det, vrid på vredet, det där man ska göra några gånger om året för att säkerställa funktionen. Hjälper inte det måste den bytas ut. En droppande ventil kan ta 3L/tim vilket kräver 540J för ökning med 45 grader. Kontinuerligt.
(Det har kanske redan sagts, vet ej, bättre en gång för mycket än för lite).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
En annan sak som jag råkat ut för. Det finns en övertrycksventil till varmvattnet, om den inte sluter tätt ökar förbrukningen av el också. Den kan fela när man skruvat rör. Fyllt på 150l vatten att värmas, syret i vattnet orsakar expansion, övertrycksventilen öppnar, en liten partikel som lossnat kläms i ventilsätet och hindrar att den kan stänga helt.
Jag blev varse det tack vare att jag har en egen elmätare till värmepumpen och noterade förbrukning dagligen.
Kolla att den inte droppar. Gör den det, vrid på vredet, det där man ska göra några gånger om året för att säkerställa funktionen. Hjälper inte det måste den bytas ut. En droppande ventil kan ta 3L/tim vilket kräver 540J för ökning med 45 grader. Kontinuerligt.
(Det har kanske redan sagts, vet ej, bättre en gång för mycket än för lite).
Oj då pass för en sketen ventil..

Marike
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Oj då pass för en sketen ventil..
Japp det blir mer än man tror, både vatten och el. Och de där ventilerna brukar man glömma bort.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Vi fick installerat bergvärme i veckan och hade förväntat mig att direkt se skillnad på elförbrukningen.
Vi har Tibber som elbolag, vilket gör att jag kan se elförbrukning timme för timme.

Värmepumpen som är installerad är en: IVT GEO512C
Tidigare hade vi en väldigt gammal elpatron.

Elförbrukningen, sedan bergvärmen gick igång, är dock i princip helt oförändrad och jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon här hjälpa mig med detektiv arbetet?
Hur har det gått?

Allt har gått bra. Efter uppdateringen av mjukvaran så verkar värmepumpen fungera som den ska.
Jag har ej haft några incidenter sedan dess.

Nägot speciellt du undrar över?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Allt har gått bra. Efter uppdateringen av mjukvaran så verkar värmepumpen fungera som den ska.
Jag har ej haft några incidenter sedan dess.

Nägot speciellt du undrar över?
Har förbrukningen fått ner?

Absolut. I snitt har totala elförbrukningen gått ner ca 50%. Jag hade räknade med ca 60% (80% av får förbrukning var uppvärmning, och uppvärmingen skulle bli 80% mer effektiv, 0.8x0.8=0.64≈60%).
Vi får installerade lite större radiatorer här i veckan och förväntar mig att få lite bättre effekt på det hela då. Kanske kan vi spara några kwh till. Men nu är det nere på marginalerna…

Här är total förbrukningen för hushållet kwh/dag.

Stolpdiagram över hushållets elförbrukning per dag med markeringar för när bergvärme och värmepump installerades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toppen kring jul är att vi var väldigt mycket folk här. Jag körde värmepumpen i komfortläge och körde extra varmvattenberedning på mornarna, dessutom brassade jag på med elektrisk golvvärme lite varstans.

Redigerat:
  • Gilla
Varmluftsugn och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det är inget fel på maskinerna oavset märke som IVT, Nibe Daikin mm.

Det beror i huvudsak på att det finns alldeles för många oerfarna, outbildade, hyperstressade (välj själv) klåpare som inte kan sin sak och installerar på löpande band för att hålla uppe marginalerna.

Som köpare är det ett lotteri att få tag på rätt komptens precis som när man ska försöka anlita en kompetent elektriker.
Ja, det stämmer (de som installerade var klåpare). Maskinen från IVT är tyvärr felkonstruerad. Alla interna temperatursensorer har i princip gått sönder. De var billiga att byta ut själv, men jag tycker inte detta ska hända.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Ja, det stämmer (de som installerade var klåpare). Maskinen från IVT är tyvärr felkonstruerad. Alla interna temperatursensorer har i princip gått sönder. De var billiga att byta ut själv, men jag tycker inte detta ska hända.
Det var märkligt att alla gått sönder. Vad är det för modell och hur gammal är maskinen?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var märkligt att alla gått sönder. Vad är det för modell och hur gammal är maskinen?
Tempgivare verkar tyvärr vara något dom har absolut lägsta budget hos vp-tillverkare.

K karlmb skrev:
Tempgivare verkar tyvärr vara något dom har absolut lägsta budget hos vp-tillverkare.
Det tror jag inte. Med tanke på garantitiden vill man inte riskera onödiga garantireparationer för en komponent som kostar några kr i inlöp. Det vanligaste felen är att sensorn är felmonterad eller kabelbrott i anslutningarna pga bristande säkring för vibrationer.

M mtmmtm skrev:
Enligt min erfarenhet larmar pumpen när det är något fel. Trasiga givare eller att börvärden inte uppfylls inom en viss tid.

M mtmmtm skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.