199 782 läst · 426 svar
200k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
Om det drar 177 kWh/dag är ju det 7.4 kW. Och bergvärme drog mindre än 1 kW. Så du använder ytterligare 28A (fördelat på 3 faser), vilket borde utveckla mycket värme någonstans. Om du kan se momentanförbrukning på elmätaren är det väl bara att kolla bort en säkring i taget och se när du får en stor skillnad i förbrukning. Eller kanske alla på en gång och om det fortfarande förbrukas ström på huvudmätaren så finns det kanske någon eltjuv inkopplad...
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
Jag funderar, är det absolut helt säkert att värdet som rapporteras i IVT appen inkluderar ev. tillskottsvärme? Det finns nästan inget annat än tillskottsvärme som kan dra så mycket el.
Under perioden som du mätte 15 kwh. Du har inte någon elbil som laddar?
Under perioden som du mätte 15 kwh. Du har inte någon elbil som laddar?
Fotografen skrev:
Vanlig villa. Tror att förr-förra ägaren kanske hade en hobby-verkstad i ett av rummen. I det rummen har vi eluttag högt upp på väggarna, misstänker att det var arbetsbänkar där.
säkringarna verkar vara 35A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "arbetsbänkar"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
nej. Ingenting laddar (vi har ej elbil och inte ens värmare på bilen). Knappt något var igång och VP rapporterade ingen tillskottsenergi under den perioden (både i appen och på displayen på VP).H hempularen skrev:
Som referens:
Vi fick bergvärme installerat nu i oktober. November månads förbrukning är ungefär halverad mot tidigare år.
Thermia Atlas 12, villa från -69 i mexitegel, tilläggsisolerat på vinden. Huset ligger i Jönköpingstrakten.
Vi fick bergvärme installerat nu i oktober. November månads förbrukning är ungefär halverad mot tidigare år.
Thermia Atlas 12, villa från -69 i mexitegel, tilläggsisolerat på vinden. Huset ligger i Jönköpingstrakten.
det stämmer med vad jag förväntade mig här.A arowe17 skrev:
Jag förväntade mig 75% lägre värmekostnad och att värmen tidigare stod för typ 75% av elkostnaden. Vilket skulle innebära ca 50% lägre elförbrukning totalt.
Kan också tillägga att vi höjt tempen ca 2 grader inomhus också. Tidigare hade vi elradiatorer.M mendlock skrev:
Slå ifrån brytaren på din mätare och se om allt slocknar då är det din mätare. Sen kolla upp med elleverantörern om det är rätt abonnemang som mäts. Det står en massa siffror under streckkoden skriv av och ring dom. Uppge alla siffror och dom vet exakt vem som har det abonnemanget. Är lite långsökt att det skulle vara fel men ändock. Det med att det är samma förbrukning som tidigare är nog bara en tillfällighet och något annat som drar el.
Jodå, man trycker (troligen) på "Display Cycle"-knappen för att få displayen att visa olika typer av saker.M mendlock skrev:
Då kan du trycka fram så att du ser bl.a. aktuell förbrukning på olika sätt.
Här är bruksanvisningen till mätaren:
https://www.yumpu.com/en/document/read/36730702/83330-iec-electric-meter-v30-users-guide-berg