199 177 läst · 426 svar
199k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
OK då är det värmeväxlare där och det går inte se fabrikat/modell , skulle inte förvåna mig om det inte sitter ett värmebatteri i det, detta för att det inte ska bli is i den del som suger ur huset, det blir klaris i det , samma sort som blir på flygplansvingar. Det finns en termostat som startar stoppar elementet. hade ett gammalt Fläktfabriken som startade vid - 5 och statade i början på dec och slog i april , troligtvis så är det ett äldre aggret och har inte stegvis inkoppling av elementet. Mitt aggregats element var på 1200 W och räkna själv vad det blir per dygn och månad. Häll på att få fnatt när nästan 1 500 W per månad drog iväg. Så det finns säkert en säkring som går till den. Slå ifrån/ta ur säkringen så blir det nog mindre drag på mätaren.
Intrigen tätnar. Ser på mitt elavtal från EON att vårt elavtal har huvudsäkring på 35A. Det känns löjligt högt. Inte för att det ska påverka just i detta fallet, antar jag, men det är ju något att se över härefter.
Konspirationsteoretikern i mig börjar ana ugglor i mossen.
Konspirationsteoretikern i mig börjar ana ugglor i mossen.
Den är inkopplat till vanlig el. Bara dra ur kontakten?J jonaserik skrev:OK då är det värmeväxlare där och det går inte se fabrikat/modell , skulle inte förvåna mig om det inte sitter ett värmebatteri i det, detta för att det inte ska bli is i den del som suger ur huset, det blir klaris i det , samma sort som blir på flygplansvingar. Det finns en termostat som startar stoppar elementet. hade ett gammalt Fläktfabriken som startade vid - 5 och statade i början på dec och slog i april , troligtvis så är det ett äldre aggret och har inte stegvis inkoppling av elementet. Mitt aggregats element var på 1200 W och räkna själv vad det blir per dygn och månad. Häll på att få fnatt när nästan 1 500 W per månad drog iväg. Så det finns säkert en säkring som går till den. Slå ifrån/ta ur säkringen så blir det nog mindre drag på mätaren.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Har du kommunalt vatten? Här var en medlem med hög förbrukning som visade sig bero på vattenpumpen. Den gick på fel håll, den pumpar ändå, men får inte upp trycket så den gick konstant.
Ja det påverkar inte det ursprungliga problemet men du borde kunna gå ner till 16 eller 20A och spara en del varje år.M mendlock skrev:
Nu var ju testen att se vad elmätaren rapporterar med säkringarna urskruvade, så stänger man av elmätaren vet vi ju att det blir noll, och kan inte hitta om det på något vis ändå går ström.J jonaserik skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Som tidgare sagts vid ett antal tillfällen(!) så är det inget som helst problem med själva bergvärmepumpen (som även "IVT Anywhere mycket riktigt rapporterar) utan det är en annan förbrukare som behöver identifieras.S saltet skrev:
Testet att slå av huvudbrytaren är väll mest för att sedan se på elbolaget att det rapporteras 0 där, så att mitt elbolag inte tror jag har en annan anläggning än vad jag har.Mikael_L skrev:
för skulle det vara så, så skulle det ju kunna förklara allt. Vi installerar bergvärme men det märks inte ens på rapporterade förbrukningen (som jag hittils fått från elbolaget).
jag har sedan dess börjat kolla egna mätaren själv dock, så den informationen kommer jag att ha själv ändå snart. (Tog ett tag inna jag hittade mätaren utanför huset)
Redigerat:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
35A kan ibland vara dyrt och beroende på avtalstyp med nätägaren. Hade tidigare ägaren någon form av tillverkning som krävde så pass stor effekt?M mendlock skrev:
Det var biffigt...vad är det för typ av fastighet/byggnad(er) du har, vanlig villa eller nåt annat? Sitter det 35 i skåpet?M mendlock skrev: