Ok!

• Gilla
Meizu
  • Laddar…
OK då är det värmeväxlare där och det går inte se fabrikat/modell , skulle inte förvåna mig om det inte sitter ett värmebatteri i det, detta för att det inte ska bli is i den del som suger ur huset, det blir klaris i det , samma sort som blir på flygplansvingar. Det finns en termostat som startar stoppar elementet. hade ett gammalt Fläktfabriken som startade vid - 5 och statade i början på dec och slog i april , troligtvis så är det ett äldre aggret och har inte stegvis inkoppling av elementet. Mitt aggregats element var på 1200 W och räkna själv vad det blir per dygn och månad. Häll på att få fnatt när nästan 1 500 W per månad drog iväg. Så det finns säkert en säkring som går till den. Slå ifrån/ta ur säkringen så blir det nog mindre drag på mätaren.

• Gilla
Lgströ och 2 till
  • Laddar…
Intrigen tätnar. Ser på mitt elavtal från EON att vårt elavtal har huvudsäkring på 35A. Det känns löjligt högt. Inte för att det ska påverka just i detta fallet, antar jag, men det är ju något att se över härefter.

Konspirationsteoretikern i mig börjar ana ugglor i mossen.

• Gilla
  • Wow
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK då är det värmeväxlare där och det går inte se fabrikat/modell , skulle inte förvåna mig om det inte sitter ett värmebatteri i det, detta för att det inte ska bli is i den del som suger ur huset, det blir klaris i det , samma sort som blir på flygplansvingar. Det finns en termostat som startar stoppar elementet. hade ett gammalt Fläktfabriken som startade vid - 5 och statade i början på dec och slog i april , troligtvis så är det ett äldre aggret och har inte stegvis inkoppling av elementet. Mitt aggregats element var på 1200 W och räkna själv vad det blir per dygn och månad. Häll på att få fnatt när nästan 1 500 W per månad drog iväg. Så det finns säkert en säkring som går till den. Slå ifrån/ta ur säkringen så blir det nog mindre drag på mätaren.
Den är inkopplat till vanlig el. Bara dra ur kontakten?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Den är inkopplat till vanlig el. Bara dra ur kontakten?
Japp, att ventilationen stängs av nåt dygn är ingen ko på isen. Du får väl öppna ett fönster en kort stund om luften blir för dålig:poop:

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Det verkar vara en ren kanalfläkt utan värmebatteri, typskylten säger KVKE 160 SP1.
Som sagt sådan låter det orimligt högt med den förbrukningen...

• Gilla
Fasting65 och 1 till
  • Laddar…
Har du kommunalt vatten? Här var en medlem med hög förbrukning som visade sig bero på vattenpumpen. Den gick på fel håll, den pumpar ändå, men får inte upp trycket så den gick konstant.

H hempularen skrev:
Har du kommunalt vatten? Här var en medlem med hög förbrukning som visade sig bero på vattenpumpen. Den gick på fel håll, den pumpar ändå, men får inte upp trycket så den gick konstant.
Intressant. Hur utesluter man det?

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Intrigen tätnar. Ser på mitt elavtal från EON att vårt elavtal har huvudsäkring på 35A. Det känns löjligt högt. Inte för att det ska påverka just i detta fallet, antar jag, men det är ju något att se över .
Ja det påverkar inte det ursprungliga problemet men du borde kunna gå ner till 16 eller 20A och spara en del varje år.

• Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Intressant. Hur utesluter man det?
Har du kommunalt VA har du med störsa säkerhet ingen extra tryckpump så det kan du släppa.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Sen som en del säger skruva ur säkringarna, behövs/ska inte göras, din EL-matare har två avlånga knappar på mitten. trycker du in noll i några sekunder stängs all el av och lika med den som har 1 , sätter man på elen med.
Nu var ju testen att se vad elmätaren rapporterar med säkringarna urskruvade, så stänger man av elmätaren vet vi ju att det blir noll, och kan inte hitta om det på något vis ändå går ström.

• Gilla
Kaninjan och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Ska bli intressant att följa. Vi funderar på att byta till samma pump och blir naturligtvis misstänksam om denna pump har något problem.
Som tidgare sagts vid ett antal tillfällen(!) så är det inget som helst problem med själva bergvärmepumpen (som även "IVT Anywhere mycket riktigt rapporterar) utan det är en annan förbrukare som behöver identifieras.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var ju testen att se vad elmätaren rapporterar med säkringarna urskruvade, så stänger man av elmätaren vet vi ju att det blir noll, och kan inte hitta om det på något vis ändå går ström.
Testet att slå av huvudbrytaren är väll mest för att sedan se på elbolaget att det rapporteras 0 där, så att mitt elbolag inte tror jag har en annan anläggning än vad jag har.

för skulle det vara så, så skulle det ju kunna förklara allt. Vi installerar bergvärme men det märks inte ens på rapporterade förbrukningen (som jag hittils fått från elbolaget).

jag har sedan dess börjat kolla egna mätaren själv dock, så den informationen kommer jag att ha själv ändå snart. (Tog ett tag inna jag hittade mätaren utanför huset)

Redigerat:
  • Gilla
Lyret och 1 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Intrigen tätnar. Ser på mitt elavtal från EON att vårt elavtal har huvudsäkring på 35A. Det känns löjligt högt. Inte för att det ska påverka just i detta fallet, antar jag, men det är ju något att se över härefter.

35A kan ibland vara dyrt och beroende på avtalstyp med nätägaren. Hade tidigare ägaren någon form av tillverkning som krävde så pass stor effekt?

M mendlock skrev:

Det var biffigt...vad är det för typ av fastighet/byggnad(er) du har, vanlig villa eller nåt annat? Sitter det 35 i skåpet?

• Gilla
Boko57 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.