199 177 läst · 426 svar
199k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
Som, skrevs ovan, läs av mätarens display. Du kan också jämföra mätarställningen på mätaren med den Tibber rapporterar att du har eller har haft. Då kan du verifiera om mätningen är på din mätare.
Välkommen till världen som värmepumpsägare. Några enkla tips för bästa ekonomi:
Minimera framledningstemperaturen= bättre verkningsgrad. Så ställ reglerkurvan så lågt det går
Rekommendation att köra med öppna termostater på radiatorer och ställa golvvärmeregleringen så att du har mycket flöde i slingorna. Rumstermostaterna ska bara reglera ner övertemperaturer pga solinstrålning, gäster hemma och kamin eller liknande.
Välkommen till världen som värmepumpsägare. Några enkla tips för bästa ekonomi:
Minimera framledningstemperaturen= bättre verkningsgrad. Så ställ reglerkurvan så lågt det går
Rekommendation att köra med öppna termostater på radiatorer och ställa golvvärmeregleringen så att du har mycket flöde i slingorna. Rumstermostaterna ska bara reglera ner övertemperaturer pga solinstrålning, gäster hemma och kamin eller liknande.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
För att slippa spekulera tycker jag du ska koppla upp din BVP med IVT Anywhere (eller likande) så får du exakt driftdata för stunden samt löpande historisk statistik. Att kolla mot ebart elbolaget kan vara missledanden i synnerhet om det finns andra förbrukningskällor.M mendlock skrev:Vi fick installerat bergvärme i veckan och hade förväntat mig att direkt se skillnad på elförbrukningen.
Vi har Tibber som elbolag, vilket gör att jag kan se elförbrukning timme för timme.
Värmepumpen som är installerad är en: IVT GEO512C
Tidigare hade vi en väldigt gammal elpatron.
Elförbrukningen, sedan bergvärmen gick igång, är dock i princip helt oförändrad och jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon här hjälpa mig med detektiv arbetet?
Tidslinje
Temperatur inne
- 2021-12-02: Gamla elpatronen byts ut. Bergvärmepumpen installeras men kopplas ej in till hålet. Kör alltså på elpatron i nya pumpen.
- 2021-12-03 Eftermiddag: Installationen klar och nu skall Bergvärmepumpen alltså funka. Dock, tycker jag det verkar som bergvärmepumpen fortsatt går på elpatron. Den fortsätter också värma huset trots att den passerat rikttemperatur på 21 grader.
- 2021-12-03 Kväll: Det är 24 grader i huset på kvällen. Bervärmepumpen startas om och ställs i Normal läge, istället för Komfort läge rikt temperatur sätts till 19 grader
- 2021-12-04: Eftersom temperaturen i huset redan var hög, tycker jag det verkar som att bergvärmepumpen knappt går och låter huset kylas. När huset är 19 grader, så kör bergvärmepumpen igen.
- 2021-12-04 Kväll: Det är för kallt med 19 grader, så jag sätter tillbaka rikttemperatur till 21 grader.
Här är diagram med temperatur inomhus:
[bild]
Jag läste under gårdagen av en del data på bergvärmepumpen under gårdagen, för att kontinuerligt hålla koll på vad som skedde:
[bild]
Som jag ser det så användes ytterst lite energi under gårdagen.
Mellan 2021-12-04 17:07 och 2021-12-05 05:42 användes, om jag läser maskinen rätt, 17kwh och den använde ingen tillskottsel.
Sen ska det ju också kommas ihåg att temperaturen i huset var rätt hög när gårdagen började, så pumpen hade lite gratisskjuts på grund av det.
Problemet är att mitt elbolag rapporterar att jag fortfarande använde i princip lika mycket el, som jag gjort tidigare.
Dessutom rapporterar mitt elbolag ett andelen av min elförbrukning som går till värme har stigit...
Jag får det inte att gå ihop.
Elförbrukning enligt mitt elbolag:
[bild]
- 2021-12-01: 172.55 kwh
- 2021-12-02: 118,44 kwh
- 2021-12-03: 140,40 kwh
- 2021-12-14: 177,42 kwh
Jag får det inte att gå ihop. Det känns som att antingen ljuger mitt elbolag eller min värmepump för mig.
Snälla hjälp!
Medlem
· 1 887 inlägg
Jag tycker 22kWh låter helt normal men det beror ju helt på vilken utetemp. Var bor ni? Gissar på att ni har runt 200-220 kwm yta pga av valet av 12-kwattaren.M mendlock skrev:
Bara nyfiken men vad har du för temp på köldbärare in och köldbärare ut är när BVP gått ett 5-10 minuter?
22 kwh tycker jag också låter helt normalt. Jag förväntade mig 20kwh-30kwh, eller så.Boilerplate4U skrev:
Men, problemet är ju att min totalförbrukning av el var 170kwh för samma dygn.
Och det är lika mycket, om inte mer, än det var innan då vi hade en gammal elpatron från 70-talet, innan jag satte in Bergbvärmepumpen.
Det är ju det som är själva poängen i min fråga. Totala dygnselförbrukningen är konstant trots att vi satt in bergvärmepump.
Medlem
· 1 887 inlägg
Ni har inga direkverkandel elradiatorer i garage/förråd eller dålig avfuktare i krypgrund som eventuel står på eller likande? I annat fall verkar uppgifterna från elbolaget var helt uppåt väggarna.M mendlock skrev:22 kwh tycker jag också låter helt normalt. Jag förväntade mig 20kwh-30kwh, eller så.
Och det är lika mycket, om inte mer, än det var innan då vi hade en gammal elpatron från 70-talet, innan jag satte in Bergbvärmepumpen.
Det är ju det som är själva poängen i min fråga. Totala dygnselförbrukningen är konstant trots att vi satt in bergvärmepump.
Kolla pulserna på er huvudskåpet så får du uppfattning om det är en momentan belastning. Ni kan också installera 3-fasmätare med modbus (ca 1500 kr) + installation så får man exakta siffror på allt. Detta kan kopplas till diverse olika loggningstjänster på nätet.
Medlem
· 1 887 inlägg
Glömde nämna att när IVT Anywhere rapporterar total förbrukning är det inklusive eventuellt tillskott så allt utöver detta är någon annan förbrukare. Börja kolla huvudskåpet när BVP inte är aktiv och om den visar en hög momentan förbrukning kan du köpa en billig tångampermätare (300-400 kr) och börja mäta upp de enskillda faserna i husets elcentral.M mendlock skrev:22 kwh tycker jag också låter helt normalt. Jag förväntade mig 20kwh-30kwh, eller så.
Ett test du SKA göra är att du ska skruva ur dina huvudsäkringar och låta dom vara urtagna typ mellan kl 14-15 gärna idag!!!! Minst en hel timme. Antar att du kan se på din elleverantörs sida din förbrukning per timme? Ligger din förbrukning då på 0 kWh under den timme så betalar du för rätt hus på elräkningen.
Stämmer det är det bara att häva dig runt och leta förbrukare.
Elradiatorer i garage, motorvärmare, infravärmare, FTX med elvärmare mm.
Vi ligger på dryga 40kWh per dygn 1,5 plan 155m². Frånluftsvärmepump på elpatron nu, luftvärmepump, FTX och en kamin. -6°C ute nu.
Stämmer det är det bara att häva dig runt och leta förbrukare.
Elradiatorer i garage, motorvärmare, infravärmare, FTX med elvärmare mm.
Vi ligger på dryga 40kWh per dygn 1,5 plan 155m². Frånluftsvärmepump på elpatron nu, luftvärmepump, FTX och en kamin. -6°C ute nu.
Jag ska göra ett test ikväll där jag slår av allt under en timme.
Något käkar mycket el. Kollade av huvudmätaren.
Mellan 11:00 och 15:00 gjorde vi av med 15kwh på huvudmätaren.
Värmepumpen rapporterar att den gjort av med 5kwh under samma tid.
Vi har ej duschat, ej kört diskmaskin, ej tvättat, ej torktumlat, ingen golvvärme.
Under tiden har vi haft TV och lampor (allt är LED), kyl och frys, ventilation (står på hastighet 2/5) igång.
Det är 10kwh som ej är uppvärmning, fyra timmar. Det skulle motsvara att under denna period brände vi löpande ca 2500W. Jag kan ej förstå vad det är som drar all ström…
Något käkar mycket el. Kollade av huvudmätaren.
Mellan 11:00 och 15:00 gjorde vi av med 15kwh på huvudmätaren.
Värmepumpen rapporterar att den gjort av med 5kwh under samma tid.
Vi har ej duschat, ej kört diskmaskin, ej tvättat, ej torktumlat, ingen golvvärme.
Under tiden har vi haft TV och lampor (allt är LED), kyl och frys, ventilation (står på hastighet 2/5) igång.
Det är 10kwh som ej är uppvärmning, fyra timmar. Det skulle motsvara att under denna period brände vi löpande ca 2500W. Jag kan ej förstå vad det är som drar all ström…