199 176 läst · 426 svar
199k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
Detta är inte så dumt som det kanske låter.R Runnis skrev:Ett test du SKA göra är att du ska skruva ur dina huvudsäkringar och låta dom vara urtagna typ mellan kl 14-15 gärna idag!!!! Minst en hel timme. Antar att du kan se på din elleverantörs sida din förbrukning per timme? Ligger din förbrukning då på 0 kWh under den timme så betalar du för rätt hus på elräkningen.
Jag var förra vintern och hjälpte till när en servissäkring hade gått, dvs säkringen i skåp med säkringar till flera hus på gatan. (När jag åkte till kunden var det inte känt att servissäkringen hade löst)
När vattenfalls gubbe kom och vi började byta säkringar enligt uppmärkning på mätarna så släckte vi ett annat hus.
Nu vidtog en del arbete för att kolla hur allt stod till, det visade sig till sist att det var felmärkt både här och där på flera ställen så elräkningarna damp faktiskt ner hos rätt husägare trots allt, men med tanke på röran så inser jag ju att det var mest tur att det var så.
jag vågar dock inte slå huvudsäkringen i en timme Allt i frysen kommer ju tina.Mikael_L skrev:Detta är inte så dumt som det kanske låter.
Jag var förra vintern och hjälpte till när en servissäkring hade gått, dvs säkringen i skåp med säkringar till flera hus på gatan. (När jag åkte till kunden var det inte känt att servissäkringen hade löst)
När vattenfalls gubbe kom och vi började byta säkringar enligt uppmärkning på mätarna så släckte vi ett annat hus.
Nu vidtog en del arbete för att kolla hur allt stod till, det visade sig till sist att det var felmärkt både här och där på flera ställen så elräkningarna damp faktiskt ner hos rätt husägare trots allt, men med tanke på röran så inser jag ju att det var mest tur att det var så.
Tinar i frysen, glöm det, den håller i 12 timmar om man inte öppnar dörren, så den delen ska du inte vara oroligt för.. Huset kallnar inte ner på flera timmar. Sen som en del säger skruva ur säkringarna, behövs/ska inte göras, din EL-matare har två avlånga knappar på mitten. trycker du in noll i några sekunder stängs all el av och lika med den som har 1 , sätter man på elen med.M mendlock skrev:
Ingen aning vad det är för ventilation, tror det ska va självdrag med lite hjälp av något på vinden. Tror jag.
Här är styrenheten för ventilationen.
(märks det att jag inte vet mycket om hus? första gången husägare)
Här är styrenheten för ventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(märks det att jag inte vet mycket om hus? första gången husägare)
Din ventilation i huset är konstant och farten på fläkten heter transformatorreglerad , denna del ger fläkten olika volt tex 80 , 100 150, 200,230 inte exakta voltat men för att du ska förstå, nu står den på fart 2 och säkert inställd som det ska vara. NU nästa fråga , finns det något låda på vinden där fläkten eller fläktar är i.
Okej. Två tester planerade för ikväll och en för i morgon:
Under morgondagen
- 22:00-23:00 Huvudsäkring på, VP igång, men försöka koppla ur och slå av så mycket jag kan (för att se om det är något som drar ström som jag ej är medveten om)
- 23:00-24:00 Slå av VP (för att försöka lista ut om siffran den rapporterar stämmer)
Under morgondagen
- Slå av huvudsäkring en timme
för sent… I morgon kan jag göra det.J jonaserik skrev:
Har ett vagt minne av att föregående ägare skrev att de hade installerat någon form av ventilation men i slutändan kommit fram till att den inte behövdes. Ska gräva i alla papper se om jag hittar det.