Båda barnen duschade, och sen duschade jag. då gick elpatronen igång på VP. Det är bra, verkar som att jag i varje fall som att jag förstått siffrorna i displayen rätt då.

Display på en värmepumps kontrollpanel som visar aktuell status och siffror för kompressor och tillskottseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig fart på kompressorn verkar det som om den nu gör VV nu , i menyn går det nog att ställa ett min/max värde, sätt upp den till max 80 %

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag funderar, är det absolut helt säkert att värdet som rapporteras i IVT appen inkluderar ev. tillskottsvärme? Det finns nästan inget annat än tillskottsvärme som kan dra så mycket el.

Under perioden som du mätte 15 kwh. Du har inte någon elbil som laddar?
Appen rapporterar allt. Jag gissar också på någon form av tillskottsvärme som tex förråd, garage, krypgrund, ftx, ventilation etc. Ska bli mycket intressant att se vad som kommer fram. Plockar fram popcornen! :cool:

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Båda barnen duschade, och sen duschade jag. då gick elpatronen igång på VP. Det är bra, verkar som att jag i varje fall som att jag förstått siffrorna i displayen rätt då.

[bild]
Din modell ska utan problem kunna bereda VV utan tillskott. Tycker att du ska kontakta de som installerade och driftsatte allt för en genomgång. Om du fått den installerad av en vanligt VVS-firma har du tyvärr större chans att hjälp på "Värmepumpsforump: "Värmepumpar och installationsfrågor. » Bergvärme » Värmepumpar - Märkesspecifikt » IVT"

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
En fundering, är slingan ner i hålet, brine heter det visst, urluftad och fylld ordentligt? Kan ta ett tag att få ur luften?

• Gilla
Leif Larson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jodå, man trycker (troligen) på "Display Cycle"-knappen för att få displayen att visa olika typer av saker.
Då kan du trycka fram så att du ser bl.a. aktuell förbrukning på olika sätt.
Här är bruksanvisningen till mätaren:
[länk]
Fyi så funkar det bara med de nya så kallade "smarta" mätarna.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Din modell ska utan problem kunna bereda VV utan tillskott. Tycker att du ska kontakta de som installerade och driftsatte allt för en genomgång. Om du fått den installerad av en vanligt VVS-firma har du tyvärr större chans att hjälp på "Värmepumpsforump: "Värmepumpar och installationsfrågor. » Bergvärme » Värmepumpar - Märkesspecifikt » IVT"
det är en firma som bara gör värmepumpar tror jag. BGE, heter firman.

Fotografen Fotografen skrev:
En fundering, är slingan ner i hålet, brine heter det visst, urluftad och fylld ordentligt? Kan ta ett tag att få ur luften?
inten aning

• Gilla
Svidde91
  • Laddar…
Lite märkligt är det allt. Den har stått en stund och värnat vatten nu med tillskottsel, till och med 6000W.
Dock har temperaturen på vattnet sjunkit. Knasigt.

Display på värmesystem som visar vattentemperatur på 26 grader Celsius under inställningen 'Normal'.
Skapa konto
Display på värmepump med statusinformation som visar tillskottseffekt på 6.0 kW och driftsfel.
Skapa konto
Display av värmepump med inställningar, visar tillskottseffekt på 6.0 kW.
Skapa konto

Vidare är denna statistik kanske lite märklig. Sedan start hr den kört lika mycket på el som på kompressor?

Display på en IVT-enhet som visar elförbrukning på 85 kWh totalt, med 80 kWh för värme och 4 kWh för varmvatten.
Skapa konto
Display på en värmepump visar elförbrukning för uppvärmning och varmvatten.
Skapa konto

• Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Den borde köra VV med kompressorn. (klart beroende på inställd temp) och enbart köra tillskott vid förhöjd varmvattentempertur (typ legionella).

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Lite märkligt är det allt. Den har stått en stund och värnat vatten nu med tillskottsel, till och med 6000W.
Dock har temperaturen på vattnet sjunkit. Knasigt.

[bild] [bild] [bild]
Som sagt, kontakta installatören för en genomgång.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Vidare är denna statistik kanske lite märklig. Sedan start hr den kört lika mycket på el som på kompressor?

[bild] [bild]
Din värmepump har inte blivit korrekt konfigurerad. En VP ska (korrent inställd) prioritera VV med kompressorn och om den då ”kommer efter” i värmeproduktionen kan elpatronen gå in. Nu har inte jag en Ivt så kan tyvärr inte tipsa om de konkreta inställningarna.

Som någon sa ovan, räkna inte med att installatörerna kan ge dig de bästa tipsen för en bra intrimmad VP. De får du här eller på varmepumpsforum.com.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Undra varför kompressorn inte varvar upp? Vad har du för temperatur på inkommande köldbärare/Brine?

Någon begränsning i datan kanske, så är det med de nya smarta VP som säljs, att justera något som kanske inte går att justera , allt blir som att räkna ut en månresa. Bara en massa överkurs som någon tycker""" Vad häftigt så gör vi ""och vad en konsument anser skiter dom i .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.