199 212 läst · 426 svar
199k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
ingen varm utepoolKarrock skrev:Hej!
Nu kanske ni är något på spåren med sensorfel på varmvattentillverkning eller felinställning i funktionen. Min ivt-bergvärmepump är jättegammal och ser inte ut sådär, men 27°C på varmvatten är väl klart orimligt? Det ska väl vara 50-60? Det lär ju märkas tydligt i duschen om vattnet är tio grader för kallt. Och om det inte är svinkallt i ducken måste det väl bero på att varmvattensensorn i pumpen visar fel och lurar elpatronen till att arbeta?
Något som jag inte har sett frågas i tråden är om ni har en behagligt varm utepool
Frostvakter i olika uthus är en grej som drar ström för mig vintertid, men det kanske inte kan komma upp i din förbrukning.
Fasiken. Något är tokigt.
Varmvattnet i kranen är nu faktiskt ungefär 27 grader (när jag bara känner med handen)!
Familjen duschade ungefär 17:30, då var vattnet varmt. Duschade Inte superlänge direkt.
När jag loggade data på VP kl 15 så var varmvattnet 53 grader, kl 18:34 så sa den varmvattnet 27 grader, kl 19:52 var det 26 grader, Kl 21:13 var det 27 grader.
sedan duscharna vid 17:30 har vi ej direkt spenderat varmvatten, mer än tvätta händer och ansikte på barnen innan de gick till sängs.
den har kört varmvatten både på kompressor och tillskott sedan där någonstans med.
fan alltså. Jag blir så trött på det här. Förstår nada
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 604 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 604 inlägg
Jag är förespråkare av "idiotfelsökning" och undrar om det nu faktiskt bara är ljummet vatten i varmvattenberedaren, vart tar all elpatronvärme vägen?
Är kallvattnet varmt? Är det svinvarmt i pannrummet eller under huven på värmepumpen?
Det verkar ju i alla fall solklart att du har ett bestämt samtal med installatören imorgon bitti och att det därefter är deras problem.
Är kallvattnet varmt? Är det svinvarmt i pannrummet eller under huven på värmepumpen?
Det verkar ju i alla fall solklart att du har ett bestämt samtal med installatören imorgon bitti och att det därefter är deras problem.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Om det är det som är felet, så känns det som att det inte är så hela tiden. Men det låter rimligt. Elpatronen gick igång mellan 17 och 18, och våra innertemperaturer har ju gått upp sedan dess samtidigt som den rapporterar att den värmer vatten och vattnet i kranen nu bara är ljummet.C cpalm skrev:
Detta är andra mätare jag har helt oberoende av VP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Element och rör är så varma att de ej gå att ta på. vattnet i VP är fortfarande 28 grader trots att den, enligt den själv, kört 3kw-6kw el och kompressor på att värma vatten i fem timmar.
startar om VP för att se om det blir skillnad
startar om VP för att se om det blir skillnad
Gissar att i det VV-beredningsläge den är inställd på så slår den på tillskottet när VV-temperaturen är så låg för att så snabbt som möjligt få upp VV-tempen. Det är ju inte så kul att duscha i 27-gradigt vatten.M mendlock skrev:
Så att tillskottet går på är nog i sig inget konstigt. Problemet här är att varmvattnet inte blir varmt.
Någonstans tar ju värmen vägen. Antingen rinner det varmvatten någonstans eller så går den ut i radiatorkretsen.
men vi hade varmvatten tidigare idag. Så någon gång måste den tidigare lyckats värma vattnet. Får se hur det är nu efter omstart.C cpalm skrev:Gissar att i det VV-beredningsläge den är inställd på så slår den på tillskottet när VV-temperaturen är så låg för att så snabbt som möjligt få upp VV-tempen. Det är ju inte så kul att duscha i 27-gradigt vatten.
Så att tillskottet går på är nog i sig inget konstigt. Problemet här är att varmvattnet inte blir varmt.
Någonstans tar ju värmen vägen. Antingen rinner det varmvatten någonstans eller så går den ut i radiatorkretsen.
se där. Efter omstart lyckas den värma vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det kommer porlande ljud från VP. Är det normalt?
vågar man gå och lägga sig?
Ja, och det funkade ju uppenbarligen också tidigare under dagen. Kan vara att växelventilen kärvar. Åtminstone min IVT "motionerar" ventilen vid uppstart, så då kanske det släppte. För den här gången iallafall...M mendlock skrev:
Kan du lokalisera porlandet? Om det bara "porlar" en stund efter att kompressorn stannat är det förmodligen helt normalt. Annars skulle jag följa upp det.
Pumpen har ju flera olika skydd mot överhettning, så det torde vara rätt ofarligt även om det är så klart inte helt optimalt om den går bananas.