C cpalm skrev:
Ja, och det funkade ju uppenbarligen också tidigare under dagen. Kan vara att växelventilen kärvar. Åtminstone min IVT "motionerar" ventilen vid uppstart, så då kanske det släppte. För den här gången iallafall...

Kan du lokalisera porlandet? Om det bara "porlar" en stund efter att kompressorn stannat är det förmodligen helt normalt. Annars skulle jag följa upp det.

Pumpen har ju flera olika skydd mot överhettning, så det torde vara rätt ofarligt även om det är så klart inte helt optimalt om den går bananas.
Porlandet var att VP släppte vatten.
Det avtog efter några minuter.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
En stund efter omstart så hade den lyckats värma vattnet till 58 grader och sedan stängde den av både kompressor och tillskottsel.
Nu är den helt tyst.

22 grader inne. Elementen börjar bli kalla. Och vattnet på 58 grader.
Det är väll såhär det ska va?

omstart verkar gjort susen denna gång
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
C
M mendlock skrev:
22 grader inne. Elementen börjar bli kalla. Och vattnet på 58 grader.
Det är väll såhär det ska va?
Låter bra. Men det kommer ju troligen att hända igen.

Lite trist att inte styrsystemet klarar av att självdiagnosticera detta (och för övrigt ett antal andra) problem och larma med en vettig felkod samt kanske köra några "norsk reset" på växelventilen.
 
  • Gilla
mendlock
  • Laddar…
Att växelventiler kärvar eller lägger av på annat sätt är väldigt vanligt, men kanske inte på en helt ny pump.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att växelventiler kärvar eller lägger av på annat sätt är väldigt vanligt, men kanske inte på en helt ny pump.
lk525 verkar inte vara någon superkvalitet idag i alla fall
 
Ingen idé att spekulera, låt installatören komma dit ta sitt ansvar med att slutföra jobbet med att trimma in din anläggning. Se till att få dokumentation på allt.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Dokumentation på vad menar du?
Lite svårt att formulera vad som är fel… Ringer dem kl 08:00 så får jag se hur det går.
 
M mendlock skrev:
Dokumentation på vad menar du?
Lite svårt att formulera vad som är fel… Ringer dem kl 08:00 så får jag se hur det går.
Dokumentation på konfigureringen skulle jag be dem om.
 
  • Gilla
JE1 och 3 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Dokumentation på vad menar du?
Lite svårt att formulera vad som är fel… Ringer dem kl 08:00 så får jag se hur det går.
Det ingår normalt att driftsätta anläggningen tills den fungerar optimalt så ligg på till du får den hjälp du behöver naturligtvis utan att betala extra.

Be om en muntlig genomgång för att du ska förstå hur systemet fungerar och be om förklaring om eventuella förändringar. Och som @Wigert skrev, alla inställningar ska dokumenteras.
 
Mikael_L
M mendlock skrev:
En stund efter omstart så hade den lyckats värma vattnet till 58 grader och sedan stängde den av både kompressor och tillskottsel.
Nu är den helt tyst.

22 grader inne. Elementen börjar bli kalla. Och vattnet på 58 grader.
Det är väll såhär det ska va?

omstart verkar gjort susen denna gång
Det blir lite spännande och se ifall husets elförbrukning sjunker nu!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Wigert Wigert skrev:
Din värmepump har inte blivit korrekt konfigurerad. En VP ska (korrent inställd) prioritera VV med kompressorn och om den då ”kommer efter” i värmeproduktionen kan elpatronen gå in. Nu har inte jag en Ivt så kan tyvärr inte tipsa om de konkreta inställningarna.

Som någon sa ovan, räkna inte med att installatörerna kan ge dig de bästa tipsen för en bra intrimmad VP. De får du här eller på varmepumpsforum.com.
RTFM
 
M mendlock skrev:
Detta du tänker på?
[bild]

Inkommande har varit 8 och utgående 5 nästan hela dagen.

Dock säger den såhär i GUI vet ej vad det betyder.

[bild]
Ser ju ut som att den skickar varmvatten till radiatorerna och radiatorvatten till vvb...
 
  • Gilla
Dangerbird
  • Laddar…
MultiMan
C cpalm skrev:
Finns det så många "osmarta" mätare kvar? Själv har jag haft "smart" mätare med dessa funktioner i minst 15 år.
Men ny smart mätare menas antagligen de senaste varianterna med HAN-gränssnitt där man kan ansluta nätverksmodul som redovisar förbrukningen kontinuerligt. Jag fick en sådan installerad förra veckan av EOn. Landis+Gyr E360. Kan även fjärravstänga strömmen vid behov om MP-politiken får fortsätta ostörd.

"Det lokala kundgränssnittet hittar du under locket i vänstra nederkanten av mätaren. Här kan du via HAN/P1-porten koppla upp smart hem-utrustning mot mätaren och få ut mätvärden med tio sekunders upplösning. För närvarande tillhandahålls denna typ av utrustning inte av E.ON men i takt med att denna teknik utvecklas och mognar kommer du att få mer information från oss kring smarta lösningar för hemmet. Vänligen observera att du behöver kontakta oss för att få HAN-porten aktiverad om du vill använda den."
 
  • Gilla
Magnus i E-tuna
  • Laddar…
Installatören har bergis förväxlat radiatorkretsen med VV-kretsen. 65 grader ska det vara i VV-kretsen och 35 grader låter rimligt i framledning till radiatorkretsen vid minusgrader ute. Du har precis tvärtom.
 
  • Gilla
Matlo och 3 till
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
Men ny smart mätare menas antagligen de senaste varianterna med HAN-gränssnitt där man kan ansluta nätverksmodul som redovisar förbrukningen kontinuerligt.
Kanske det, men det behövs inget HAN-gränssnitt för att se momentanförbrukningen på mätarens display. Det är många mätare som kan visa detta.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.