Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är ditt hus i Sverige??
Man kan använda gummikabel, fast då mellan anslutningsdosa eller arbetsbrytare på utsidan väggen och pumpen. Ingen gummikabel genom väggen, utan där använder man installationskabel. Om du vill ha frånskiljaren på insidan väggen så kan arbetsbrytaren placeras där, och då kan t.ex EKK användas genom väggen och direkt till pumpen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är ditt hus i Sverige??
Man kan använda gummikabel, fast då mellan anslutningsdosa eller arbetsbrytare på utsidan väggen och pumpen. Ingen gummikabel genom väggen, utan där använder man installationskabel. Om du vill ha frånskiljaren på insidan väggen så kan arbetsbrytaren placeras där, och då kan t.ex EKK användas genom väggen och direkt till pumpen.
I Sverige,ja. Gummikabeln som medföljer pumpen som har signal och strömmatning till innerdelen skall alltså bytas ut mot EKK innan väggenomföring, även om det inte är förbjudet eftersom svensk praxis förespråkar EKK?
 
Ja, denna gummikabel måste vara något slags misstag från tillverkarens sida, i kombination med dålig kontroll hos importören. Jag skulle byta den till en installationskabel. För det är väl inte så att denna pump vibrerar våldsamt? Tror inte det. Gummikabel genom väggen är ett typiskt exempel där framtida köpare av huset börjar peka finger och ifrågasätta kompetensen hos den som installerat el i detta hus, med krav på besiktning osv.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, denna gummikabel måste vara något slags misstag från tillverkarens sida, i kombination med dålig kontroll hos importören. Jag skulle byta den till en installationskabel. För det är väl inte så att denna pump vibrerar våldsamt? Tror inte det. Gummikabel genom väggen är ett typiskt exempel där framtida köpare av huset börjar peka finger och ifrågasätta kompetensen hos den som installerat el i detta hus, med krav på besiktning osv.
Skulle vara intressant att veta hur många luftvärmepumpar som sitter monterade runt om i landet med gummikabeln genom väggen, gissar på de flesta faktiskt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många luftvärmepumpar som sitter monterade runt om i landet med gummikabeln genom väggen, gissar på de flesta faktiskt.
I huset jag bodde förut installerades ecodan med medföljande kabel genom väggen. Likadant med den ecodan på landet.
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, denna gummikabel måste vara något slags misstag från tillverkarens sida, i kombination med dålig kontroll hos importören. Jag skulle byta den till en installationskabel. För det är väl inte så att denna pump vibrerar våldsamt? Tror inte det. Gummikabel genom väggen är ett typiskt exempel där framtida köpare av huset börjar peka finger och ifrågasätta kompetensen hos den som installerat el i detta hus, med krav på besiktning osv.

Jag skulle tro att ca 100% av alla värmepumpar har den medlevererade kombinerade ström- och kommunikationskabeln med gummiisolering monterad. Menar du att varenda värmepumpstillverkare och/eller installatör har gjort fel i alla år? Inklusive de som är verksamma i Sverige.
Jag tror det är större risk att framtida köpare pekar finger åt en installation som inte följer tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
Nu blev jag nyfiken på hur installatören gjorde hos mig. Jag har alltså inte i stallerat pump själv utan hade en montör hör med kylcertifikat och behörighet inom el (han hade tidigare arbetat som elektriker i många år innan han sadlade om och företaget fanns med hos ESV).

Ingen gummikabel vad jag kan se. Jag är inte expert på kablar, och ser ingen markering på kabeln, men nog tycker jag som glad amatör att det ser ut som en EKK, jag lovar dock inget.

Han drog en kabel från elcentralen (egen säkring) ut till en brytare bredvid pumpen och sen ser det ut att vara samma kabel in i pumpen och huset. Jag kan inte säga vad det är för kabel, men någon gummikabel känns det verkligen inte som.
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
Jag funderar över VARIFRÅN och VARFÖR man inte ska dra gummikablar genom vägg kommer? Bara en gammal byråkratregel eller finns det någon logisk förklaring?

EKK-kabel brukar ju ha hölje av plast (PVC) som sannerligen inte har någon större motståndskraft än etylen propylen som används i H07RN-F, snarare tvärt om, etylen propylene har större kemisk motståndskraft, är mera böjlig, tar upp mindre fukt osv.

Så varför?
 
Nu är jag själv i branschen men installerar väldigt lite splittar. Men kabeln jag använder mig av och troligtvis de flesta/alla är någon form av EKK.

Ett alternativ är någon mer flexibel mångtrådig anslutningskabel. Vitt hölje i typ PVC/plast. Kom inte ihåg vad kabeln heter men det var inget som fanns på hyllan hos grossisterna, utan var tvungen att beställas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
I Sverige,ja. Gummikabeln som medföljer pumpen som har signal och strömmatning till innerdelen skall alltså bytas ut mot EKK innan väggenomföring, även om det inte är förbjudet eftersom svensk praxis förespråkar EKK?
Hur ska du göra med stickproppen om det är mer än matningen som går i samma kabel? Om kabeln ska gå mellan inne och utedelen och ansluts till plintar där vad är då problemet det är ju ingen stickpropp på den. Är den medskickad pumpen kan du ju använda den som avsett och sen ansluta mot elmatningen med brytare eller stickpropp och med gummi eller annan typ kabel.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur ska du göra med stickproppen om det är mer än matningen som går i samma kabel? Om kabeln ska gå mellan inne och utedelen och ansluts till plintar där vad är då problemet det är ju ingen stickpropp på den. Är den medskickad pumpen kan du ju använda den som avsett och sen ansluta mot elmatningen med brytare eller stickpropp och med gummi eller annan typ kabel.
Det är två kablar. En medföljande gummikabel som går mellan utedel och innedel samt så tänkte jag ta ström inifrån (stickprop) med separat kabel.
 
Sen ska jag faktiskt själv snart sätta upp en värmepumpsklenod (2002) i sovrummet som AC. Denna levererades med stickpropp från tillverkaren och jag kommer fortsätta med detta. Anledningen är att det är lite för mycket trix att lossa den ursprungliga kabeln som sitter på baksidan av kretskortet. En annan anledning är att jag inte just nu har möjlighet att få ut en dedikerad säkring och arbetsbrytare på utsidan där utedelen skall stå. Den skall dra som max 1000W och endast köras som luftkonditionering. Jag känner mig ganska lugn med den lösningen.

I övrigt anser jag att en dedikerad säkring och fast installation är det självklara valet om möjlighet finns.

S flat7 skrev:
Det är två kablar. En medföljande gummikabel som går mellan utedel och innedel samt så tänkte jag ta ström inifrån (stickprop) med separat kabel.
Nyfiken, vad är det för värmepump som levereras med kablar?
 
S flat7 skrev:
Det är två kablar. En medföljande gummikabel som går mellan utedel och innedel samt så tänkte jag ta ström inifrån (stickprop) med separat kabel.
Ok då förstår jag. Och om du nu tvunget vill dra matning från insidan och ansluta med stickpropp så välj gummikabel oberoende att det är fel att göra så om du väljer tex EKK och använder propp är det mycket sämre.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Sen ska jag faktiskt själv snart sätta upp en värmepumpsklenod (2002) i sovrummet som AC. Denna levererades med stickpropp från tillverkaren och jag kommer fortsätta med detta. Anledningen är att det är lite för mycket trix att lossa den ursprungliga kabeln som sitter på baksidan av kretskortet. En annan anledning är att jag inte just nu har möjlighet att få ut en dedikerad säkring och arbetsbrytare på utsidan där utedelen skall stå. Den skall dra som max 1000W och endast köras som luftkonditionering. Jag känner mig ganska lugn med den lösningen.

I övrigt anser jag att en dedikerad säkring och fast installation är det självklara valet om möjlighet finns.



Nyfiken, vad är det för värmepump som levereras med kablar?
Qlima. Levereras med en kabel ,eller hur @Nisken
 
Hittade en intressant artikel på vvsforum.se som behandlar gummikabel vid
värmepumpsinstallation. Intressant läsning där kontentan är att det är ok med gummikabel om tillverkaren förespråkar detta och elinspektören säger så här:
“Det fanns en gammal skrivning i Starkströmsföreskrifterna, för cirka 25 år sedan, om att man ej fick ersätta fast installationskabel med gummikabel. Men i dag är det en skröna, eftersom det inte finns något sådant förbud i föreskrifterna.”

ROLF KÄLLKVIST, ELINSPEKTÖR ELSÄKERHETSVERKET
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många luftvärmepumpar som sitter monterade runt om i landet med gummikabeln genom väggen, gissar på de flesta faktiskt.
På vilket vis är det intressant för dig? I mina ögon skulle det ge en bild på hur omfattande degraderingen av fin gammal Svensk praxis har gått, och omfattningen av hur folk slutar tänka självständigt.

Silver78 Silver78 skrev:
I huset jag bodde förut installerades ecodan med medföljande kabel genom väggen. Likadant med den ecodan på landet.
Och vilken typ av kabel är det i ditt fall?

useless useless skrev:
Menar du att varenda värmepumpstillverkare och/eller installatör har gjort fel i alla år? Inklusive de som är verksamma i Sverige.
Nej, inte alla, det har jag inte påstått, inte heller att de gör direkt fel.

useless useless skrev:
Jag tror det är större risk att framtida köpare pekar finger åt en installation som inte följer tillverkarens anvisningar.
Det tror inte jag, jag tror dels att de flesta inte känner till tillverkarens anvisningar och dels att de flesta fortfarande tänker själv och inser när en gummikabel är lämplig och olämplig.

N Nisken skrev:
Jag funderar över VARIFRÅN och VARFÖR man inte ska dra gummikablar genom vägg kommer? Bara en gammal byråkratregel eller finns det någon logisk förklaring?
Det finns helt enkelt många typer av kablar, var och en med ett visst användningsområde. För gummikabel säger tillverkningsnormen följande:

The cables are intended for a variety of applications where appliances or equipment,
including heavy industrial equipment, require a flexible connection to the power supply.


Den är alltså inte avsedd för permanent fast förläggning. Den är avsedd för anslutning av maskiner - det är en anslutningskabel. Den skulle kanske fungera att klamra på väggen eller dra igenom väggen, men den är inte tillverkad och provad efter det. Det finns andra kabeltyper som är det.

R Real-House skrev:
Sen ska jag faktiskt själv snart sätta upp en värmepumpsklenod (2002) i sovrummet som AC. Denna levererades med stickpropp från tillverkaren och jag kommer fortsätta med detta.
Jag avråder bestämt från att använda ett uttag utomhus. Du behöver i så fall kontrollera detta uttag att det är friskt, och ge det ett skydd mot väder och vind.

R Real-House skrev:
Anledningen är att det är lite för mycket trix att lossa den ursprungliga kabeln som sitter på baksidan av kretskortet.
Du behöver inte byta kabeln bara klippa bort stickproppen och ansluta den i en brytare.

R Real-House skrev:
En annan anledning är att jag inte just nu har möjlighet att få ut en dedikerad säkring och arbetsbrytare på utsidan där utedelen skall stå.
Det är inget skäl. Vill du ha en pump så får du helt enkelt hosta upp och göra en tillförlitlig installation av den.

R Real-House skrev:
Den skall dra som max 1000W och endast köras som luftkonditionering. Jag känner mig ganska lugn med den lösningen.
Jag känner mig inte lugn för din del med de grunder som du känner dig lugn på...

S flat7 skrev:
“Det fanns en gammal skrivning i Starkströmsföreskrifterna, för cirka 25 år sedan, om att man ej fick ersätta fast installationskabel med gummikabel. Men i dag är det en skröna, eftersom det inte finns något sådant förbud i föreskrifterna.”
Att något inte är förbjudet betyder inte att det är lämpligt (hur många gånger har jag sagt det nu?). Tydligen behöver man tänka om och lägga till 500 sidor till elinstallationsreglerna där man förbjuder alla omöjliga dumheter folk kan tänkas hitta på, likt det man se i alla bruksanvisningar nu för tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.