Varför ska du dra kabeln med stickpropp genom väggen??
 
A
useless useless skrev:
Varför ska du dra kabeln med stickpropp genom väggen??
För att förr i tiden var matningen ansluten på insidan...
 
Ja, men då kan man väl antingen fortsätta att ha matningen till innedelen eller sätta ett uttag ute om man ändå ska dra en kabel genom väggen?
 
A
useless useless skrev:
Ja, men då kan man väl antingen fortsätta att ha matningen till innedelen eller sätta ett uttag ute om man ändå ska dra en kabel genom väggen?
Tänkte mer på att anläggningen blev utbytt och den nya har matningen på utedelen då är det enklast att låta kablen gå in och ansluta i tidigare punkt
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men då kan man väl antingen fortsätta att ha matningen till innedelen eller sätta ett uttag ute om man ändå ska dra en kabel genom väggen?
Har inget uttag på utsidan men ett nytt, 10a jordat med jordfelsbrytare på insidan under innedelen. Utedelen matas inifrån tänkte jag.
 
S flat7 skrev:
Stickpropp på EKK genom väggen eller gummikabel genom väggen, vad är minst dåligt?
Om och endast om uttaget på insidan är lämpligt så drar man en installationsledning genom väggen till en arbetsbrytare på utsidan. Pumpen bör ha en egen gruppledning från centralen. Om ledningen till detta uttag passerar 10 skarvpunkter i dosor mm eller via kontakterna på sparkopplade trappbrytare, eller om gruppen är hårt belastad, så ser jag den som olämplig. Värme kanske man heller inte vill ha på samma JFB som detta uttag.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns massor av elradiatorer som är inkopplade med stickpropp (och 230 säljs utrustade med stickpropp), VVB är för det mesta fast anslutna, men en hygglig andel är stickproppsanslutna (med 1000W), inbyggnadsmikro och ugn är för det mesta stickproppsanslutna, och majoriteten av TM/TT, samt massor av infravärmare. Allt detta är helt, eller ganska, permanenta apparater.
Att det säljs elradiatorer mm med stickpropp ser jag inte som ett skäl till att stickpropp bör användas. Problemet är just att elapparater avsedda för fast montage och med hög effekt öht säljs med stickpropp. Det är dumheter som tillverkare börjat ta till för att sälja mer. Som synes tolkar ju folk det som att det vore helt ok med stickpropp i valfritt uttag, vad annat kan de säga utan kunskap? Därför använde jag order ska trots att fast anslutning saknar förankring i föreskrifter, som motvikt till Nisken "myndiga" men som det visade sig, okunniga deklaration över stickproppens förträfflighet.

Det framgår ju också att det är en behörighetsfråga, dvs folk vill ha stickpropp för att det blir billigare. Det går ju, om man låter en elfirma dra fram en ny grupp som avslutas i ett nytt o fräsch uttag ;) Då är det bättre vi lobbar för att släppa fler elinstallationsarbeten fria så att folk kan göra en bättre lösning hela vägen.
'
GK100 GK100 skrev:
När du gör jobbet väljer du knappast att med förlängningssladdar eller grenuttag under trallen koppla in pumpen. Det är där jag främst ser nackdelarna när det snabbt läggs in och sen blir permanent kvar så.
Good point! Eller vad sägs om permanent stickpropp på EKK.
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänker nu att jag glömde orda om skillnaden mellan inomhus och utomhus, ansluts LVVP utomhus så blir jag direkt mer negativ till anslutning med ett uttag.
Där förordar jag starkt en säkerhetsbrytare.
Det är pumpar med 230-anslutningen inomhus som jag ganska lättsamt väljer ett uttag till, och då ska det ju dessutom sitta bredvid pumpen, inte nere vid golvet etc.
Annars ser det ju dessutom alltför taffligt ut.
 
hsd
De llvp som jag sett har antingen varit med fast anslutning utomhus eller stickpropp inomhus
 
hsd hsd skrev:
De llvp som jag sett har antingen varit med fast anslutning utomhus eller stickpropp inomhus
Japp, det är ju det vanligaste men sen finns det rätt många fall där man installerat pumpen själv (gud förbjude) och väljer att lösa eldragningen utan elektriker(gud förbjude en gång till). Där nånstans uppstod min fråga kring vad som är minst dåligt, stickpropp på EKK (gud förbjude för tredje gången) eller köra stickpropp på gummikabeln genom väggen (gud förbjude för 4e gången). Tillverkaren av Qlima pumpen förespråkar gummikabel...
 
hsd
All spritförtäring i detta rum är strängeligen förbjuden utom i samband med fisk.

Som fisk räknas all mat utom pölsa.

Skulle pölsa serveras – vilket Gud förbjude – räknas även denna som fisk.
 
  • Haha
  • Gilla
Värmelärlingen och 5 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Tillverkaren av Qlima pumpen förespråkar gummikabel.
Då hamnar man återigen i frågan om tillverkaren vet vad de skriver, dvs om de har skäl till att rekommendera en gummikabel, eller t.o.m kräva? Det skulle innebär att pumpen antingen vibrerar våldsamt är blir ovanligt varm vid anslutningsterminalen. Inget av det stämmer in på välrenommerade pumpar...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då hamnar man återigen i frågan om tillverkaren vet vad de skriver, dvs om de har skäl till att rekommendera en gummikabel, eller t.o.m kräva? Det skulle innebär att pumpen antingen vibrerar våldsamt är blir ovanligt varm vid anslutningsterminalen. Inget av det stämmer in på välrenommerade pumpar...
’Både Panasonic och Mitsubishi förespråkar 245 IEC 57' vilket innebär H07 RN-F så det är väl inget som är signifikant för Qlima-pumparna. Samtidigt skriver de i Qlima manualen att man inte ska frångå de lokala föreskrifterna i landet som man befinner sig i. Gummikabel från utedelen som byts till EKK innan genomföringen in i huset då möjligtvis.
 
Intressant, men jag tvivlar fortfarande på att de har något skäl till just gummikabel, eller flexibel kabel öht. Följer det med en kabel mellan inne- och utedel? För en Boschpump jag monterade var det plastkabel. Kommer dock inte ihåg om det var enkardelig eller fåkardelig, men definitivt inte flerkardelig. Det ska gå att mata pumpen med EKK.
 
Tror att Qlima håller på att byta ut den sina modeller SC-JA2519 och 4819, som många inlägg i tråden rör.
'
Jula håller tydligen på att sälja ut den, dels lägre pris, dels saknas den i många varuhus och måste beställas från centrallagret.

Undrar vad som kommer i stället?

Följer man Qlimas program på deras agents hemsida Klimabrands, finns det ett brett program, från de billigaste pumparna som de ovan till dyrare och lite effektivare, som S7035 som kostar ungefär som en Panasonic HZ25XKE.

Den som lever får se....
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Intressant, men jag tvivlar fortfarande på att de har något skäl till just gummikabel, eller flexibel kabel öht. Följer det med en kabel mellan inne- och utedel? För en Boschpump jag monterade var det plastkabel. Kommer dock inte ihåg om det var enkardelig eller fåkardelig, men definitivt inte flerkardelig. Det ska gå att mata pumpen med EKK.
Snart vet jag vad för kabel som följer med pumpen. Rapporterar sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.