Jag tror att jag fått de svar jag behöver angående stickpropp eller inte stickpropp på pumpen så tack för era synpunkter. Det blir stickpropp...till en början i alla fall tills jag får ut en elektriker.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förvånande vilken energi ni lägger på att motivera stickpropp. Är ni verkligen så rädda för att bryta mot lagen om behörighet att ni tar risken att bryta mot samma lag genom en dålig lösning, fast då efter att en olycka har skett?
Inte mer förvånande än den energi vissa lägger ner på att övertyga andra om fast installation?

För egen del tycker jag en god debatt där man ventilerar olika kunskaper, insikter och åsikter för oss alla framåt. Precis vad ett forum som detta är till för!

• Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
En fast anslutning är väl att föredra för statisk last men det beror också på hur fräscht uttaget är och vilken last värmepumpen har. Jag har fortfarande stickpropp till en värmepump sedan 2011. Uttaget var nytt och jag har heller inte dragit i och ur kabeln som man gör med en dammsugare. Den kanske har varit i och ur sammanlagt fem gånger. Kollade för kul hur det såg ut med både värmeutveckling och visuellt. Pumpen drar Maximalt 1800 watt. Det som man är orolig för är värmeutveckling och glapp i kontakter vid statisk last. Har man inte det så behöver man absolut inte vara orolig för att köra stickpropp.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
En fast anslutning är väl att föredra för statisk last men det beror också på hur fräscht uttaget är och vilken last värmepumpen har. Jag har fortfarande stickpropp till en värmepump sedan 2011. Uttaget var nytt och jag har heller inte dragit i och ur kabeln som man gör med en dammsugare. Den kanske har varit i och ur sammanlagt fem gånger Kollade för kul hur det såg ut med både värmeutveckling och visuellt. Pumpen drar Maximalt 1800 watt. Det som man är orolig för är värmeutveckling och glapp i kontakter vid statisk last. Har man inte det så behöver man absolut inte vara orolig för att köra stickpropp.
Precis så!

Någon elektriker är jag inte, och inte kyltekniker heller. Men jag resonerar som så att en apparat som man kan behöva flytta på ska ha stickpropp. En spis vill man städa bakom, likaså en kyl. En LLVP flyttar man bara på om den ska bytas ut eller om man bygger om. Men LLVP sitter på samma ställe år efter år. Stickproppen blir bara en onödig felkälla. Och vid inneenheten vill jag inte ha någon kabel, det är fult nog som det är med en stor låda på väggen. Alltså är det bästa för mig en vädertät arbetsbrytare utan risk för glapp och vatteninträngning, dessutom enkel avstängning vid rengöring. Win-win.

• Gilla
Anders_Tranås och 5 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
För egen del tycker jag en god debatt där man ventilerar olika kunskaper, insikter och åsikter för oss alla framåt. Precis vad ett forum som detta är till för!
Ge oss några några argument för stickpropp, något som är bra med stickpropp för fast monterade högeffektförbrukare (förutom att det är behörighetsfritt att plugga in den). Jag hittar ingenting av det i din text ovan. Vad finns det för skäl att frångå god gammal elsäkerhetsteknisk praxis i Sverige?

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Ge oss några några argument för stickpropp, något som är bra med stickpropp för fast monterade högeffektförbrukare (förutom att det är behörighetsfritt att plugga in den). Jag hittar ingenting av det i din text ovan. Vad finns det för skäl att frångå god gammal elsäkerhetsteknisk praxis i Sverige?
Ett argument skulle kunna vara just det att med ett fräscht, nytt uttag med egen säkring och jordfelsbrytare så kan det vara fullgott , speciellt med tanke på att vissa luftvärmepumpar säljs med just stickpropp. Är det ok att ladda elbilen med shukokabel i ur och skur på en 10a säkring som rycks i och ur varje dag så ser jag inte problemet egentligen.

tommib
Fast just det hittar du rätt många som tycker att det inte är. Ladda bilen på Schuko alltså.

Den laddaren brukar beskrivas som en nödladdare....

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Först ser jag INTE 6A som högeffektförbukare. Vad som är bra med stickpropp är som jag ser det:

Dels att det blir billigare, jag kan göra det själv. Dels att gör jag det själv så vet jag hur det är gjort för framtida evt service. Dels att tillverkaren förordar det. Dels att med stickpropp kan jag enkelt och billigt ha en IOT-energimätare och fjärrbytare.

Argumentet billigt betyder egentligen "prisvärt" eller mycket bang för pengarna. Det omkullkastas ju snabbt om jag ska betala 25% av vad hela installationen kostar, HW OCH driftsättning, för att en certifierad elektriker ska köra ut och skruva i en brytare med två sladdar.

Att elinstallationsfirmor gärna skulle se det som olagligt att installera detta själv utgår jag ifrån, med argumentet "elsäkerhetsteknisk praxis" som slagträ. Men det skiter jag i.... ;)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Ett argument skulle kunna vara just det att med ett fräscht, nytt uttag med egen säkring och jordfelsbrytare så kan det vara fullgott
Fullgott kanske, men är det verkligen en fördel gentemot fast anslutning?
S flat7 skrev:
speciellt med tanke på att vissa luftvärmepumpar säljs med just stickpropp.
Det är inte heller ett argument eller fördel. Dessa pumpar ska inte säljas med stickpropp. Svenska importörer är inte tillräckligt kritiska idag på vad de tar in.
S flat7 skrev:
Är det ok att ladda elbilen med shukokabel i ur och skur på en 10a säkring som rycks i och ur varje dag så ser jag inte problemet egentligen.
En elbil är inte fast monterad. En elbil har kontakter och övervakning som är avsedda för hög och långvarig ström. Laddstationen är ju fast ansluten.
N Nisken skrev:
Först ser jag INTE 6A som högeffektförbukare. Vad som är bra med stickpropp är som jag ser det:
En bergvärmepump drar också runt 6 A, fast från tre faser. 6, 10 eller 13 A har inte med saken att göra. Ett fast monterat värmesystem för huset har man aldrig satt stickpropp på i Sverige, det finns ingen anledning.
N Nisken skrev:
Dels att det blir billigare, jag kan göra det själv.
Hur får du dit uttaget då om du inte ringer en elfirma? Du använder väl inte en skarvsladd, och du använder väl inte första bästa uttag på godtycklig gruppledning?

Sedan vill jag återigen poängtera att elsäkerhetslagen har fler paragrafer än den om behörighet, så du kan mycket väl "åka dit" på din skarvsladd om det skulle ske en olycka eller bli ett försäkringsärende.

Du kan istället hjälpa till att lobba för att släppa fler installationsarbeten fria från krav på behörighet. Jag är väl medveten om att det är dyrt att anlita en elfirma, men det är egentligen ingen faktor i denna fråga då säkerheten går före.

Fullgott kanske, men är det verkligen en fördel gentemot fast anslutning?

Det är inte heller ett argument eller fördel. Dessa pumpar ska inte säljas med stickpropp. Svenska importörer är inte tillräckligt kritiska idag på vad de tar in.

En elbil är inte fast monterad. En elbil har kontakter och övervakning som är avsedda för hög och långvarig ström. Laddstationen är ju fast ansluten.

En bergvärmepump drar också runt 6 A, fast från tre faser. 6, 10 eller 13 A har inte med saken att göra. Ett fast monterat värmesystem för huset har man aldrig satt stickpropp på i Sverige, det finns ingen anledning.

Hur får du dit uttaget då om du inte ringer en elfirma? Du använder väl inte en skarvsladd, och du använder väl inte första bästa uttag på godtycklig gruppledning?

Sedan vill jag återigen poängtera att elsäkerhetslagen har fler paragrafer än den om behörighet, så du kan mycket väl "åka dit" på din skarvsladd om det skulle ske en olycka eller bli ett försäkringsärende.

Du kan istället hjälpa till att lobba för att släppa fler installationsarbeten fria från krav på behörighet. Jag är väl medveten om att det är dyrt att anlita en elfirma, men det är egentligen ingen faktor i denna fråga då säkerheten går före.
Varför inte använda stickpropp om befintligt uttag till elradiator säkrat 10A och märkt värme i gruppförteckningen finns tillgängligt?

tommib
N Nisken skrev:
Dels att det blir billigare, jag kan göra det själv.
Fast, det får du ju inte. Med F-gasförordningen är du ändå bunden till att ta dit en kylfirma för installation av maskinen. Det hålls dessutom hårdare på (man får skriva på papper om att maskinen ska installeras av en certifierad kyltekniker, annars får man inte ut den ur butiken). Elmateriel kan man köpa utan att lova sådant.

N Nisken skrev:
Dels att gör jag det själv så vet jag hur det är gjort för framtida evt service
Du menar att detta skulle vara komplicerat på något sätt? Eller att 98 % av alla anläggningsägare har sådan koll? Nja...

N Nisken skrev:
Dels att tillverkaren förordar det.
Förordar var väl att ta i, möjligen anger som alternativ.

N Nisken skrev:
Dels att med stickpropp kan jag enkelt och billigt ha en IOT-energimätare och fjärrbytare.
Mätare kan installeras samtidigt som gruppledningen dras fram. Fjärrstyrning finns i de flesta pumpar. Igen, detta är saker 98 % av konsumenterna skiter i.

N Nisken skrev:
Argumentet billigt betyder egentligen "prisvärt" eller mycket bang för pengarna. Det omkullkastas ju snabbt om jag ska betala 25% av vad hela installationen kostar, HW OCH driftsättning, för att en certifierad elektriker ska köra ut och skruva i en brytare med två sladdar.
Här är det enda egentligen semivalida argumentet. Det är en orimlig ekonomisk pålaga att kräva att en elektriker gör en väldigt okomplicerad inkoppling. Detta förutsätter givetvis att en lämplig anslutningspunkt redan finns, annars är det inte lika lätt.

N Nisken skrev:
Att elinstallationsfirmor gärna skulle se det som olagligt att installera detta själv utgår jag ifrån, med argumentet "elsäkerhetsteknisk praxis" som slagträ.
Eh, det är samma med kylteknikerna. Så krångligt är det inte och inte särskilt farligt heller. Man får vara noga med gasen och inte bara släppa ut den eller få den på sig.

N Nisken skrev:
Men det skiter jag i....
Ja, alltså, jag är väldigt emot den aktuella lagstiftningen. Men inte av de anledningar du listar. Anledningen till att jag är emot den är att den är ett rent skråskydd och dessutom ett dåligt sådant i och med att det i vissa lägen försämrar elsäkerheten istället för att förbättra den.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dessa pumpar ska inte säljas med stickpropp. Svenska importörer är inte tillräckligt kritiska idag på vad de tar in.

Återigen nu lobbar du för förbud till förmån för elfirmor inget annat. Så länge lagen och elsäkerhetsverket säger att det är OK så truntar jag fullständigt i detta svaga argument.

Nåja ett trefas system som drar 6 A 400V är betydligt mer "högeffekt" det drar ju över 5 ggr mer effekt, än ett enfas 230V, trodde du kunde räkna el Bo?

Använder ett befintlig uttag på en ledning med egen mikrobrytare på 10A, den användes tidigare även för annan mindre last (några 10-tal mA), men den lasten en batterieliminator kunde jag lätt flytta till uttag på en annan mikrobrytare.

Fast det händer ju minst lika ofta om jag använder en stressad men svindyr elektriker med behörighet, som om jag själv gör det noga, meggar och kontrollerar noga.

Jag är väl medveten om att det är dyrt att anlita en elfirma, men det är egentligen ingen faktor i denna fråga då säkerheten går före.

Och jag anser att min installation och kontroll av min sladd med stickpropp är minst lika säker i det aktuella fallet som om en normalstressad elektriker skulle gjort en fast installation med två sladdar och en brytare.
Mina svar inline i ditt inlägg Bo i kursiv stil.

Återigen nu lobbar du för förbud till förmån för elfirmor inget annat. Så länge lagen och elsäkerhetsverket säger att det är OK så truntar jag fullständigt i detta svaga argument.
Nej, du har fel. Jag lobbar för att släppa fler installationsarbeten fria, OCH jag lobbar för säkra installationsarbeten (vilket alltså är vad jag gör i denna tråd).

Vill du fortsätta diskussion eller ska vi lägga ned? Jag har lite svårt att bemöta dina övriga synpunkter diplomatiskt.

• Gilla
Lidd och 5 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Qlimas anvisningar är dåliga för denna inkoppling, de visar t.ex. INTE hur man ska koppla om man väljer elanslutningen till utedelen jämfört med innedelen.
Min utedel hade kopplingsschema under luckan för elanslutningen på utedelen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.