S flat7 skrev:
Snart vet jag vad för kabel som följer med pumpen. Rapporterar sen.
Det är en H07RN-F (RDOE).

N Nisken skrev:
Det är en H07RN-F (RDOE).
Se där, då hoppas jag att elektrikern byter ut den mot EKK efter att kylteknikern monterat pumpen:p för visst var det så att en anslutningskabel ej får monteras i fast installation?

Tyvärr finns ingen uttryckligt förbud mot att använda flexibla kablar i en fast installation om tillverkaren medger det men i SVERIGE gör vi inte så och har aldrig gjort det.

• Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tyvärr finns ingen uttryckligt förbud mot att använda flexibla kablar i en fast installation om tillverkaren medger det men i SVERIGE gör vi inte så och har aldrig gjort det.
Då kör jag nog på gummikabel.

A
S flat7 skrev:
Se där, då hoppas jag att elektrikern byter ut den mot EKK efter att kylteknikern monterat pumpen:p för visst var det så att en anslutningskabel ej får monteras i fast installation?
Nä det sitter ju draga lastare i pumpen

electroluxaren skrev:
Nä det sitter ju draga lastare i pumpen
Men man får ju inte dra gummikabel genom väggen..

A
S flat7 skrev:
Men man får ju inte dra gummikabel genom väggen..
I kanal

S flat7 skrev:
Om du läser innantill i databladet jag bifogade i mitt inlägg, ser du att den är godkänd även för fast installation, tom i marken.

Men visst kan man byta mot EKK om man tycker det är värt det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
I kanal
Det var nytt för mig, även genom väggen då?

N Nisken skrev:
Om du läser innantill i databladet jag bifogade i mitt inlägg, ser du att den är godkänd även för fast installation, tom i marken.

N Nisken skrev:

Jag tyckte det var det vi kom fram till att man INTE får...

S flat7 skrev:
Vad ska du göra med den då? Genom väggen och en stickpropp?

GK100 GK100 skrev:
Vad ska du göra med den då? Genom väggen och en stickpropp?
Jajamensan!

S flat7 skrev:
Jag tyckte det var det vi kom fram till att man INTE får...
Läs och begrunda det som står i den länken Nisken lagt in. Översättning i delen kring fast installation är i stort mumbojumbo. De sammanhang där det är befogat använda den i något som kan likna fast installation är inte det du är ute efter.

Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför du snöat in på gummikablar vs andra installationskablar. Du gör ju som du vill och nästan hur dumt du än gör kommer det gå bra och fungera. Finns ingen anledning att nöta med olika "Si och så är godkänt" när den tiden är förbi där man kan mer svart-vitt göra såna bedömningar.

GK100 GK100 skrev:
Läs och begrunda det som står i den länken Nisken lagt in. Översättning i delen kring fast installation är i stort mumbojumbo. De sammanhang där det är befogat använda den i något som kan likna fast installation är inte det du är ute efter.

Ska jag vara ärlig förstår jag inte varför du snöat in på gummikablar vs andra installationskablar. Du gör ju som du vill och nästan hur dumt du än gör kommer det gå bra och fungera. Finns ingen anledning att nöta med olika "Si och så är godkänt" när den tiden är förbi där man kan mer svart-vitt göra såna bedömningar.
Jag är helt novis och ställde frågan här , inte meningen att nöta. De som tvistar mest här är de lärde. Finns inget rakt svar att få utan folk gör olika och har sin religion tydligen. Förstår du bättre varför jag frågar nu?

S flat7 skrev:
Är ditt hus i Sverige??
Man kan använda gummikabel, fast då mellan anslutningsdosa eller arbetsbrytare på utsidan väggen och pumpen. Ingen gummikabel genom väggen, utan där använder man installationskabel. Om du vill ha frånskiljaren på insidan väggen så kan arbetsbrytaren placeras där, och då kan t.ex EKK användas genom väggen och direkt till pumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.