S flat7 skrev:
Hittade en intressant artikel på vvsforum.se som behandlar gummikabel vid
värmepumpsinstallation. Intressant läsning där kontentan är att det är ok med gummikabel om tillverkaren förespråkar detta och elinspektören säger så här:
“Det fanns en gammal skrivning i Starkströmsföreskrifterna, för cirka 25 år sedan, om att man ej fick ersätta fast installationskabel med gummikabel. Men i dag är det en skröna, eftersom det inte finns något sådant förbud i föreskrifterna.”

ROLF KÄLLKVIST, ELINSPEKTÖR ELSÄKERHETSVERKET
Du får fråga denne Rolf hur han ser på din dragning genom väggen och med stickpropp. I tillägg kan du fråga om EKK och stickpropp också. Svaren blir lika intetsägande skulle jag tro.

Du skrev tidigare att du är novis, det stämmer kanske och samtidigt gör det dig troligtvis mindre skickad att tolka alla skriverier du kan hitta. Det verkar underligt med ditt stora intresse för gummikablar om det ändå varit latex då förstår man bättre.
 
  • Haha
BSOD och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får fråga denne Rolf hur han ser på din dragning genom väggen och med stickpropp. I tillägg kan du fråga om EKK och stickpropp också. Svaren blir lika intetsägande skulle jag tro.

Du skrev tidigare att du är novis, det stämmer kanske och samtidigt gör det dig troligtvis mindre skickad att tolka alla skriverier du kan hitta. Det verkar underligt med ditt stora intresse för gummikablar om det ändå varit latex då förstår man bättre.
Du är bäst på allt eller? Min erfarenhet är att de bästa brukar även vara de mest ödmjuka och där kvalar du inte in.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På vilket vis är det intressant för dig? I mina ögon skulle det ge en bild på hur omfattande degraderingen av fin gammal Svensk praxis har gått, och omfattningen av hur folk slutar tänka självständigt.


Och vilken typ av kabel är det i ditt fall?


Nej, inte alla, det har jag inte påstått, inte heller att de gör direkt fel.


Det tror inte jag, jag tror dels att de flesta inte känner till tillverkarens anvisningar och dels att de flesta fortfarande tänker själv och inser när en gummikabel är lämplig och olämplig.


Det finns helt enkelt många typer av kablar, var och en med ett visst användningsområde. För gummikabel säger tillverkningsnormen följande:

The cables are intended for a variety of applications where appliances or equipment,
including heavy industrial equipment, require a flexible connection to the power supply.


Den är alltså inte avsedd för permanent fast förläggning. Den är avsedd för anslutning av maskiner - det är en anslutningskabel. Den skulle kanske fungera att klamra på väggen eller dra igenom väggen, men den är inte tillverkad och provad efter det. Det finns andra kabeltyper som är det.


Jag avråder bestämt från att använda ett uttag utomhus. Du behöver i så fall kontrollera detta uttag att det är friskt, och ge det ett skydd mot väder och vind.


Du behöver inte byta kabeln bara klippa bort stickproppen och ansluta den i en brytare.


Det är inget skäl. Vill du ha en pump så får du helt enkelt hosta upp och göra en tillförlitlig installation av den.


Jag känner mig inte lugn för din del med de grunder som du känner dig lugn på...


Att något inte är förbjudet betyder inte att det är lämpligt (hur många gånger har jag sagt det nu?). Tydligen behöver man tänka om och lägga till 500 sidor till elinstallationsreglerna där man förbjuder alla omöjliga dumheter folk kan tänkas hitta på, likt det man se i alla bruksanvisningar nu för tiden...
Ska man tänka självständigt nu? Det var ju solklart tydligen... Har frågat elektriker också, gummikabeln är helt ok. Om du väljer bort det så varsågod .
 
S flat7 skrev:
Du är bäst på allt eller? Min erfarenhet är att de bästa brukar även vara de mest ödmjuka och där kvalar du inte in.
Vad är det för typ av kommentar? Jag har försökt svara på många olika sätt även i denna tråden och ibland riktat till dig. Du verkar fixerad vid denna fråga och då kan jag inte hjälpa dig mer eller någon annan av de som dyker upp i tråden med gummikablar i högsta hugg även där de inte hör hemma.

Du kan läsa de flesta av mina elforuminlägg under åren så ser du kanske att jag inte är helt bortkommen i de frågorna. Mycket av vad en normalanvändare behöver är avhandlat många gånger om av diverse intresserade skribenter och många av dem finns än idag kvar här på forumet. Lär dig av dessa i stället för att göra försök till motvalls med lama formalia du råkar hitta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad är det för typ av kommentar? Jag har försökt svara på många olika sätt även i denna tråden och ibland riktat till dig. Du verkar fixerad vid denna fråga och då kan jag inte hjälpa dig mer eller någon annan av de som dyker upp i tråden med gummikablar i högsta hugg även där de inte hör hemma.

Du kan läsa de flesta av mina elforuminlägg under åren så ser du kanske att jag inte är helt bortkommen i de frågorna. Mycket av vad en normalanvändare behöver är avhandlat många gånger om av diverse intresserade skribenter och många av dem finns än idag kvar här på forumet. Lär dig av dessa i stället för att göra försök till motvalls med lama formalia du råkar hitta.
Ja du ser, lama formalia... Du gillar inte att få mothugg. Önskar dig en trevlig kväll i alla fall.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag avråder bestämt från att använda ett uttag utomhus. Du behöver i så fall kontrollera detta uttag att det är friskt, och ge det ett skydd mot väder och vind.

Det är inget skäl. Vill du ha en pump så får du helt enkelt hosta upp och göra en tillförlitlig installation av den.


Jag känner mig inte lugn för din del med de grunder som du känner dig lugn på...
Om jag var otydlig. Värmepumpen levereras med stickpropp från tillverkaren. Denna sitter självklart på inomhusdelen.

Edit: alltså kopplas den in i ett uttag inomhus.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
@Bo.Siltberg
Kollade precis. Det är EXQ till Ecodan.
Däremot till garaget till Qliman(luftluft) så är det gummikabel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Ska man tänka självständigt nu? Det var ju solklart tydligen... Har frågat elektriker också, gummikabeln är helt ok. Om du väljer bort det så varsågod .
Vilken del av mitt inlägg bemöter du? Ja man ska alltid tänka självständigt.
Din elektriker har tyvärr fel.
Varför är du så envis med att göra en dålig lösning med olämplig elmateriel? Det kostar väldigt lite att göra en riktig lösning enligt alternativ du fått beskrivet i tråden.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken del av mitt inlägg bemöter du? Ja man ska alltid tänka självständigt.
Din elektriker har tyvärr fel.
Varför är du så envis med att göra en dålig lösning med olämplig elmateriel? Det kostar väldigt lite att göra en riktig lösning enligt alternativ du fått beskrivet i tråden.
Som jag skrivit tidigare så är det en tillfällig lösning med stickpropp tills jag får hit en elektriker. Vill då göra den minst dåliga lösningen. Gummikabel är ju helt ok även genom vägg så det får nog bli så.
 
Sådant brukar inte bli så tillfälligt.

Du har också fått flera IMHO vederhäftiga förklaringar till att gummikabel genom en vägg inte är helt ok. Din tjurighet mot svar som inte passar dig kommer att ligga dig till last i livet.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sådant brukar inte bli så tillfälligt.

Du har också fått flera IMHO vederhäftiga förklaringar till att gummikabel genom en vägg inte är helt ok. Din tjurighet mot svar som inte passar dig kommer att ligga dig till last i livet.
Haha, nejdu min herre. Du borde nog acceptera att det inte finns en solklar regel kring detta.ö och inte vara så bångstyrig.
 
Fairlane
S flat7 skrev:
Vill då göra den minst dåliga lösningen. Gummikabel är ju helt ok även genom vägg så det får nog bli så.
Är gummikabel den minst dåliga lösningen då?
Om det finns någon lösning som är bättre så är den ju inte det.

Sen har jag väl en känsla att det aldrig kommer komma någon elektriker och koppla om, det brukar bli så med temporära lösningar.

I övrigt tycker jag väl du får göra som du vill, bara lite överraskad att de så hårt jobbar emot de som kan detta.

För att vara tydlig så har jag också gjort en del saker som är emot reglerna, exempelvis kopplat saker jag egentligen inte får, men jag försöker iallafall göra så bra som möjligt.
 
  • Gilla
SirTomThompson och 1 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Jag är helt novis och ställde frågan här
Men du verkar redan ha bestämt dig för vad som är "rätt svar", och argumenterar mot de som "tycker fel".
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Men du verkar redan ha bestämt dig för vad som är "rätt svar", och argumenterar mot de som "tycker fel".
Nej, inte så men låt oss säga att jag valt sida. En sida som av vissa anses vara fel men rätt utav andra.Det verkar inte finnas ett klart svar utan det är upp till vilka man frågar.(y)
 
S flat7 skrev:
Haha, nejdu min herre. Du borde nog acceptera att det inte finns en solklar regel kring detta.ö och inte vara så bångstyrig.
Jag vet att det inte finns en solklar regel i denna fråga. Vad jag och andra hävdar är att din gummikabel genom väggen inte är helt ok, dvs olämplig, i vissa ögon t.o.m definitivt felaktig. Du kommer nog att bli varse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.