S flat7 skrev:
Nej, inte så men låt oss säga att jag valt sida. En sida som av vissa anses vara fel men rätt utav andra.Det verkar inte finnas ett klart svar utan det är upp till vilka man frågar.(y)
Du bör inte välja sida när du är så okunnig i området. Framförallt verkar det konstigt att du är så halsstarrig och försöker hänga upp allt du fått för dig på enstaka glesa hängen.

Ska man ta det lite seriöst kommer din lösning i majoriteten fall direkt ses som mindre fackmässig och ibland som rent felaktig. Så är det i princip vad du än gör inom tex elinstallation sammanvägda bedömningar ska till. Det du kallar gummikabel är nästan aldrig ett val att överväga som fast förlagd.

Nu säger jag som tidigare inget om ditt fall du gör som du vill och det kommer säkert vara funktionellt ok. Men du bör tänka på om du en annan gång vill göra bättre och mer rätt så sätt dig in grundligare och tjafsa mindre i någon sorts oförstånd.

Du får ha en god kväll så blir detta mitt sista inlägg i tråden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 5 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du bör inte välja sida när du är så okunnig i området. Framförallt verkar det konstigt att du är så halsstarrig och försöker hänga upp allt du fått för dig på enstaka glesa hängen.

Ska man ta det lite seriöst kommer din lösning i majoriteten fall direkt ses som mindre fackmässig och ibland som rent felaktig. Så är det i princip vad du än gör inom tex elinstallation sammanvägda bedömningar ska till. Det du kallar gummikabel är nästan aldrig ett val att överväga som fast förlagd.

Nu säger jag som tidigare inget om ditt fall du gör som du vill och det kommer säkert vara funktionellt ok. Men du bör tänka på om du en annan gång vill göra bättre och mer rätt så sätt dig in grundligare och tjafsa mindre i någon sorts oförstånd.

Du får ha en god kväll så blir detta mitt sista inlägg i tråden.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet att det inte finns en solklar regel i denna fråga. Vad jag och andra hävdar är att din gummikabel genom väggen inte är helt ok, dvs olämplig, i vissa ögon t.o.m definitivt felaktig. Du kommer nog att bli varse.
Jag har sagt att jag är novis och väger argument för och emot. Har rådfrågat elektriker och letat upp diskussioner i ämnet men till syven och sist är det i mitt hem som kabeln ska sitta monterad och när en elektriker tycker si och den andra så då är det ändå upp till mig själv i slutändan. Sen kan du kalla det "glesa hängen" om du vill men vad gör en novis, Jo jag ställer frågor och motfrågor, inget konstigt med det. Du blir ju lite lätt otrevlig så dina råd väger lätt. Over and out.
 
Du kanske kan sätta en glassbytta över uttaget och kabeln som går in i väggen innan du bjuder hem folk.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Ska man tänka självständigt nu? Det var ju solklart tydligen... Har frågat elektriker också, gummikabeln är helt ok. Om du väljer bort det så varsågod .
Om jag tänker självständigt så kan jag inte komma på vad problemet med en gummikabel igenom ett kort rör i en vägg skulle kunna ställa till med.
 
Du missförstod det jag skrev om att tänka.
Tänk inte på vad som kan gå fel - det klarar du inte - Murphy's lag gäller.
Tänk istället på vad som är lämpligt, hur man brukar göra, där man av kunskap och erfarenhet vet att man ligger långt bortom Murphy's lag.
 
  • Gilla
Steffo6804 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du missförstod det jag skrev om att tänka.
Tänk inte på vad som kan gå fel - det klarar du inte - Murphy's lag gäller.
Tänk istället på vad som är lämpligt, hur man brukar göra, där man av kunskap och erfarenhet vet att man ligger långt bortom Murphy's lag.
Murphys lag säger mig att det är större risk att både byta en fabriksmonterad kabel och att någon sätter på en stickpropp på en styv EKK eller liknande, inom eller utomhus.
Den bästa kompromissen blir då en tålig gummikabel även om det innebär att några måste klippa den för att igen montera en ny stickpropp på andra sidan en väggenomföring.
 
Detta ser bra ut, va? Ångrade mig i sista stund och bytte ut gummikablarna. Innerdelen ville jag inte röra, så gummikabeln fick agera som "dragfjäder" för installationskabeln.

Klisterlapparna är flyttade till baksidan. Använde glasfiber för att isolera kopplingarna.

WP-20220710-21-09-42-Pro.jpg

0uMEX3u.jpg
 
K karlmb skrev:
Murphys lag säger mig att det är större risk att både byta en fabriksmonterad kabel och att någon sätter på en stickpropp på en styv EKK eller liknande, inom eller utomhus.
Den bästa kompromissen blir då en tålig gummikabel även om det innebär att några måste klippa den för att igen montera en ny stickpropp på andra sidan en väggenomföring.
Men nu pratar jag inte om kompromisser utan om hur en värmepump bör anslutas fackmannamässigt.

Om det finns pumpar med en fabriksmonterad anslutningskabel med stickpropp på utedelen så kan man plugga in stickproppen i ett väderskyddat uttag av god kvalitet, eller så kan man klippa stickproppen och ansluta sladden till en arbetsbrytare.

Om pumpen kommer med en fabriksmonterad anslutningskabel med stickpropp på innedelen så kan man vara mindre kritisk till att plugga in den i ett uttag inomhus.

Vill man dra kabeln genom väggen så kan man antingen byta en fabriksmonterad anslutningskabel till en installationskabel, eller använda en anslutningsdosa. Fullt normalt.

Allt detta är normalt installationsarbete. Normalt är det två inkopplingspunkter, en på pumpen och en i arbetsbrytaren, detsamma för ledningen mellan ute- och innedel. Att man ibland först behöver koppla bort en fabriksmonterad anslutningskabel ökar inte riskerna vad jag kan se.

Stickpropp på EKK eller gummikabel genom väggen finns inte på kartan.
 
  • Gilla
Jimbo.S och 1 till
  • Laddar…
A ansic skrev:
Detta ser bra ut, va?

[bild]

[bild]
Jag gillar designen på stativet! (y)
 
A
K karlmb skrev:
Murphys lag säger mig att det är större risk att både byta en fabriksmonterad kabel och att någon sätter på en stickpropp på en styv EKK eller liknande, inom eller utomhus.
Den bästa kompromissen blir då en tålig gummikabel även om det innebär att några måste klippa den för att igen montera en ny stickpropp på andra sidan en väggenomföring.
Murphys law är inte detta utan
Om någonting inte kan gå fel så går det fel i alla fall.
 
A
A ansic skrev:
Detta ser bra ut, va? Ångrade mig i sista stund och bytte ut gummikablarna. Innerdelen ville jag inte röra, så gummikabeln fick agera som "dragfjäder" för installationskabeln.

Klisterlapparna är flyttade till baksidan. Använde glasfiber för att isolera kopplingarna.

[bild]

[bild]
Fast det är en tråkig Kina pump så blev det riktigt snyggt, +för stativet
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vill man dra kabeln genom väggen så kan man antingen byta en fabriksmonterad anslutningskabel till en installationskabel, eller använda en anslutningsdosa. Fullt normalt.
Eller sätta en ny stickpropp på gummikabeln.
 
K karlmb skrev:
Eller sätta en ny stickpropp på gummikabeln.
Efter att den dragits genom väggen? Nej, så gör man inte. Det har vi förklarat ganska ingående om du läser tillbaka några sidor i tråden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Efter att den dragits genom väggen? Nej, så gör man inte. Det har vi förklarat ganska ingående om du läser tillbaka några sidor i tråden.
Hur ska det annars göras?
 
T.ex så som jag beskrev 7 inlägg upp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.