C Comfort Thomas skrev:
Vad kostar det att tillverka en luftvärmepump egentligen !!
Ca 4400:- exkl moms
Jula vill nog tjäna några kronor
Tillverkaren vill nog tjäna några kronor
Frakt är rätt dyrt nuförtiden
Måste vara billigt som tusan med arbetskraft och råvaror :cool:
Ja kineserna vet hur man suger ut "arbetarklassen" trots att de kallar sig "kommunister".

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Uthämtat och klart, ska fundera på Inselo. Jag är villig att chansa på att den håller 4 år utan garanti, får se vad sambon tycker. Även om den bara håller i två år så är det ganska billigt för att få kyla på sommaren (har vardags- och sovrum åt söder).

pjgb pjgb skrev:
Uthämtat och klart, ska fundera på Inselo. Jag är villig att chansa på att den håller 4 år utan garanti, får se vad sambon tycker. Även om den bara håller i två år så är det ganska billigt för att få kyla på sommaren (har vardags- och sovrum åt söder).
Ligger mycket i det. Helt frånsett att "greta" och hennes svans hatar díg....

Greta tänker rätt. Det är upp till samhället att reglera köp-och-släng. Det är väl därför hon är på toppmöten och försöker påverka dem som kan påverka i stor skala. Utanför Jula skulle hon göra rätt liten nytta.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
C Comfort Thomas skrev:
Vad kostar det att tillverka en luftvärmepump egentligen !!
Ca 4400:- exkl moms
Jula vill nog tjäna några kronor
Tillverkaren vill nog tjäna några kronor
Frakt är rätt dyrt nuförtiden
Måste vara billigt som tusan med arbetskraft och råvaror :cool:
Slavar är lösningen...

Ni som kopplar elen själva, har ni kopplat på plinten i utedelen och vidare in till stickropp inomhus tillsammans med slangpaketet genom väggen? Är det en ok installation i såna fall? Stickproppen kan ju vändas 180grader och då skiftar man fas o neutral. Bara en tanke att det kanske inte är lämpligt? Vet ej men lär mig gärna!

Nej, stickpropp är inte alls bra. Fast montering med arbetsbrytare på utsidan. @Bo.Siltberg

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Ni som kopplar elen själva, har ni kopplat på plinten i utedelen och vidare in till stickropp inomhus tillsammans med slangpaketet genom väggen? Är det en ok installation i såna fall? Stickproppen kan ju vändas 180grader och då skiftar man fas o neutral. Bara en tanke att det kanske inte är lämpligt? Vet ej men lär mig gärna!
Fungerar lika bra även om du vänder stickproppen, men bäst är naturligtvis att vara renlärig och ha koll på detta, mät upp i din kontakt med en spänningsmätare mot jord, vilken som live och vilken som är nolla. Vänd stickproppen så att dess bruna ledare är ansluten till live och i andra änden i VPn till "L" plinten. Den blå ledaren till nollan dvs "N" på plinten och den gulgröna till jordskruven. Var medveten om att fast inkoppling kräver elcertifikat för att få kopplas in, medan sladd med stickpropp får kopplas in även utan cert OM man har "tillräckliga kunskaper".

Qlimas anvisningar är dåliga för denna inkoppling, de visar t.ex. INTE hur man ska koppla om man väljer elanslutningen till utedelen jämfört med innedelen. För det kan man ju välja, sladden som går mellan ute och innedelen leder om elen till bägge, oavsett vilken du använder för anslutning till elnätet.

Jag använder stickpropp i alla mina tre installationer och har kollat hur varm den blir i stiftet när jag kör för fullt. Det blir ca 40-50C vid 6A. Jämför med dammsugaren som har ungefär samma effekt, den blir också varm i stickproppen efter en stund. Fast inkoppling är naturligtvis säkrare och en större pump än 2519, som har högre maxström än 6A skulle jag nog vara försiktig med annat än fast inkoppling utan stickpropp. Men då tappar jag ju möjligheten att mäta med mina IOT-proppar.

Jag har ju stickproppen ansluten till en IOT-propp som är både övervakning, brytare och effekt och energimätare. Jag övervakar dem via mobilen.

App för övervakning av elförbrukning med aktuella värden och månatlig förbrukningshistorik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Nisken skrev:
Fungerar lika bra även om du vänder stickproppen, men bäst är naturligtvis att vara renlärig och ha koll på detta, mät upp i din kontakt med en spänningsmätare mot jord, vilken som live och vilken som är nolla. Vänd stickproppen så att dess bruna ledare är ansluten till live och i andra änden i VPn till "L" plinten. Den blå ledaren till nollan dvs "N" på plinten och den gulgröna till jordskruven. Var medveten om att fast inkoppling kräver elcertifikat för att få kopplas in, medan sladd med stickpropp får kopplas in även utan cert OM man har "tillräckliga kunskaper".

Qlimas anvisningar är dåliga för denna inkoppling, de visar t.ex. INTE hur man ska koppla om man väljer elanslutningen till utedelen jämfört med innedelen. För det kan man ju välja, sladden som går mellan ute och innedelen leder om elen till bägge, oavsett vilken du använder för anslutning till elnätet.

Jag använder stickpropp i alla mina tre installationer och har kollat hur varm den blir i stiftet när jag kör för fullt. Det blir ca 40-50C vid 6A. Jämför med dammsugaren som har ungefär samma effekt, den blir också varm i stickproppen efter en stund. Fast inkoppling är naturligtvis säkrare och en större pump än 2519, som har högre maxström än 6A skulle jag nog vara försiktig med annat än fast inkoppling utan stickpropp. Men då tappar jag ju möjligheten att mäta med mina IOT-proppar.

Jag har ju stickproppen ansluten till en IOT-propp som är både övervakning, brytare och effekt och energimätare. Jag övervakar dem via mobilen.

[bild]
Tack, det var ett uttömmande svar. Så det funkar alltså som med alla andra apparater i hemmet att man utan problem kan växla Neutral och Fas. Bra med energimätning också men finns inte detta i appen så man slipper köpa ytterligare en pryl?

Hur har du kopplat elen på dina SC-JA2519, direkt till innerdelen eller till plinten på utedelen?

Men du ska alltså inte använda stickpropp, utan en arbetsbrytare.

Väggmonterad arbetsbrytare med gul och svart vred, ON-märkning i påslaget läge.

• Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
S flat7 skrev:
Tack, det var ett uttömmande svar. Så det funkar alltså som med alla andra apparater i hemmet att man utan problem kan växla Neutral och Fas. Bra med energimätning också men finns inte detta i appen så man slipper köpa ytterligare en pryl?

Hur har du kopplat elen på dina SC-JA2519, direkt till innerdelen eller till plinten på utedelen?
Ja - annars skulle ju ungefär 50% av de tillfälliga inkopplingarna, typ dammsugaren, inte att funka, för att man vänt proppen fel.

Det knepiga är att det är företaget "Tuya" som levererar appen till både IOT-proppen OCH Qliman. Men just i Qlima-fallet är appen skruvad/ändrad så att den INTE kan användas till något annat än Qliman och tvärt om standardappen kan inte ansvändas till Qliman. Qlimas egen app, styr Qliman, men mäter INTE effekt och energi.

Jag har kopplat elen olika på mina installationer två av dem till utedelen, en till innedelen. Men som sagt Qlimas manual är INTE tydlig på hur det ska kopplas. Återkom om du känner dig osäker, så skickar jag bilder på hur jag har kopplat.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du ska alltså inte använda stickpropp, utan en arbetsbrytare.

[bild]
Det är ju inte nödvändigt, vare sig ur lagkrav eller praktiska krav, för lägre strömmar. JA-2519 drar ju bara max 6A som är mindre än en dammsugare, som av naturliga skäl kopplas just med stickpropp.

Qlima själva anger ju i manualerna att just stickpropp ska användas.

Men absolut är fast inkoppling med arbetsbrytare (för att kunna bryta elen när man behöver arbeta med apparaten) är naturligtvis säkrare mot upphettning i kontaktytorna vid högre strömmar, än stickpropp.

Nej, en fast monterad värmeapparat ska inte anslutas med stickpropp. Det är inte den goda elsäkerhetstekniska praxis som vi är vana vid i Sverige sedan 100 år tillbaka. Att utländska tillverkare lägger kraft på sänka denna nivå är ett problem, speciellt när även folk i Sverige börjar förorda dumheter som står i installationsanvisningarna!

• Gilla
hus520 och 4 till
  • Laddar…
Ska man inte i första hand följa tillverkarens anvisningar?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, en fast monterad värmeapparat ska inte anslutas med stickpropp. Det är inte den goda elsäkerhetstekniska praxis som vi är vana vid i Sverige sedan 100 år tillbaka. Att utländska tillverkare lägger kraft på sänka denna nivå är ett problem, speciellt när även folk i Sverige börjar förorda dumheter som står i installationsanvisningarna!
Så länge det är lagligt så är det ok. Men lagen kräver som sagt "tillräckliga kunskaper". I detta ingår naturligtvis att förstå farorna med stickpropp och höga strömmar. Vad elinstallationsföretagen vill ha är ointressant. Praxis har ju utvecklats av dem under de gamla lagarna där man inte ens fick byta en sladd själv, vilket man med de ändrade lagarna får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.