Vilka lagar är det som har ändrats?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka lagar är det som har ändrats?
Elsäkerhetslagen ändrades t.ex. 2017.

Ja, men vad var det som blev tillåtet för 'lekmän' som inte var det innan?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men vad var det som blev tillåtet för 'lekmän' som inte var det innan?
Montering av icke fasta installationer, dvs i stort sett allt som monteras med stickpropp. Det är inte tydligt uttryckt vad som är en fast installation i lagen, men elsäkerhetsverket har uttalat att dess tolkning är det som monterats med stickpropp. Förutsatt att det sker med "tillräcklig kunskap och säkerhet" vad det nu är... blir det en olycka så var det inte "tillräckligt"? trots att det sker olyckor även med apparater som kopplats in av elekriker med behörighet...

I praktiken: Är du det minsta osäker, begär hjälp av elektriker, ÄVEN om det är en apparat som ska anslutas med stickpropp. Elinstallationer är farliga både för installatören och för brandrisk om det inte görs tillräckligt bra.

Det är inget som har ändrats med någon ny lag. Stickproppsanslutna apparater har varit undantagna från behörighet länge.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska man inte i första hand följa tillverkarens anvisningar?
Vad säger då tillverkaren
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du ska alltså inte använda stickpropp, utan en arbetsbrytare.

[bild]
Ok, börjar nog med stickpropp ett tag så blir det till att ta hem elektriker vid tillfälle efter semestrarna.

Så alla apparater med stickpropp är att tolka som ej fasta installationer och då får jag montera elen själv på min pump så länge som manualen säger att jag kan ansluta med stickpropp? Nu är frågan vad manualen till pumpen säger? Min är fortfarande oöppnad för Inselo vill ha det på det viset så kan inte kolla. På jula finns bara bruksanvisning, ej installationsanvisning.

I bruksanvisningen står följande: "• Se till att stickkontakten alltid dras ut från vägguttaget när den inte används." samt "Stickkontakten på apparatens kabel måste passa in i vägguttaget." och "Kontrollera nätspänningen och frekvensen. Denna enhet är endast lämplig för jordade uttag, anslutningsspänning 220-240 V~ / 50 Hz. 4.8kW-modellerna måste anslutas direkt till matningskällan".

Ganska solklart att pumpen är avsedd för stickpropp!?

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska man inte i första hand följa tillverkarens anvisningar?
Nej, man ska läsa dem och göra en egen bedömning. Det har (tyvärr) visat sig befogat. Man ska aldrig sluta tänka!
N Nisken skrev:
Så länge det är lagligt så är det ok. Men lagen kräver som sagt "tillräckliga kunskaper". I detta ingår naturligtvis att förstå farorna med stickpropp och höga strömmar. Vad elinstallationsföretagen vill ha är ointressant. Praxis har ju utvecklats av dem under de gamla lagarna där man inte ens fick byta en sladd själv, vilket man med de ändrade lagarna får.
Det beror på om du läser lagen som fan läser bibeln...
Jag förstod att det var en behörighetsfråga här med stickpropp. Men varför tror du att du kommer undan lagens krav genom stickpropp? Det finns fler paragrafer i elsäkerhetslagen. Om det mot förmodan skulle uppstå en brand i uttaget så vore det mycket intressant att få saken prövad i rätten. Du kan mycket väl ha brutit mot t.ex 6 §.
S flat7 skrev:
Ok, börjar nog med stickpropp ett tag så blir det till att ta hem elektriker vid tillfälle efter semestrarna.
Detta är ingen uppmaning, men det kan ibland vara bättre att bryta mot lagens behörighetskrav (i detta fall montera en brytare) än att utföra en potentiellt bristfällig "lös" installation. Man behöver ju ström fram till pumpen i vilket fall, och det innefattar inte en skarvsladd...

• Gilla
Jimbo.S och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Manualen är inte särskilt svår att hitta.
[länk] Manual/Q_instal_SC42xx_SC52xx_SCJAxx19 SCAN ('20) V3_LR.pdf?index=0

SCJA-2519 ska anslutas fast via säkerhetsbrytare i utedelen, vilket är ganska solklart utifrån texten du citerade:
"4.8kW-modellerna måste anslutas direkt till matningskällan"
Nej 2519 ska avsäkras 10A, och dess elektriska maxström är ca 6A eller ca 1.400W vid 230V och den nominella effekten 890W. Du blandar ihop effekten med max avgiven värmeeffekt som för 2519 är "4.89kW" inget elsäkerheten har med att göra.

För den större pumpen 4819 är den nominella effekten dubbelt så hög som för 2519 eller 1900W och maxströmmen ca 12A eller 2.800W vid 230V avsäkringen ska vara 13A trög.

Den större pumpen skulle INTE jag ansluta med stickpropp, men den mindre är det standard för, enligt Inselos installationstekniker. Även om det inte finns några regler för det i elsäkerhetslagen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Manualen är inte särskilt svår att hitta.
[länk] Manual/Q_instal_SC42xx_SC52xx_SCJAxx19 SCAN ('20) V3_LR.pdf?index=0

SCJA-2519 ska anslutas fast via säkerhetsbrytare i utedelen, vilket är ganska solklart utifrån texten du citerade:
"4.8kW-modellerna måste anslutas direkt till matningskällan"
Tack, så är det. Står tydligt i installationsmanualen men enligt @Nisken tes ovan så är 2519 modellen ok med stickpropp.

• Gilla
Nisken
  • Laddar…
Fairlane
Jämförelse med dammsugare tycker jag är tveksam. Min luftvärmepump är konstant inkopplad (fast såklart) och går konstant. Visserligen borde kanske min dammsugare användas mer än den gör, men konstant lär det nog inte bli.

• Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jämförelse med dammsugare tycker jag är tveksam. Min luftvärmepump är konstant inkopplad (fast såklart) och går konstant. Visserligen borde kanske min dammsugare användas mer än den gör, men konstant lär det nog inte bli.
Temperatur-ekvilibrium (när tempen inte blir högre) inträffar nog i de flesta fall redan efter några minuter.

Metallen i stiften, väggkontakten och de anslutna kopparledarna strålar bort lika mycket värme, som förlusteffekten i kontaktytorna mellan kontaktstiften och uttagets kontakter efter en stund.

Självklart kan den förlusteffekten variera beroende på material man använder och förslitning av kontakterna men blir ju högre för en kontakt som dras i och ur som för en dammsugare, jämfört med det uttag för din VP som troligen aldrig kommer att dras ur.

Frekvensen och energin i dammsugningen får nog vara upp till våra respektive samveten och förhållanden till "främmande makt" :)

Förvånande vilken energi ni lägger på att motivera stickpropp. Är ni verkligen så rädda för att bryta mot lagen om behörighet att ni tar risken att bryta mot samma lag genom en dålig lösning, fast då efter att en olycka har skett?

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
hsd
Tvättmaskin och torktumlare levereras också med stickpropp , plug & play

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.