333 201 läst · 967 svar
333k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Just det är ju bara en fördel. De tar en risk för kundens räkning.useless skrev:Problemet just i fallet luftvärmepumpar är att man inte får sälja dom utan att säkerställa att installationen kommer att göras av en certifierad kyltekniker. Det är samma regelverk i hela EU, så rent krasst är den tyska butiken oseriös som säljer pumpen utan installation oavsett hur seriösa och kundorienterade dom är i övrigt.
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Kartan är standardiserad för EU. Däremot fyller tillverkaren i data för de olika zonerna.electroluxaren skrev:
https://ec.europa.eu/energy/eepf-labels/label-type/air-conditioners/label/heating-only-4_en
Intressant blog!N Nisken skrev:Åtminstone Qlimas mobilkontroll/Wifi köps av världens största företag vad gäller IOT´s "Tuya". De är OEM till hundratals märken, som Qlima, Nedis, Siemens m.fl. Samma mobil-app i botten för de flesta, vilket är förklaringen till att de fungerar ihop, TROTS att någon standard inte finns ännu....förutom Tuya´s defacto standard då... Läs gärna mer om detta på min blogg www.tuyausersblog.com
Lyckades inte registrera mig som användare dock, går bara att välja logga in.
Så får ställa frågan här, finns det någon chans att man de närmaste åren kommer att kunna använda en enkel Zigbee-gateway från Tuya utan att den behöver vara ständigt uppkopplad mot molnet?
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Det var inte meningen att vara dryg eller besserwissig.electroluxaren skrev:
Tolkade på riktigt din kommentar som att du menade att tillverkarna ritar kartorna efter eget huvud och definierar de olika zonerna som de vill. Då var det jag som förstod dig fel.
Så här långt har den gått tyst och fint.
Enda problemet jag har är att utedelen har lossnat från väggen två gånger. På grund av att fasaden är av trapetsplåt fick jag göra ett trämellanlägg så att väggställningen alls gick att montera. Det är detta mellanlägg som spruckit en gång och skruvar har gått av (!!) två gånger. Utedelen har då hängt i det kvarvarande, lite på sniskan. Har pallat upp den tillfälligt så det inte ska hända igen men får konstruera en kraftigare upphängning när jag får lite tid över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Ja, kanske det. Har inte fäst direkt i plåten utan dragit skruvarna genom till läkten bakom, osäker på dess dimension men verkar vara runt 30x50 eller liknande.J jonaserik skrev:
jag menade heller inget illa utan mer som ironi,T tompaah7503 skrev:Det var inte meningen att vara dryg eller besserwissig.
Tolkade på riktigt din kommentar som att du menade att tillverkarna ritar kartorna efter eget huvud och definierar de olika zonerna som de vill. Då var det jag som förstod dig fel.
Så här långt har den gått tyst och fint.
Enda problemet jag har är att utedelen har lossnat från väggen två gånger. På grund av att fasaden är av trapetsplåt fick jag göra ett trämellanlägg så att väggställningen alls gick att montera. Det är detta mellanlägg som spruckit en gång och skruvar har gått av (!!) två gånger. Utedelen har då hängt i det kvarvarande, lite på sniskan. Har pallat upp den tillfälligt så det inte ska hända igen men får konstruera en kraftigare upphängning när jag får lite tid över.
[bild]
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Så här skrev jag visst men det visade sig inte stämma. Den kom in i Home Assistant men fungerade inte därigenom.
Hittade till slut att den modell av Wifi-modul jag har är en Broadlink, det finns ett antal värmepumpar med denna modul också. Den har en annan integration mot Home Assistant. När jag väl begripit detta var det rätt lätt att få in pumpen i Home Assistant. Fungerar klockrent. Så nöjd!
Köpte en annan, hemtillverkad, 8266-baserad Wifi-modul men den fungerade inte alls med min pump. Efter att ha suttit och debuggat bägge Wifi-modulerna via serieport på datorn så kom jag fram till att min pump inte är kompatibel med de s.k. Midea-pumparna. Det är ett helt annat protokoll på serieförbindelsen.T tompaah7503 skrev:
Hittade till slut att den modell av Wifi-modul jag har är en Broadlink, det finns ett antal värmepumpar med denna modul också. Den har en annan integration mot Home Assistant. När jag väl begripit detta var det rätt lätt att få in pumpen i Home Assistant. Fungerar klockrent. Så nöjd!
Inte riktigt säker på var Tuya kommer in här.. de är inte tillverkare av Wifi-modulerna och molntjänsterna körs på AWS om jag följer trafiken rätt. Apparna har någon annan utvecklare i appbutikerna. Nu kör jag lokalt så jag struntar i appar och molntjänster.N Nisken skrev:Åtminstone Qlimas mobilkontroll/Wifi köps av världens största företag vad gäller IOT´s "Tuya". De är OEM till hundratals märken, som Qlima, Nedis, Siemens m.fl. Samma mobil-app i botten för de flesta, vilket är förklaringen till att de fungerar ihop, TROTS att någon standard inte finns ännu....förutom Tuya´s defacto standard då... Läs gärna mer om detta på min blogg www.tuyausersblog.com
Hämtade en i går, det är ju extrapris på extrapriset just nu på SC-JA2519 5.495:- Troligen tänker de byta modeller?pjgb skrev:
Man "förbinder sig" att antingen själv ordna med en certifierad installatör (och då uppvisa kopia på dennes certifikat vid hämtandet av pumpen) eller att beställa en driftsättning av Inselo för 1.800:- (efter ROT). En beställning som betalas EFTER installationen, som man kan skjuta på hur länge som helst.
Var bara medveten om att före 1:a maj ger Kkpl dig bara 6 mån "garanti" de övriga 42 mån är garanti som Qlima ger dig och den är villkorad till att du använt en godkänd installatör. Efter 1:a maj utökas Kkpls "garanti" mot "ursprungligt fel" till 24 mån, som leverantören INTE kan villkora.
Om du vill betala 1.800:- för att få Qlimas extra garanti är mest upp till dig själv OM du köper efter 1:a maj, köper du före, skulle jag betala....
Medlem
· stockholm
· 2 248 inlägg
Vad kostar det att tillverka en luftvärmepump egentligen !!
Ca 4400:- exkl moms
Jula vill nog tjäna några kronor
Tillverkaren vill nog tjäna några kronor
Frakt är rätt dyrt nuförtiden
Måste vara billigt som tusan med arbetskraft och råvaror
Ca 4400:- exkl moms
Jula vill nog tjäna några kronor
Tillverkaren vill nog tjäna några kronor
Frakt är rätt dyrt nuförtiden
Måste vara billigt som tusan med arbetskraft och råvaror