333 201 läst · 967 svar
333k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Det har inget med temperaturen Att göra utan luftfuktigheten och ja den skiljer mycket från österrikiska alperna till Malmö eller GöteborgP Pin skrev:
Jag tolkade att tveksamheten var att den privatimporterades från Tyskland och att det då förutsattes att den var avsedd för tyskt klimat och att detta skulle skilja dig från svenskt. Eftersom köparen bor i Skåne tyckte jag att det inte var någon större skillnad. Nu skriver du att den kanske är avsedd för medelhavet. Kanske är det så, och då blir det problem på både ”hemmamarknaden” Tyskland och här i Sverige.electroluxaren skrev:
Åtminstone Qlimas mobilkontroll/Wifi köps av världens största företag vad gäller IOT´s "Tuya". De är OEM till hundratals märken, som Qlima, Nedis, Siemens m.fl. Samma mobil-app i botten för de flesta, vilket är förklaringen till att de fungerar ihop, TROTS att någon standard inte finns ännu....förutom Tuya´s defacto standard då... Läs gärna mer om detta på min blogg www.tuyausersblog.comT tompaah7503 skrev:Ajajaj.
Idag blev det en värmepump installerad, Inselo hade dock en ledig dag. Skickade efter en pump via eBay, från Tyskland. Simando heter säljaren som har en massa pumpar i sortimentet, tog väl en vecka att få hem en av modellerna som har snabbkoppling, "Quick-Connect", hemkört av Postnord i tre kollin.
Tog längre tid att installera än jag tänkte mig. Framför allt hade jag problem med genomföringen genom ytterväggen och monteringen av utedelen då fasaden är korrugerad plåt, det gick bli lite slöjd för att få till allt. Men själva installationen av pumpen var inga problem annars. Läcktestat och provkört, inga problem.
Fick till och med in den i Home Assistant då den hade en Wifi-modul med sig.
Det verkar som att i praktiken nästan alla billiga luft-luft-pumpar, inklusive Simandos "Dimstal"-märke och Julas pumpar är tillverkade av kinesiska Midea Group Co.
Vi vet ju inteP Pin skrev:Jag tolkade att tveksamheten var att den privatimporterades från Tyskland och att det då förutsattes att den var avsedd för tyskt klimat och att detta skulle skilja dig från svenskt. Eftersom köparen bor i Skåne tyckte jag att det inte var någon större skillnad. Nu skriver du att den kanske är avsedd för medelhavet. Kanske är det så, och då blir det problem på både ”hemmamarknaden” Tyskland och här i Sverige.
Men det finns företag i Sverige som sidoimporterar pumpar från spanien och det kan ju finnas i tyskland oxå.
Det finn tom de i sverige som köper pumpar som har gått i retur av olika anledningar och säljer billigt. 30% kan det vara fel på men då ger man bara en ny för man har betalt så otroligt lite för dessa defekta pumpar
Nej vi vet inte och med det antagandet blir det lika illa att köpa i Sverige eller Tyskland.electroluxaren skrev:Vi vet ju inte
Men det finns företag i Sverige som sidoimporterar pumpar från spanien och det kan ju finnas i tyskland oxå.
Det finn tom de i sverige som köper pumpar som har gått i retur av olika anledningar och säljer billigt. 30% kan det vara fel på men då ger man bara en ny för man har betalt så otroligt lite för dessa defekta pumpar
Returer finns på pallar i alla elektroniklador och de är tyvärr inte alltid kontrollerade eller fabriksåterställda. Som du skriver får man en ny om den inte fungerar alls. Jag har själv råkat ut för detta, men inte för värmepump. Att tillverkningskostnaden är låg relativt kundorienterad möjliggör detta.
Något mer han som köpte pumpen ska beakta tycker du
Det är lättare att komma åt en oseriös i Sverige än utanförP Pin skrev:Nej vi vet inte och med det antagandet blir det lika illa att köpa i Sverige eller Tyskland.
Returer finns på pallar i alla elektroniklador och de är tyvärr inte alltid kontrollerade eller fabriksåterställda. Som du skriver får man en ny om den inte fungerar alls. Jag har själv råkat ut för detta, men inte för värmepump. Att tillverkningskostnaden är låg relativt kundorienterad möjliggör detta.
Något mer han som köpte pumpen ska beakta tycker du
Vill man vara säker köper man från en återförsäljare i Sverige
Jag skulle säga vill man vara säker undviker man oseriösa, oavsett om det är i Sverige eller utomlands. Hur man nu gör det.electroluxaren skrev:
Exemplet jag gav ovanför där jag hade problem med återförsäljare av hemelektronik var leverans från Frankrike. De var ”oseriösa” i hela sitt affärsupplägg men ändå Europas största företag inom området. Det löste sig med hjälp av Konsument Europa. Efter lååång väntan på reklamation löste det sig på 24 timmar när jag kopierade deras svar till mig och mina rättigheter och krav. Konsumenträtten är stark även i Tyskland och EU. Till och med starkare på vissa detaljer inom tex köp av begagnad bil.
Naturligtvis går det (oftast) bra att handla i Sverige också, men jag uppskattar den fria marknaden inom EU och jämför pris, utbud och service utanför Sverige.
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Problemet här är, och det är vad hela tråden handlar om, att köper du en värmepump från en svensk återförsäljare så måste du också köpa installationstjänsten.electroluxaren skrev:
Själv är jag inte ett dugg misstänksam mot säljare på eBay.
Den aktuella butiken har funnits på eBay i 10 år, har fått 61.000 omdömen varav 99,1 % är positiva.
Motsvarande system där man kan se en lokal svensk återförsäljares antal affärer, antal år i branschen och antal nöjda kunder som en andel finns inte. Det är helt enkelt omöjligt för mig som kund veta om Grönköpings VVS är ett företag som kommer att göra mig nöjd eller inte.
Sen är tyska näthandlare oftast otroligt mycket bättre i allmänhet än svenska. De är otroligt kundorienterade, något som definitivt saknas i Sverige. Man får snabbt svar på frågor på mailen, man kan få små ändringar och tillägg utförda utan problem, de tar gärna reda på saker om frakt och annat åt en. Även näthandlare i Nederländerna är av samma höga kaliber.
I Sverige verkar kunden ofta ses mer som ett besvär. Särskilt om man börjar ställa krångliga och/eller initierade frågor så är sucken inte långt borta. Ifrågasätter man saker är det personliga kränkningar.
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Vet inte om det kan hjälpa till i bedömningen, men ser man på energimärkningsetiketten så ser den ut så här för Dimstal-pumpen:electroluxaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man har alltså inte specifierat några värden för den blå zonen vi bor i. Men det har faktistk inte heller Jula gjort i "sin" QLIMA-pump, även där saknas information som berör Sverige, Julas etikett:
Bägge har bara märkning upp till Danmark.
Nu råkar det vara så bra att klimatet här i Skåne är ungefär som det i den gröna zonen i överlag, så jag tror den kommer passa oss finfint.
Problemet just i fallet luftvärmepumpar är att man inte får sälja dom utan att säkerställa att installationen kommer att göras av en certifierad kyltekniker. Det är samma regelverk i hela EU, så rent krasst är den tyska butiken oseriös som säljer pumpen utan installation oavsett hur seriösa och kundorienterade dom är i övrigt.T tompaah7503 skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Det är helt riktigt, men jag bedömer inte verksamheten som oseriös som helhet. Priset är bra, leverensen snabb, grejerna helt okej. Om företaget i sin tur bryter mot EU-förordningen så är det ett val de har gjort och en risk de tar.useless skrev:Problemet just i fallet luftvärmepumpar är att man inte får sälja dom utan att säkerställa att installationen kommer att göras av en certifierad kyltekniker. Det är samma regelverk i hela EU, så rent krasst är den tyska butiken oseriös som säljer pumpen utan installation oavsett hur seriösa och kundorienterade dom är i övrigt.
som du ser är det ju tillverkaren som ritar kartan och att den blå zonen även täcker ner till medelhavet så har du samma klimat som Monaco är det bara att gratulera men vad skall du då ha en värmepump till?T tompaah7503 skrev:Vet inte om det kan hjälpa till i bedömningen, men ser man på energimärkningsetiketten så ser den ut så här för Dimstal-pumpen:
[bild]
Man har alltså inte specifierat några värden för den blå zonen vi bor i. Men det har faktistk inte heller Jula gjort i "sin" QLIMA-pump, även där saknas information som berör Sverige, Julas etikett:
[bild]
Bägge har bara märkning upp till Danmark.
Nu råkar det vara så bra att klimatet här i Skåne är ungefär som det i den gröna zonen i överlag, så jag tror den kommer passa oss finfint.
för övrigt är detta vanligt att med sidoimporterade pumpar att den blå zonen inte är redovisad.
Däremot kan jag väl tycka att ljud trycket är högt för båda delarna
Din bedömning gäller du gör ett aktivt val.T tompaah7503 skrev:
Energiministern gick iof ut i media och ville höja konsumentgarantin från 6 månader till 24 för att slippa billig dålig elektronik i Sverige. Osäkert dock hur han skall lyckas med det...
Hur eller hur är det ju bra för oss övriga att du återkommer och berättar hur smidig eller osmidigt affären förlöpte