333 969 läst · 967 svar
334k läst
967 svar
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Jag är rädd för att R32 kommer fasas ut snabbt för den ligger för nära EU gränsen idag och eu har upptäckt att vi inte når klimatmålen så....B BSOD skrev:Jag har för mig att r290 kommer vara att antal % sämre scop jämfört med r32, och att man måste välja en något större kompressor. I alla fall teoretiskt. Så förmodligen blir det en lite dyrare maskin med lite sämre prestanda. Kan man bara få kompressorn att hålla, så borde ju underhåll och påfyllning av köldmedium på sikt vara lägre. Och man behöver inte fundera på risken att r32 förbjuds om 10år eller ngt...
Men det är nog främst för södra delen av sverige, och för system med lägre temperaturer.
Kan ju tycka att hela systemet med fgas nertrappning är som designad för att köldmedier med lite högre gwp tal kommer bli extremt dyra om 10år.
Det kommer nog leda till att många med lite äldre aggregat som börjar läcka kanske skrotar ut anläggningen. Vem vill chansa på att fylla på köldmedier för 10000kr i ett gammalt aggregat?
Jag tror r290 är rätt val, men jag tror det kan vara klokt att vänta några år, så de får ordning på "barnsjukdomar"/teknisk utformning.
Fast r32 ligger redan rätt så lågt och den lägre energiförbrukningen är till dess fördel. Tror att dom kommer samköras under en längre tid, varmare klimat r290 kallt klimat r32electroluxaren skrev:
Köldmedierna är redan idag svindyra r410aär typ 1300kr kilot ex momsB BSOD skrev:Jag har för mig att r290 kommer vara att antal % sämre scop jämfört med r32, och att man måste välja en något större kompressor. I alla fall teoretiskt. Så förmodligen blir det en lite dyrare maskin med lite sämre prestanda. Kan man bara få kompressorn att hålla, så borde ju underhåll och påfyllning av köldmedium på sikt vara lägre. Och man behöver inte fundera på risken att r32 förbjuds om 10år eller ngt...
Men det är nog främst för södra delen av sverige, och för system med lägre temperaturer.
Kan ju tycka att hela systemet med fgas nertrappning är som designad för att köldmedier med lite högre gwp tal kommer bli extremt dyra om 10år.
Det kommer nog leda till att många med lite äldre aggregat som börjar läcka kanske skrotar ut anläggningen. Vem vill chansa på att fylla på köldmedier för 10000kr i ett gammalt aggregat?
Jag tror r290 är rätt val, men jag tror det kan vara klokt att vänta några år, så de får ordning på "barnsjukdomar"/teknisk utformning.
Och andra djur på savannen? Nej det som har funnits länge och naturligt , kan inte vara ett problem.electroluxaren skrev:
En Ko är inget annat än ett vanligt djur. Även om de blivit något anpassade.
åter igen bevisar du att du inte skall yttra dig om en väldig massa ting för du har otur när du försöker tänkaK Nils Andersson1 skrev:
Nåja, nu har mängden domesticerade djur (sådana vi människor har i djurhållning) ökat rejält under tidens gång, och de vilda djuren samtidigt minskat.K Nils Andersson1 skrev:
Ja även mängden människor har ju ökat
Något annat vore lustigt annars. Och totalen av båda sorterna? Jag ser det tyvärr inte som ett problem.Mikael_L skrev: