Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog snarast leverantörerna och inte kunderna som kan ha skrämts. ;);)
Vilka leverantörer har skrämts och med vad ? , lite nyfiken :)
 
Jag tror inte lågprisvaruhusen bryr sig så mycket om att leverera största möjliga kundnytta i alla lägen...
Det som skrämmer är snarare den extra byråkratin med tillhörande kostnader.
 
useless useless skrev:
Jag tror inte lågprisvaruhusen bryr sig så mycket om att leverera största möjliga kundnytta i alla lägen...
Det som skrämmer är snarare den extra byråkratin med tillhörande kostnader.
Är inte så säker på att en kinespump med ibland märkliga effekt/efektiviteter är största möjliga kundnytta !
Många skriver att dom fungerar bra, men i jämförelse med vad ?
För kyldrift kan jag helt klart köpa resonemanget att köpa en billig för eget montage istället för dom där portabla som många gånger ger mer oväsen än nytta.
Men som värmepump i längden vet ej tusan ;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ja det är alltid svårt att jämföra saker. Särskilt elförbrukning som beror på så många andra faktorer...
Men den pump jag satte in i fjol har iallafall dragit 1900kWh till i dag varav ca 500 under sommaren. Husets elförbrukning senaste 12 månaderna har varit 5100kWh lägre än 12-månadersperioden innan.
Då har jag ganska dålig planlösning för luftvärme och har, som sagt var, kört en del för kyla.

Så jag räknar med att den är avbetald redan och alla dagar den fungerar från och med nu är ren vinst. Den dagen den stannar har jag iallafall förberett med hål i timmerväggen och stativ...
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Man måste ju rimligen få dra ut på installationen, jag har köpt saker som legat i år innan ibruktagande. Kan du inte skicka en bild hur julas avtal ser ut. Jag är sugen på en pump som kyla och backup värme (har bergvärme så vinner inte något på lvp).
 
Det avtal man ingår är samma som tidigare, dvs det står bara att man lovar att anlita en certifierad installatör (inget man behöver skriva under). Skillnaden nu är att man dessutom måste registrera denna 'offertförfrågan' hos firman dom har avtal med. Jag har dock inte förbundit mig att köpa något av dom.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det avtal man ingår är samma som tidigare, dvs det står bara att man lovar att anlita en certifierad installatör (inget man behöver skriva under). Skillnaden nu är att man dessutom måste registrera denna 'offertförfrågan' hos firman dom har avtal med. Jag har dock inte förbundit mig att köpa något av dom.
Är det en hyfsat bra pump?
 
useless useless skrev:
Ja det är alltid svårt att jämföra saker. Särskilt elförbrukning som beror på så många andra faktorer...
Men den pump jag satte in i fjol har iallafall dragit 1900kWh till i dag varav ca 500 under sommaren. Husets elförbrukning senaste 12 månaderna har varit 5100kWh lägre än 12-månadersperioden innan.
Då har jag ganska dålig planlösning för luftvärme och har, som sagt var, kört en del för kyla.

Så jag räknar med att den är avbetald redan och alla dagar den fungerar från och med nu är ren vinst. Den dagen den stannar har jag iallafall förberett med hål i timmerväggen och stativ...
Ja får man dom bara att hålla så är det rätt kort playoff tid då man kan bli helt utan garantier.
Kortsiktigt kan det verka bra men på längre sikt så är jag ganska övertygad om att en rätt dimensionerad och rätt placerad märkespump sparar mer i längden vid värme och kyldrift.
Har sett många av dessa jula pumpar helt galet placerade bara för att det var enkelt för händige Harry att montera där;)
Men har man lite koll på placering och gör det själv så är det bara att prova.
 
Slog till på en idag jag också, tänkte ha den i huset under bygget och sedan flytta till garaget!
 
useless useless skrev:
Japp, då har jag i vetenskapens namn testat att köpa ytterligare en värmepump. Sätter en påminnelse i kalendern till nästa år...

Spelet för galleriet fortsätter om än på en lite högre nivå. Numera var säljaren tvungen att fylla i ett 'offertunderlag' på Inselo.se där man fick ange vad man har för typ av vägg, vilken våning pumpen ska installeras på, om man vill ha mark- eller väggstativ etc.
Längst ner fanns det en rad för övriga upplysningar där hen skrev typ 'Kunden kontaktar egen installatör och vill inte bli uppringd av er.'.
Sen var det bara att betala och lasta in hårdvaran i bilen.

Jag har fått ett SMS från Inselo där dom tackar för min 'beställning'. Återstår att se om dom ringer upp...
Jag sällar mej till klubben "i vetenskapens namn", skaffade en igår, fick fylla i mycket uppgifter i affär'n, och fick SMS idag från Inselo.
Vi får se hur det går ... :D
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dom har ringt mig, men då kunde jag inte svara - Detta trots att det skrevs in under övriga upplysningar att jag inte ville bli uppringd. Oseriöst agerat mot en seriös vetenskapsman...
 
  • Gilla
  • Wow
Destrier och 7 till
  • Laddar…
:rofl:
 
electroluxaren skrev:
Och ändå är det så många som misslyckas...
Jag tillhör dem som läcksökt med öppen låga samt svetsat med R12gas i luften . Det brukar ge upphov till lungproblem med tiden. Hittills klarat mig men har kollega som är sjuk. Angående tråden med förfyllt så finns klart plats att göra fel som att kapa rör som är för långa m.m Men generellt måste alla sådana installationer installeras av behörig personal. Alla kan inte jobba svart. Och låta andra betala för kurser bil och lokalhyra .Detta kan inte vara gratis som en del tycks tro man ska dessutom skatta för pengarna. Före detta Electroluxare.
 
Förutom det uppenbara att man inte ska kapa rören med kylmedia; Vilka andra fel kan man göra när man kopplar ihop snabbkopplingarna som en certifierad kyltekniker inte gör? Får man ens lära sig att använda den typen av kopplingar när man certifierar sig?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Å Åkeson1 skrev:
Men generellt måste alla sådana installationer installeras av behörig personal. Alla kan inte jobba svart. Och låta andra betala för kurser bil och lokalhyra .Detta kan inte vara gratis som en del tycks tro man ska dessutom skatta för pengarna. Före detta Electroluxare.
Ja precis!
Jag hoppas verkligen att du inte rensat stopp i avloppet, utan lejt en rörmokare, eller bytt strömbrytare själv. Ty alla kan ju inte hålla på och göra saker åt sig själva, någon måste ju betala för alla dyra kurser och lokalhyror.
 
  • Gilla
fire786 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.