useless useless skrev:
Förutom det uppenbara att man inte ska kapa rören med kylmedia; Vilka andra fel kan man göra när man kopplar ihop snabbkopplingarna som en certifierad kyltekniker inte gör? Får man ens lära sig att använda den typen av kopplingar när man certifierar sig?
Du talar om fel ,jag har av egen erfarenhet sett vad för långa rör kan innebära. Jag blev kallad till en butik för att deras l/l värme inte fungerade konstaterade snabbt att det överblivna röret låg i en slinga på marken bredvid pumpen tyvärr hade praktikanten som körde åkgräsklipparen kört över den och kompressorn sugit i sig vatten .Bara köpa nytt!:D
 
  • Wow
Destrier
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis!
Jag hoppas verkligen att du inte rensat stopp i avloppet, utan lejt en rörmokare, eller bytt strömbrytare själv. Ty alla kan ju inte hålla på och göra saker åt sig själva, någon måste ju betala för alla dyra kurser och lokalhyror.
Tack för svar! Jag är själv en som lagar allt själv men jag har jobbat hos ett företag som säljer värmepumpar och rep kylsystem. det som man får tänka på när det gäller eget arbete har jag kunskap för detta ? förutom moraliska betänkligheter , om jag säljer mitt hus alla rep är svarta vad känner en köpare inför det. "jag har haft behörighet. Dyrt!"
 
Å Åkeson1 skrev:
Du talar om fel ,jag har av egen erfarenhet sett vad för långa rör kan innebära. Jag blev kallad till en butik för att deras l/l värme inte fungerade konstaterade snabbt att det överblivna röret låg i en slinga på marken bredvid pumpen tyvärr hade praktikanten som körde åkgräsklipparen kört över den och kompressorn sugit i sig vatten .Bara köpa nytt!:D
Fast den typen av fel har väl egentligen inget med kravet på certifiering för att få installera värmepumpen att göra?
De överblivna rören hade kunnat hänga på väggen och någon råkar borra i dom t ex? Ellerkkanske råkar backa in med bilen i utedelen? Eller är man skyddad mot sånt också bara man betalar för installationen?

Det jag är ute efter är rimligheten i att det krävs en certifierad kyltekniker för att installera en värmepump med snabbkoppling. Följer man tillverkarens anvisningar och inte kapar rören eller lägger dom på marken t ex så har jag svårt att se vad certifieringen tillför (särskilt om snabbkopplingarna inte ens ingår i cerifieringsutbildningen...).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Å Åkeson1 skrev:
om jag säljer mitt hus alla rep är svarta vad känner en köpare inför det. "jag har haft behörighet. Dyrt!"
Jag sålde ett hus för tre år sedan och visade inte ett enda kvitto på några hantverkstjänster för köparna. Däremot uppgav jag vilka saker jag hade byggt/renoverat själv.
Ingen verkade ha några problem med det och vad jag vet påverkade det inte priset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Köper man ett hus så får man räkna med att ägarna har fixat saker själva. Det vore orimligt att kräva kvitton på att hantverkare har fixat allt i huset.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast den typen av fel har väl egentligen inget med kravet på certifiering för att få installera värmepumpen att göra?
De överblivna rören hade kunnat hänga på väggen och någon råkar borra i dom t ex? Ellerkkanske råkar backa in med bilen i utedelen? Eller är man skyddad mot sånt också bara man betalar för installationen?

Det jag är ute efter är rimligheten i att det krävs en certifierad kyltekniker för att installera en värmepump med snabbkoppling. Följer man tillverkarens anvisningar och inte kapar rören eller lägger dom på marken t ex så har jag svårt att se vad certifieringen tillför (särskilt om
snabbkopplingarna inte ens ingår i cerifieringsutbildningen...).
Kursen brukar mest handla om lagar o paragrafer som gäller för tillfället en del räkneexempel o praktik på inställningar,t.ex överhettning i förångare. Det en installation av behörig kan tillföra är väl en snyggare och bättre funktion och placering. Kan vara en fördel att köpa pump och installation på samma ställe vid ev problem.
 
Å Åkeson1 skrev:
Kan vara en fördel att köpa pump och installation på samma ställe vid ev problem.
Det håller jag med om. Men när det gäller just dessa pumpar med snabbkoppling så säljs dom, vad jag vet, inte av något företag som även pysslar med installationer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Köper man ett hus så får man räkna med att ägarna har fixat saker själva. Det vore orimligt att kräva kvitton på att hantverkare har fixat allt i huset.
Helt rätt men bra att tänka på att jobbet ska bli så man inte behöver skämmas.
 
useless useless skrev:
Det håller jag med om. Men när det gäller just dessa pumpar med snabbkoppling så säljs dom, vad jag vet, inte av något företag som även pysslar med installationer.
Vet inte heller men den firman jag jobbat på åtar sig inte install. av pumpar den inte sålt
 
Mikael_L
Å Åkeson1 skrev:
det som man får tänka på när det gäller eget arbete har jag kunskap för detta ? förutom moraliska betänkligheter
Jag hade kunskap och händighet nog för att sätta ihop kopplingsstyckena och fälla över bygeln, för snabbkopplingen på min luft/luft-värmepump.

Ärligt talat är det 100 ggr svårare att byta en glödlampa på bilen, vilket jag inte heller låter en bilverkstad göra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade kunskap och händighet nog för att sätta ihop kopplingsstyckena och fälla över bygeln, för snabbkopplingen på min luft/luft-värmepump.

Ärligt talat är det 100 ggr svårare att byta en glödlampa på bilen, vilket jag inte heller låter en bilverkstad göra.
Jag tror nog att en händig kan installera en värmepump ,men det är ju icke desto mindre olagligt. :thinking:
 
Å Åkeson1 skrev:
Jag tror nog att en händig kan installera en värmepump ,men det är ju icke desto mindre olagligt. :thinking:
Det är olagligt att köra för fort också, och många lagändringar har nog föregåtts av "civil olydnad":D
 
Å Åkeson1 skrev:
Jag tror nog att en händig kan installera en värmepump ,men det är ju icke desto mindre olagligt. :thinking:
Kommer nog bli svårare köpa sådana smidiga pumpar .Köldmedium säljs bara till krediterade numera med få undantag på Internet. Passa på Medan det går .
 
Det är ju lite kontraproduktivt. Det måste ju vara bättre för miljön att förse värmepumpen med färdiga kopplingar av bra kvalitet installerade under kontrollerade former på en fabrik jämfört med att någon ska stå ute i fält och kapa och kona rören.
Därmed inte sagt att just dessa budgetpumpar är den bästa konstruktionen, men om syftet med lagen är att minska utsläppen så borde snabbkopplingarna premieras så att fler använder och utvecklar dom.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Man blir rätt låst med rörlängderna
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.