useless useless skrev:
Det är ju lite kontraproduktivt. Det måste ju vara bättre för miljön att förse värmepumpen med färdiga kopplingar av bra kvalitet installerade under kontrollerade former på en fabrik jämfört med att någon ska stå ute i fält och kapa och kona rören.
Därmed inte sagt att just dessa budgetpumpar är den bästa konstruktionen, men om syftet med lagen är att minska utsläppen så borde snabbkopplingarna premieras så att fler använder och utvecklar dom.
Å ANDRA sidan kan man fylla mindre köldmed .vid rätt längd på rören. Troligtvis dyrare kopplingar större risk för läckage ,fulare läcker sällan.
 
M
Jag köpte i vild experimentlusta en värmepump på Ö&B för 8 år sedan till det facila priset av 4495:-. Efter lite googlande fick jag fram ord som ”vaccumsuga, manometerställ” osv. Fick köpa en liten manick med manometerställ från polarpumpen för 1500:-. Kollade en film på youtube hur man använde manicken, det gick bra. Pumpen värmde upp gillestugan på ett litet kick, drog som mest 900w men den blåste riktigt bra med varm luft. Såpass bra att grannen fick ståpäls och åkte och köpte en dagen efter, jag och min manick åkte på kvällsarbete. Nu har 8 år passerat, min pump används sällan, men fungerar ypperligt fortfarande, sitter där mest som backup ifall att. Grannens står för husets 170m2 hela värmebehov långt in på hösten och tidigt på våren, under vintern som komplement till elpannan. Hans pump sparade in sig redan första året. Fabrikatet är Zibro på pumparna.
 
  • Gilla
Per_Eriksson och 4 till
  • Laddar…
A
Å Åkeson1 skrev:
Jag tillhör dem som läcksökt med öppen låga samt svetsat med R12gas i luften . Det brukar ge upphov till lungproblem med tiden. Hittills klarat mig men har kollega som är sjuk. Angående tråden med förfyllt så finns klart plats att göra fel som att kapa rör som är för långa m.m Men generellt måste alla sådana installationer installeras av behörig personal. Alla kan inte jobba svart. Och låta andra betala för kurser bil och lokalhyra .Detta kan inte vara gratis som en del tycks tro man ska dessutom skatta för pengarna. Före detta Electroluxare.
Härligt!
visst var det bättre på den tiden?
knappt någon visste vad fosgen var för nått för det hade gått för lång tid sedan 1:a världskriget.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Fast den typen av fel har väl egentligen inget med kravet på certifiering för att få installera värmepumpen att göra?
De överblivna rören hade kunnat hänga på väggen och någon råkar borra i dom t ex? Ellerkkanske råkar backa in med bilen i utedelen? Eller är man skyddad mot sånt också bara man betalar för installationen?

Det jag är ute efter är rimligheten i att det krävs en certifierad kyltekniker för att installera en värmepump med snabbkoppling. Följer man tillverkarens anvisningar och inte kapar rören eller lägger dom på marken t ex så har jag svårt att se vad certifieringen tillför (särskilt om snabbkopplingarna inte ens ingår i cerifieringsutbildningen...).
Vad då för rimlighet?
Vi är ju med i EU där finns inte detta ord med i gloserna, vilket säkert alla visste innan Ni röstade för inträdet.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Kollade en film på youtube hur man använde manicken, det gick bra. Pumpen värmde upp gillestugan på ett litet kick, drog som mest 900w men den blåste riktigt bra med varm luft. Såpass bra att grannen fick ståpäls och åkte och köpte en dagen efter, jag och min manick åkte på kvällsarbete.
Jag känner å andra sidan en kille som tillsammans med några grannar köpte pumpar och ett gemensamt installationskit med vacuumpump osv. De lyckades tömma tre av pumparna innan de insåg att det låg över deras kunskapsnivå och att de behövde hyra in ett proffs som kunde fixa det.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det som blir lite bökigt i den här tråden är att många tar avstamp i att frågan gäller förfyllda pumpar med snabbkoppling, som får det att kännas jämförelsevis krångligt att få flaskan i sodastreamen att hålla tätt, den ska ju faktiskt skruvas några varv så att man kan göra fel så CO2 läcker ut. Det är vi som anser att kravet är löjligt.

Såhär skrev TS i första posten, så jag anser att tråden handlar om det vettiga i att det ska krävas att en certifierad kyltekniker blir utkallad för att sätta ihop en snabbkoppling, fälla över bygeln.
slaskman slaskman skrev:
Nähä, det skulle vara en akrediterad kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen, stoppar i kontakten, tackar för sig och försvinner med 3000 kr.
Andra tänker att det är ett värmepumpssystem som ska vakumsugas och lödas och håller på med manometrar och allt vad man nu gör. Och då tror jag själv att det inte räcker med att vara normalhändig och lite klurig. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att installera en pump på det viset.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Jag känner å andra sidan en kille som tillsammans med några grannar köpte pumpar och ett gemensamt installationskit med vacuumpump osv. De lyckades tömma tre av pumparna innan de insåg att det låg över deras kunskapsnivå och att de behövde hyra in ett proffs som kunde fixa det.
Min fru försökte byta hjul på bilen vid ett tillfälle, hon fick loss 3 av hjulmuttrarna på ett hjul innan hennes man fick ta över. Jag lägger inga värderingar i detta mer än att konstatera att alla har olika förutsättningar, både fysiskt och intellektuellt att klara av uppgifter i livet.
För mig personligen (som aldrig anlitat en hantverkare) så skulle jag klassa vaccumsugningen av en värmepump som 1/5 i svårighetsgrad.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
Ingenting är svårt eller krångligt när man lärt sig.
Man behöver inte gå längre än till kiurger.
De opererar säkert lika bra med som utan legimitation. Men vad väljer Ni?

I denna tråd är yrkesskicklighet dock inte frågan ej heller enskilds kompetens.

Denna frågan är politisk och ett resultat av EU medlemskapet. Så sträck på Er alla EU - ivrare.
Och fortsätt denna diskussion i ett politisk forum istället!
 
  • Gilla
  • Haha
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag känner å andra sidan en kille som tillsammans med några grannar köpte pumpar och ett gemensamt installationskit med vacuumpump osv. De lyckades tömma tre av pumparna innan de insåg att det låg över deras kunskapsnivå och att de behövde hyra in ett proffs som kunde fixa det.
För drygt tio år sedan var det tillåtet att installera själv och många köpte bulkimporterade partier Panasonicpumpar och en vakuumpump.
Men det är inte det den här tråden handlar om...
 
Hur kom EU in i tråden? Certifiering av kylmaskintjänster är något vi har hittat på själva och är ett politiskt beslut, De köldmedier vi använder idag har så lite miljöpåverkan jämfört med de som som användes när certifieringen började så det är märkligt att den även avser köldmedier utan någon påverkan alls. Så om privatpersoner köper en pump och tappar fyllningen så har det ingen betydelse för miljön. Så nuvarande lagstiftning om kylarbeten känns som en lyckad lobbyinsats från branchorganisationen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
För drygt tio år sedan var det tillåtet att installera själv och många köpte bulkimporterade partier Panasonicpumpar och en vakuumpump.
Kan väl tillägga att det inte var tillåtet att installera själv när denna händelse utspelade sig. Men poängen var att det bevisligen går alldeles utmärkt att misslyckas med detta trots att det inte är något särskilt svårt.
 
P Plutus skrev:
Hur kom EU in i tråden? Certifiering av kylmaskintjänster är något vi har hittat på själva och är ett politiskt beslut, De köldmedier vi använder idag har så lite miljöpåverkan jämfört med de som som användes när certifieringen började så det är märkligt att den även avser köldmedier utan någon påverkan alls. Så om privatpersoner köper en pump och tappar fyllningen så har det ingen betydelse för miljön. Så nuvarande lagstiftning om kylarbeten känns som en lyckad lobbyinsats från branchorganisationen.
Nej, det är EUs f-gasförordning som ligger till grund för medlemsländernas nationella lagstiftning i frågan.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32014R0517

Att moderna köldmedier inte har någon klimatpåverkan är väl en sanning med modifikation? De moderna så kallade miljövänliga köldmedierna har ett gwp på mellan 1000 och 2000.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R 32 har väl 675 i GWP och är ett miljövänligare alternativ.

R 410 har 2090 i GWP det är väl den som är på väg att fasas ut lika som R134A med 1300 i GWP
dagens bilar har R1234YF
 
A
P Plutus skrev:
Hur kom EU in i tråden? Certifiering av kylmaskintjänster är något vi har hittat på själva och är ett politiskt beslut, De köldmedier vi använder idag har så lite miljöpåverkan jämfört med de som som användes när certifieringen började så det är märkligt att den även avser köldmedier utan någon påverkan alls. Så om privatpersoner köper en pump och tappar fyllningen så har det ingen betydelse för miljön. Så nuvarande lagstiftning om kylarbeten känns som en lyckad lobbyinsats från branchorganisationen.
F-gas förordningen kom 2007 efter ett EU direktiv så det är långt ifrån något inhemskt hittepå.
 
A
C cpalm skrev:
Kan väl tillägga att det inte var tillåtet att installera själv när denna händelse utspelade sig. Men poängen var att det bevisligen går alldeles utmärkt att misslyckas med detta trots att det inte är något särskilt svårt.
Jo då du fick visst installera åt dig själv.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.