Vacuumsuga tvådelade luft-luftvärmepumpar (eller splittar) är en ganska ny och svensk företeelse. i princip alla splittar levereras med lite överskott i fyllnadsmängd så att man vid installation blåser innedelen genom att ansluta ena röret och släppa ut luften genom det andra röret som man sedan drar åt. Det handlar om ca 2 liter gas, eller några gram köldmedium. så det går alldeles utmärkt att installera splittar utan vakuumpump.
 
P Plutus skrev:
Vacuumsuga tvådelade luft-luftvärmepumpar (eller splittar) är en ganska ny och svensk företeelse. i princip alla splittar levereras med lite överskott i fyllnadsmängd så att man vid installation blåser innedelen genom att ansluta ena röret och släppa ut luften genom det andra röret som man sedan drar åt. Det handlar om ca 2 liter gas, eller några gram köldmedium. så det går alldeles utmärkt att installera splittar utan vakuumpump.
Ny? Svensk? Nja. Låter inte så troligt. Källor på det?
 
Den engelskspråkiga installationsmanualen får väl räknas som källa. Missförstå mig inte, vaccumpump är bra. Min poäng är att de flesta normalhändiga kan sätta upp en luft-luft och få den att fungera (även om det strider mot svensk lagstiftning)
Här är en bild hur det inte ska göras :crysmile:
 
  • Felaktigt installerad luft-luftvärmepump med öppen panel och oordnade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
CHEMAS
  • Laddar…
Go bild. Haha
 
0 0rbitt skrev:
Ja, jag inser att du är ganska syrlig i alla fall och att nästa inlägg i tråden är betydligt mer sakligt och balanserat än ditt :)
Eh?
 
K Kane skrev:
Vad är det du inte förstår? Två villkor måste vara uppfyllda, vinterväglag och period 1/12-31/3.
Läs den riktiga lagtexten dvs inte tidningar
Jag kan den precis har hållt på med sånt här i drygt 25 år
Den handlar om olika straff inget annat
Vinterväglag oavsett när på året kräver enligt lag vinterdäck
Under specad tid och vinterväglag är straffet annorlunda
Än om det är vinterväglag på tex midsommar (har hänt 1986)
Slutsatsen är en straffsats under tidsperioden
En helt annan utanför tidsperioden
Samma sak den blåa hastighetsskylte. Rek hastighet det är inte många som tar den på allvar då den är rekomenderad
Men skulle en olycka hända och dom får fram att du kört över den rek hastigheten då är det vårdslöshet i trafik som kan ge upp till 2 års fängelse
Vid vanlig hastighets skylt om det händer en olycka och du kört för fort så är det körkort och böter plus eventuell definition av olyckan som kan bli vårdslöshet i trafiken som kan ge 2 års fängelse
Allt beroende på olyckan i sig
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Läs den riktiga lagtexten dvs inte tidningar
Jag kan den precis har hållt på med sånt här i drygt 25 år
Den handlar om olika straff inget annat
Vinterväglag oavsett när på året kräver enligt lag vinterdäck
Under specad tid och vinterväglag är straffet annorlunda
Än om det är vinterväglag på tex midsommar (har hänt 1986)
Slutsatsen är en straffsats under tidsperioden
En helt annan utanför tidsperioden
Samma sak den blåa hastighetsskylte. Rek hastighet det är inte många som tar den på allvar då den är rekomenderad
Men skulle en olycka hända och dom får fram att du kört över den rek hastigheten då är det vårdslöshet i trafik som kan ge upp till 2 års fängelse
Vid vanlig hastighets skylt om det händer en olycka och du kört för fort så är det körkort och böter plus eventuell definition av olyckan som kan bli vårdslöshet i trafiken som kan ge 2 års fängelse
Allt beroende på olyckan i sig
Hej
Var kan jag läsa denna lag som säger att det är lag på vinterdäck vid vinterväglag 16 april till 30 november?
Med vänlig hälsning
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Läs den riktiga lagtexten dvs inte tidningar
Jag kan den precis har hållt på med sånt här i drygt 25 år
Den handlar om olika straff inget annat
Vinterväglag oavsett när på året kräver enligt lag vinterdäck
Under specad tid och vinterväglag är straffet annorlunda
Än om det är vinterväglag på tex midsommar (har hänt 1986)
Slutsatsen är en straffsats under tidsperioden
En helt annan utanför tidsperioden
Samma sak den blåa hastighetsskylte. Rek hastighet det är inte många som tar den på allvar då den är rekomenderad
Men skulle en olycka hända och dom får fram att du kört över den rek hastigheten då är det vårdslöshet i trafik som kan ge upp till 2 års fängelse
Vid vanlig hastighets skylt om det händer en olycka och du kört för fort så är det körkort och böter plus eventuell definition av olyckan som kan bli vårdslöshet i trafiken som kan ge 2 års fängelse
Allt beroende på olyckan i sig

Vart finns straffbestämmelserna för att föra fordon då vinterväglag råder men inte krävs enligt fastställda datum?
 
Rent teoretiskt kan man kanske åka dit för vårdslöshet i trafik om man orsakar en olycka, har sommardäck och det är vinterväglag som inte har uppkommit någorlunda plötsligt... Förmodligen åker man dit på att man inte har anpassat körningen efter rådande förhållanden och sommardäcken blir en försvårande omständighet i sammanhanget.

Jag tror inte man kan åka fast bara för att man åker omkring på sommardäck den 28 november och det är frost på någon del av vägen...
 
Nu skulle jag vilja prata om ämnet: Piratkopiering.
Nån som är sugen?
:p
 
Nää! Va inte ämnet:
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
 
Immobil Immobil skrev:
Nää! Va inte ämnet:
Installera värmepump själv ? Ajajaj....
Jag trodde det handlade om bildäck?
 
Kineserna kopiererar bildäck tämligen frekvent.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
A
CHEMAS CHEMAS skrev:
Nu skulle jag vilja prata om ämnet: Piratkopiering.
Nån som är sugen?
:p
Självklart
Piratkopierade värmepumpsinstallationer låter kul
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Text som innehåller installationsinformation, med detaljer om lagkrav och kontaktuppgifter för en partner vid köp av luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.