Serre Serre skrev:
Precis det jag sa
Inte olagligt för privatpersoner att installera luft luft eller fylla på system själv?
Dessa lagar gäller företag inte privatpersoner
Däremot kan det påvisas att privatperson tömt ett system med f gas medvetet blir det böter
Jo, men om du läser igenom det igen, så förstår du att lagen säger att en återförsäljare måste kunna visa att aggregatet installerats av certifierat företag och person. En återförsäljare är INTE en privatperson.
Man har alltså ålagt återförsäljaren att se till att lagen följs, just därför att det är svårt att lagföra köparen om denne är en privatperson.
 
R Robert-san01 skrev:
Ehhh... Nej.

Däcken får du en bot för, samma som om du har för lite mönster eller trasig lampa.
Om du kör på någon som dör och orsaken är att du har för dåliga däck är det vållande då kan det ge fängelse
En trasig lampa kan ge mer än böter om något allvarligt händer pga det

Eehh jo tyvärr är våra lagar sådana
Observera att jag skriver KAN ge fängelse
Det betyder att under vissa omständigheter ger det fängelse
 
L lordi skrev:
Jo, men om du läser igenom det igen, så förstår du att lagen säger att en återförsäljare måste kunna visa att aggregatet installerats av certifierat företag och person. En återförsäljare är INTE en privatperson.
Man har alltså ålagt återförsäljaren att se till att lagen följs, just därför att det är svårt att lagföra köparen om denne är en privatperson.
Frågan var lag för privatperson ellerhur?
Det finns ingen lag som förbjuder privatperson att installera fortfarande
Spelar ingen roll villa lagar du hittar finns det ingen som specifikt förbjuder en privatperson att installera
Enbart förbud att släppa ut gasen som finns innuti
Och installerar man rätt och använder rätt moment vid åtdragning
Så släpps ingen gas ut
Så fortfarande
det finns ingen lag
Skulle dock finnas lag mot att vara blåst och nej jag menar inte dig jag menar dom som försöker sig på installationer men aldrig hållt en skruvmejsel dom förstör för alla andra som kan och vet hur det ska göras
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Frågan var lag för privatperson ellerhur?
Det finns ingen lag som förbjuder privatperson att installera fortfarande
Spelar ingen roll villa lagar du hittar finns det ingen som specifikt förbjuder en privatperson att installera
Enbart förbud att släppa ut gasen som finns innuti
Och installerar man rätt och använder rätt moment vid åtdragning
Så släpps ingen gas ut
Så fortfarande
det finns ingen lag
Skulle dock finnas lag mot att vara blåst och nej jag menar inte dig jag menar dom som försöker sig på installationer men aldrig hållt en skruvmejsel dom förstör för alla andra som kan och vet hur det ska göras
Jo det finns indirekt en lag som hindrar privatperson att installera. Just den jag hänvisar till. Återförsäljaren kan inte intyga att installationen utförts av certifierad installatör om denne inte kan få in ett intyg från kunden.
Kunden kan välja att förfalska detta, men då är vi inne på sådant som kunden faktiskt kan bli dömd för.
Återförsäljaren får inte heller sälja köldmedium till en privatperson, så därför kan inte heller privatpersonen göra service och underhåll.
Så visst är det olagligt. Det hela handlar om vem som kan lagföras för brottet.

Även om det skulle vara fritt fram för privatpersoner att installera och fylla på köldmedium, så är de bakbundna av lagen som gäller återförsäljaren.
En privatperson som tänkt inhandla och själv installera en luft/luft-pump, kan alltså inte göra detta då han/hon inte ens får köpa apparaten.
Nu struntar många byggvaruhus i att följa köldmedieförordningen då risken för lagföring, än så länge, är ganska låg..
 
L lordi skrev:
Jo det finns indirekt en lag som hindrar privatperson att installera. Just den jag hänvisar till. Återförsäljaren kan inte intyga att installationen utförts av certifierad installatör om denne inte kan få in ett intyg från kunden.
Kunden kan välja att förfalska detta, men då är vi inne på sådant som kunden faktiskt kan bli dömd för.
Återförsäljaren får inte heller sälja köldmedium till en privatperson, så därför kan inte heller privatpersonen göra service och underhåll.
Så visst är det olagligt. Det hela handlar om vem som kan lagföras för brottet.

Även om det skulle vara fritt fram för privatpersoner att installera och fylla på köldmedium, så är de bakbundna av lagen som gäller återförsäljaren.
En privatperson som tänkt inhandla och själv installera en luft/luft-pump, kan alltså inte göra detta då han/hon inte ens får köpa apparaten.
Nu struntar många byggvaruhus i att följa köldmedieförordningen då risken för lagföring, än så länge, är ganska låg..
F gas får inte användas eller säljas till privatperson ja miljöbrott vid felaktig hantering och utsläpp ja
Gällande indirekt lag så absolut inte
En lag är direkt
Indirekt lag finns inte om ingen hänvisning finns till annan direkt lag då är det hänvisning
Lagen är inte en velig människa den är direkt anvisande med hänvisningar
Dock kan man hänvisa installationen till miljölagarna men som jag sagt kan du installera rätt så finns det ingen lag direkt eller som du säger indirekt
Du kan få problem att köpa möjligen men det är inte olagligt att köpa bara att sälja
Säljer dom en till dig med bara en fråga utan skriftligt avtal så är det inget
Skriver du ett avtal om installation så räknas der till avtalsbrott och är gentemot säljaren
Säljaren får i sin tur problem med lagen
Som prostitution i sverige lagligt att sälja men inte köpa fast i luft luft pump tvärt om då för klargörandet
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
A
18 av 18 felaktiga inlägg nu...
 
  • Haha
  • Gilla
CHEMAS och 3 till
  • Laddar…
A
Skärmdump av en forumtrådstitel "Installera värmepump själv? Ajajaj..." med svarsknappar och sidnavigering.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C
Användarprofilbild som visar en oskarp närbild av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Som ska arbeta med det ja dvs få betalt för installation
Det är här du har missuppfattat allt och har fel.
Med "arbete" i de här sammanhangen avses inte endast lönearbete, arbete i kommersiellt syfte eller vad man nu vill kalla det utan all befattning med och skruvande på kylanläggningar och elinstallationer, eftersom det var det vi diskuterade. Allt som går utöver normalt handhavande av brukaren under drift.
Dvs arbete i kommersiellt syfte, ideellt arbete, eget arbete osv.
Jag säger inte att jag tycker dessa lagar och förordningar är bra i alla detaljer, men jag är 100% säker att du har fel och jag uttrycker detta kraftfulllt.
En gång.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
F gas får inte användas eller säljas till privatperson ja miljöbrott vid felaktig hantering och utsläpp ja
Gällande indirekt lag så absolut inte
En lag är direkt
Indirekt lag finns inte om ingen hänvisning finns till annan direkt lag då är det hänvisning
Lagen är inte en velig människa den är direkt anvisande med hänvisningar
Dock kan man hänvisa installationen till miljölagarna men som jag sagt kan du installera rätt så finns det ingen lag direkt eller som du säger indirekt
Du kan få problem att köpa möjligen men det är inte olagligt att köpa bara att sälja
Säljer dom en till dig med bara en fråga utan skriftligt avtal så är det inget
Skriver du ett avtal om installation så räknas der till avtalsbrott och är gentemot säljaren
Säljaren får i sin tur problem med lagen
Som prostitution i sverige lagligt att sälja men inte köpa fast i luft luft pump tvärt om då för klargörandet
Nu börjar du snurra till det lite tror jag. Du kan inte jämföra det med prostitution. Både köpare och säljare är i det fallet privatpersoner, varav köparen enligt svensk lag begår en olaglig handling. Och i det fallet finns det en tjänst tillgänglig för kunden, som kunden begår ett brott genom att köpa.
Om vi pratar en luft/luft-pump så kan inte privatpersonen ens köpa den i syfte att installera själv, så det är överflödigt att ens diskutera om han eller hon begår ett brott.

Sen vill jag att du visar mig EXAKT var i lagboken det blir ett avtalsbrott om kunden förfalskar ett intyg om installation. Jag vill hävda ett det faller under annan lagtext. Men jag ger mig om du visar att jag har fel.

Men det jag försöker med stor möda få fram är att enligt köldmedieförordningen så kan INTE situationen ens uppstå, där en privatperson installerar t ex en luft/luft för han/hon får inte ens köpa den i det syfte att installera den själv.
Vi behöver inte ens diskutera om privatpersonen begår ett brott. Det kan inte ske.
 
Men med det resonemanget är det alltså tillåtet att installera den själv bara man har köpt den i syfte att låta en certifierad installatör göra det?
Om jag t ex köper en luftvärmepump på Jula och skriver på ett papper att jag ska låta en certifierad installatör installera den. Då har alltså återförsäljaren och jag uppfyllt lagens krav. Om det sedan av någon anledning visar sig att ingen installatör finns tillgänglig och jag installerar den själv så är det ok?
 
useless useless skrev:
Men med det resonemanget är det alltså tillåtet att installera den själv bara man har köpt den i syfte att låta en certifierad installatör göra det?
Om jag t ex köper en luftvärmepump på Jula och skriver på ett papper att jag ska låta en certifierad installatör installera den. Då har alltså återförsäljaren och jag uppfyllt lagens krav. Om det sedan av någon anledning visar sig att ingen installatör finns tillgänglig och jag installerar den själv så är det ok?
Återförsäljaren ska kunna visa vem som gjort installationen vid en kontroll. Vilka rutiner de har för det är upp till dem. Tror det brister ganska mycket i rutinerna, så lagen verkar inte tas riktigt på allvar ännu.
Tidigare fick man fylla i en blankett hos Jula, där man angav vilket företag som skulle utföra installationen. Det verkar som den inte finns att ladda ner längre, så hur de gör vet jag ej.
 
Man får skriva på ett papper i kassan där man intygar att man kommer att anlita en (icke namngiven) certifierad installatör. Jag vet eftersom en nära vän till mig köpte en pump där för några veckor sen...
 
useless useless skrev:
Man får skriva på ett papper i kassan där man intygar att man kommer att anlita en (icke namngiven) certifierad installatör. Jag vet eftersom en nära vän till mig köpte en pump där för några veckor sen...
Ok. Det blir ett jobbigt bevisläge för Jula vid en eventuell kontroll av myndigheterna. Man kan ju fortfarande beställa pumpar på nätet utan att behöva skriva på något, har jag hört.
Nu tror jag inte att det finns avsatt resurser för detta, så lagen är än så länge relativt uddlös.
 
Redigerat:
Serre Serre skrev:
Som tex lag på vinterdäck
Du måste alltid ha vinterdäck på vid vinterväglag
Bara under perioden 1 december - 31 mars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.