hsd
K Kane skrev:
Bara under perioden 1 december - 31 mars.
Det finns flera undantag ...
 
hsd hsd skrev:
Det finns flera undantag ...
Och?
 
A
Måste vara midsommarafton då för då är alla sliriga...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
L lordi skrev:
Nu börjar du snurra till det lite tror jag. Du kan inte jämföra det med prostitution. Både köpare och säljare är i det fallet privatpersoner, varav köparen enligt svensk lag begår en olaglig handling. Och i det fallet finns det en tjänst tillgänglig för kunden, som kunden begår ett brott genom att köpa.
Om vi pratar en luft/luft-pump så kan inte privatpersonen ens köpa den i syfte att installera själv, så det är överflödigt att ens diskutera om han eller hon begår ett brott.

Sen vill jag att du visar mig EXAKT var i lagboken det blir ett avtalsbrott om kunden förfalskar ett intyg om installation. Jag vill hävda ett det faller under annan lagtext. Men jag ger mig om du visar att jag har fel.

Men det jag försöker med stor möda få fram är att enligt köldmedieförordningen så kan INTE situationen ens uppstå, där en privatperson installerar t ex en luft/luft för han/hon får inte ens köpa den i det syfte att installera den själv.
Vi behöver inte ens diskutera om privatpersonen begår ett brott. Det kan inte ske.
Ja å ingen kan köra mer än 50 på en 50 väg heller då?
Och vapen finns inte utanför vårt register över vapeninnehav
Och privatpersoner kan inte inneha handgranater?
Och kött kommer från affären och inte från djur
Håll dig gärna till verkligheten tack

Det finns säkert lag om kontraktsbrott har ingen aning om det
Men om du intygar själv att yrkesman ska installera och du sen gör det själv är det kontraktsbrott om lagligt godkänt avtal är skrivet

Jag har köpt luftluft pump som skulle vakumsugas vid installation och jag installerade den själv så kom inte å säg att det inte kan ske
 
K Kane skrev:
Bara under perioden 1 december - 31 mars.
Nej bara om det råder vinterväglag (vilken polisen bestämmer vid stoppandet) enligt lagboken
 
Serre Serre skrev:
Ja å ingen kan köra mer än 50 på en 50 väg heller då?
Och vapen finns inte utanför vårt register över vapeninnehav
Och privatpersoner kan inte inneha handgranater?
Och kött kommer från affären och inte från djur
Håll dig gärna till verkligheten tack

Det finns säkert lag om kontraktsbrott har ingen aning om det
Men om du intygar själv att yrkesman ska installera och du sen gör det själv är det kontraktsbrott om lagligt godkänt avtal är skrivet

Jag har köpt luftluft pump som skulle vakumsugas vid installation och jag installerade den själv så kom inte å säg att det inte kan ske
Har du svårt med läsförståelsen? Jag skrev ju att, om återförsäljaren följt lagen, så hade du inte kunnat installera din pump själv
Du räknar upp en massa saker som inte har med saken att göra, så det går inte att diskutera med dig.
Jag kan äga en atombomb som privatperson, vilket är synnerligen olagligt, men det har inte med vår diskussion att göra.

Jag tackar för mig i det här ämnet.
 
hsd
K Kane skrev:
Och?
K Kane skrev:
Och?
Det är OT, men;
Och :
Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
 
E
L lordi skrev:
Återförsäljaren ska kunna visa vem som gjort installationen vid en kontroll. Vilka rutiner de har för det är upp till dem. Tror det brister ganska mycket i rutinerna, så lagen verkar inte tas riktigt på allvar ännu.
Tidigare fick man fylla i en blankett hos Jula, där man angav vilket företag som skulle utföra installationen. Det verkar som den inte finns att ladda ner längre, så hur de gör vet jag ej.
Undrar i praktiken hur det ska funka.
Säg att jag köper en LLVP på Jula o skriver under... 1 månad senare har jag ej lyckats hitta installatör utan väljer att sälja vidare skiten på Blocket. Hur ska köpare 2 förhålla sig? Och vad händer då med mitt avtal mot Jula om köpare 2 kopplar in den själv.
Många frågetecken här
 
hsd hsd skrev:
Det är OT, men;
Och :
Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
  • För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
Dock fortfarande under perioden 1 december - 31 mars.
 
Serre Serre skrev:
Nej bara om det råder vinterväglag (vilken polisen bestämmer vid stoppandet) enligt lagboken
Vad är det du inte förstår? Två villkor måste vara uppfyllda, vinterväglag och period 1/12-31/3.
 
E erkka skrev:
Undrar i praktiken hur det ska funka.
Säg att jag köper en LLVP på Jula o skriver under... 1 månad senare har jag ej lyckats hitta installatör utan väljer att sälja vidare skiten på Blocket. Hur ska köpare 2 förhålla sig? Och vad händer då med mitt avtal mot Jula om köpare 2 kopplar in den själv.
Många frågetecken här
Ja, lagstiftaren har inte tänkt riktigt hela vägen här. Min gissning är att det kommer att göras vissa förändringar gällande detta under de närmast kommande åren.
 
hsd
K Kane skrev:
Dock fortfarande under perioden 1 december - 31 mars.
Inte om jag uppfyller undantagen :rofl:
 
G gusvo085 skrev:
Det går att installera utan att vacuumsuga. Har gjort det och den pumpen går 6 år senare... inte lika effektiv som innan men den värmer mitt garage några gånger per vinter så jag är glad :)
Japp, kan bekräfta att det inte verkar vara ett måste med vacumsugning. Har lägenhet i Spanien där kylkillarna struntar i att suga, och ja det funkar ändå ! Blir både varmt och kallt efter behov. Kanske inte optimalt men det funkar .
 
Ja det funkar, men livslängden lär bli kortare.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
0 0rbitt skrev:
Japp, kan bekräfta att det inte verkar vara ett måste med vacumsugning. Har lägenhet i Spanien där kylkillarna struntar i att suga, och ja det funkar ändå ! Blir både varmt och kallt efter behov. Kanske inte optimalt men det funkar .
Ja visst men högtrycket blir wacko (okondenserbara gaser) o syret kommer sabba lindningarna o oljan till slut. Häll vatten i din bil motor. Skitbra. Det funkar. . ..

Ta ett syraprov på dina pumpar så kommer du KANSKE inse vissa saker.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.