Det känns som att de bytt så mycket material som möjligt och debiterar rejäla påslag på materialet. Även tiden tycks ju väl tilltagen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Oavsett om det de gjort är bra eller inte, så kan de ju inte på eget bevåg utöka jobbet så att det blir så mycket mer omfattande än vad de fick i uppdrag att göra.
Rimligen borde de sagt till att, för att sätta in denna så måste vi göra om hela din anläggning för X pengar. Vill du att vi ska göra det?

Alla mina rör i källaren är skräp, och bör bytas vilket jag är fullt medveten om.
Tar jag in en rörmokare för att fixa en radiator, så skulle jag inte bli så glad om de byter alla rör i hela källaren utan att fråga mig först "för att det bör göras".
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Kan även berätta att jag var å bytte en vp hos kund i veckan. Från en ivt till nibe där ivt var demonterad och niben stod i källare å bara behövdes rättas in i på platsen där ivt stod då jag först kopplade bort en tillfällig beredare Värmerör och vatttenanslutningar i närheten, brineledningar över tak var bortriven för att kund skulle göra ett gipstak. Så inkoppling av vatten med ventilrör, säkerhetsventil , påfyllningsventil, spillledning å 1.5 m rör. Inkoppling av värme, smutsfilter, magnetitfilter, uppsättning av tryckexp kärl å 3m rör. Inkoppling av brine över tak, uppsättning av tryckexp kärl, påfyllningskoppel, genomströmningsluftare, upphängningsdetaljer i tak, ca 13m rör, isolering av dito. Inkoppling av el mot befintlig säkerhetsbrytare. Byte av utegivare och skarvning av givarkabel. Städning och kastning av emballage och returnrade matl till dahl. Det gick MYCKET snabbare än dom där 96tim eller vad det var ts hade på räkningen
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
I den artikeln finns inget som säger att ”gosisternas” priser är okej.
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Eviga frågan om grossistens prislista.:rofl: När det gäller vilken prislista som används får nog Ts bita i det sura och snällt betala. Lära sig en nyttig läxa helt enkelt. (Ursäkta Ts).
Inte speciellt svårt för hantverkaren att visa att det är vanligt att grossistprislistor används. Man skulle nästan kunna ta med exempel från detta forum upp i rätten.
Så jag inte blir halshuggen så förtydligar jag att inte heller jag är vän av dessa grossistprislistor. Det vet nog @Fairlane vid det här laget.;)

Däremot finns mycket annat intressant att fundera kring för Ts.
1) Har verkligen allt specat material används? Kan mycket väl vara värt pengarna att bjuda hem en sakkunnig efter att Ts själv gjort en första check och bockat av mot materialfakturor.
2) Hur såg beställningen egentligen ut? Förstår det som att firman utfört en del omdragningar mm lite på eget bevåg?
3) Antalet timmar. En komplett dagbok måste fram.
4) Skäligheten i utfört arbete. Även om man faktiskt lagt ner ett visst antal timmar så innebär det inte med automatik att man har rätt till betalning för alla timmar. Det ska fortfarande vara skäligt i förhållande till det som utförts.

I övrigt så blir jag förvånad över bilderna. Kan absolut inte VVS men har sett en hel del.
Detta ser estetiskt riktigt bra ut!
Ja, jag tror vi har samma syn på grossistprislistorna och materialpriser generellt. Kunden kan absolut behöva betala mer än vad det kostar att köpa varorna själv någon annanstans, men det bör ändå finnas någon rimlighet. Det är nog bara ett fåtal som tycker som Konsumenten84 (märkligt användarnamn med den inställningen) att kundjäveln alltid ska betala och vara tacksam och att hantverkaren får göra som den vill. En och samma inställning i alla trådar jag sett. Påminner om en rörmokare som var medlem innan och skrev under eget namn. Det kontot är avregistrerat, kanske var det ingen bra reklam för företaget. ;)
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
S swirve skrev:
Finns det en faktura från grossist till entreprenör med materialet enligt listpris?
Oavsett vilket påslag som entreprenören har lagt på (rimligheten av den är en separat fråga) så finns det ingen anledning att acceptera att entreprenören inte kan visa upp sin inköpsfaktura på materialet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
V Vector skrev:
Kan även berätta att jag var å bytte en vp hos kund i veckan. Från en ivt till nibe där ivt var demonterad och niben stod i källare å bara behövdes rättas in i på platsen där ivt stod då jag först kopplade bort en tillfällig beredare Värmerör och vatttenanslutningar i närheten, brineledningar över tak var bortriven för att kund skulle göra ett gipstak. Så inkoppling av vatten med ventilrör, säkerhetsventil , påfyllningsventil, spillledning å 1.5 m rör. Inkoppling av värme, smutsfilter, magnetitfilter, uppsättning av tryckexp kärl å 3m rör. Inkoppling av brine över tak, uppsättning av tryckexp kärl, påfyllningskoppel, genomströmningsluftare, upphängningsdetaljer i tak, ca 13m rör, isolering av dito. Inkoppling av el mot befintlig säkerhetsbrytare. Byte av utegivare och skarvning av givarkabel. Städning och kastning av emballage och returnrade matl till dahl. Det gick MYCKET snabbare än dom där 96tim eller vad det var ts hade på räkningen
Gör du jobb i Mälardalen? Inte för att jag behöver ha nåt gjort för tillfället men jag gillar att ha numret till folk som jobbar snabbt i min telefonbok. :D
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jo, den är inget man kan kräva att få se, om man inte avtalat om ett pris som är baserat på den. Det är ju inte fallet här. Då får man jämföra med marknadspriset.
 
P
Jag tror inte att det fanns något avtalat om material. (Kanske letat slarvigt, dock).
Då kan knappast entreprenören sälja material till vilket pris som helst. Speciellt som entreprenören har gjort om installationen på ett sätt som inte hade beställts.
Om entreprenören envisas med priserna som presenterats i fakturan så får den visa att de är rimliga med hjälp av sin inköpsfaktura. Ditt förslag om att jämföra med marknadspriser är väl OK, men lider av att det kanske inte går att hitta marknadspriset på allt material.

I det här fallet kanske det dock lönar sig bättre att bestrida arbetstiden.
 
Nej, det kan de inte. Men de behöver inte avslöja sina inköpspriser.
 
P
Det är en förhandlingsfråga.
 
Hej.
Det är nog inte så mycket att säga om att man tar över 500:-/h + moms.
12 biltillägg över 6 000:- + moms.
Men fördömande att använder dimisionerna 15mm o 22mm vid installation av vätskekylare, värmepump, är vansinne.
En värmepump behöver lugna stora flöden över förångaren, kylslingan från borrhålet. Temperaturer skillnaden skall inte överskrida 3 gr. Lämplig för dimension 35 mm.
Samma gäller kondensorn, den varma sidan. 28 m.m. vore lämpligt.
15 o 22 ger för höga kompressor tryck o sliter ut kompressorn i förtid.
En kylkomressor kan gå över 150 000 h om delta temperaturer över kylare och värmare är låga, max 3 gr.
Tyvärr har "rörmockeriet" låga eller inga insikter i kylteknik liksom de flesta konsumenter.
M.v.h.
Peter Lundman.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror inte att det fanns något avtalat om material. (Kanske letat slarvigt, dock).
Då kan knappast entreprenören sälja material till vilket pris som helst. Speciellt som entreprenören har gjort om installationen på ett sätt som inte hade beställts.
Om entreprenören envisas med priserna som presenterats i fakturan så får den visa att de är rimliga med hjälp av sin inköpsfaktura. Ditt förslag om att jämföra med marknadspriser är väl OK, men lider av att det kanske inte går att hitta marknadspriset på allt material.

I det här fallet kanske det dock lönar sig bättre att bestrida arbetstiden.
Precis här sättet du fingret på det som är problemet när det inte finns något avtalat. Spelar ingen roll om vi pratar material, servicebil eller arbetstid. Man kan mycket väl använda uttrycket marknadspris eller gängse pris när det kommer till vad som ska betalas.

https://www.elinstallatoren.se/2020/11/kunden-klockade-elektrikern-och-gick-i-taket/

Vad gäller materialet tyckte han att priserna var oskäliga, och att materialåtgången hade varit för stor. Han hänvisade bland annat till lägre priser på byggvaruhuset Hornbach och ville se Bravidas nettofaktura.

Jag går i taket när jag ska betala drygt 100 procent mer för en vara bara för att den går via en hantverkare” skriver han i ett mejl

Christian Ljung (Bravida) förklarar att kundens faktura motsvarar den tid och det material som montören rapporterat in via sin handdator. Bravida har använt sig av sin prislista med fastställda priser som gäller för alla privatkunder. Att visa upp företagets nettofakturor ser han som helt orimligt.

I oktober kom ARN:s beslut – som ger Bravida rätt på alla punkter. Nämnden konstaterar att arbetet har skett på löpande räkning och hänvisar till konsumenttjänstlagen: ”Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Nämnden anser att det är visat att det pris som Bravida begärt för arbete och material är skäligt. Kundens krav avslås därför.

Utlåtandet från Arn talar sitt tydliga språk. I princip är upplägget alltid exakt detsamma i olika Arn ärenden eller domar från Tinget. De vanligaste konflikterna rör just Arbetstid, materialpriser och Servicebil. Det blir §36 som man använder.

Företaget ska kunna visa att priset är skäligt. Den här forumet vittnar om att det är vanligt att grossistprislistor används som bas vid fakturering. Tyvärr blir det därför inte speciellt svårt för ett företag att visa att deras fakturerade materialpriser följer gängse pris på marknaden.
Det spelar alltså ingen roll om man kan köpa samma vara 100% billigare på Rinkeby Rör etc.
Bravida skriver att man använt sin fastställda prislista som man alltid använder mot privatkunder. Självklart. Vad ska dom annars säga? Sannolikheten att dom faktiskt skulle ha en helt egen prislista där dom själva prisatt artikel för artikel är dock minimal. Någon grossistprislista ligger som bas. Sen har man möjligen klickat i olika rabatter på olika grupper av artiklar. Om ens det!

Det gäller alltså att lära sig att avtala om materialpriser innan arbetet startar. Tyvärr är det inte speciellt enkelt att hitta en röris eller elektriker som är speciellt intresserade att frångå deras affärsmodell. Men jag ser fler och fler som arbetar med privatpersoner som försöker hitta nya vägar. Den gemensamma nämnaren är höjda Timpriser. Vissa annonserar t.o.m olika Timpriser på sina hemsidor. 1) När företaget köper material. (Oklart vilket pris dom sedan säljer materialet för). 2) När konsumenten själv köper material.







 
Har du något exempel på att ARN eller rätten bedömt ”grosist”prislistor som gängse prisbild? Jag har inte stött på något sådant fall.

Har man lägre timpris när man levererar material så har man för höga materialpåslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.