202 886 läst · 445 svar
203k läst
445 svar
Installation bergvärme - enorm räkning - tacksam för bedömning om den är rimlig och råd om vad göra
Så du tror inte man kan förhandla med Byggmax, ICA, Ikea och Bauhaus?V Ville_Vessla skrev:Varför finns ens denna soppa! Jag har ett konto på XLbygg med anständig rabatt samt köpte en massa hos Hedins i somras där jag direkt fick en stor rabatt. Enklast vore väl om det som står på prislappen gäller oavsett vem som köper. Varje gång man köper nåt för mer än nån tusenlapp är det förhandlingar och slöseri av tid. Byggmax, Ica, Ikea , Bauhaus osv är föredömliga, samma pris för alla och ingen förhandlare att behöva ha att göra med.
Lustig Vessla du...
Jag är faktiskt tveksam, säkerligen kan Skanska, Peab och kommuner göra det men speciellt stor rabatt tror jag inte dom får, snarast tvärtom. Nån fåmansfirma lär inte komma långt.
Jag har fått 10% på ICA för ett enstaka större arrangemang som genererade en del inköp. Så det är inte omöjligt. Men definitivt inte i de nivåer som dessa så kallade grossister ger.
det går inte att dra någon slutsats av ovan rabatter. Det skiljer oerhört mellan produktområdena. Troligen mer än mellan kunder. Har konto hos Ahlsell, ingen jättekund. Vi har allt från 20-30% på deras listor till över 90% på vissa produkter. men även produkter med 80-90% är oftast, men inte alltid billigare på nätet eller byggshoppen. Standard produkter som dosor, flexslang etc kan jag sällan köpa billiagre än hos gross. Däremot skulle jag ha lite avlopsdelar, blev 20-30% billigare på rörshoppen med flera, och under halva priset på wc anslutning. men då är vi inte listade som vvs firma, så sannolikt finns bättre avtal. Det värsta i min beställning var en Uponor Lång WC anslutning 88 grader. Ahlsell brutto ex moms 571:- plus moms. Dvs 714:- inkl moms Så detta är ett pris många hade fått på sin faktura. Kanske lite lägre med en generös 20% rabatt Jag köpte den på Proffsmagasinet för 97:-/inkl moms. Åkte dock på runt 50:- i frakt... Nu var detta extremt billigt. en vidare koll visar att ett normalt netto på nätet inkl moms snarare ligger runt 150-170:- Mitt netto på ahlsell var dock 276:- exkl moms, 345:- inkl moms så runt 50% rabatt, men 100% dyrare än en enklare markandskoll påvisar. Och det till entreprenör. Mot deras bruttopris så är det snarare runt 500% . Men en VVS firma har säkert precis som vi har på el en helt annan prislista. Med det sagt. Grosspriserna är djävulens påfund. Det finns inte ett uns seriositet i priserna. Det kanske inte är deras intention att lura varken konsument eller 2b2 kunder. Men deras upplägg främjar det dock. Sen kommer priset hos entreprenör alltid vara högre. Det tar tid att administrera materialet också. Jag har inget problem med att ta 100% påslag på en enkel dosa för 40:- Men när jag säljer en Dyr laserprojektor för 60-100K så tar jag kanske 10%. Hade den sålts via Gross så hade vi ju kunnat ta sådär 6-700kFairlane skrev:Allt beror ju på vad man menar med "speciellt mycket". Två företag inom samma område har nog inte lika stor diff, som två företag som arbetar inom olika områden.
Vi har ju två exempel nyss, NoiseMaker fick 50% direkt som privatperson och gls fick 78% direkt som litet företag, utan några omsättningskrav alls.
Om alla får minst 50% på vissa varor så kan man ju direkt halvera priset på den varan i GNP och samtidigt halvera alla kunders rabatt på den varan. Det är långt ifrån tillräckligt, men resultatet blir ändå väldigt mycket bättre för slutkunder om företaget säljer mot GNP - 20%. Det skulle till och med bli bättre för slutkunden om man sålde för GNP + 20% i det läget.
Jag har sett en faktura på elprylar där man gav slutkunden 20% rabatt på GNP. Kunden fick betala omkring 6000 kr för varor som jag plockade ihop på Elbutik för 1500 kr. Elektriker med konto hos Ahsell hamnade 0-20% högre än mitt pris om de köpte på Ahsell. Dvs elfirmans påslag i snitt varöver 200%, närmare 300%. Det är därför vi inte tycker att GNP är bra.
Det skulle iofs vara intressant att veta om icke-privatkunder betalar 6000 kr för samma artiklar utan att klaga och sen fortsätter att använda samma företag.
Just ICA funkar det kanske på eftersom det är ägaren av den lokala butiken som bestämmer och som vi alla vet är dom ju multimiljonärer men ofta är dom även en bekant/granne och kan ge rabatt ibland. För fotbollsklubben har vi fått saker typ hamburgare, läsk för kiosken om inte gratis så nästan men då är det nog sponsring det handlar om. Nån form av löpande avtal med rabatt är nog värre få till för de flesta.D Daniel 109 skrev:
Det får nog att få. Men majoriteten av kunderna betalar trotts allt priset på prislappen. Dessutom är det inte särskilt stora rabatter man kan få om man lyckas få någon.
Även jag som hantverkare förstår inte listprissystemet med fantasi priser. Och de rabatter som företagen får. Jag har turen och inte behöva bry mig vad saker kostar. Är min tid åtgång rimlig betalar kunden.D Daniel 109 skrev:
Ja så har jag jobbat sedan 1987. Vi förhandlar fram bra priser så vi kan komma bättre i en anbudsjämförelse.S Styrtekniker skrev:
Jag sitter också med rabatter på 50-70% man kan ju undra om grundpriset är rimligt??
Bifogar materialkopior och lägger på mitt arvode.
Hur låter det?
Hej!useless skrev:
Den 18 augusti skickade jag en epost till firman där jag förklarade att kostnaderna (arbete och material) var oväntat höga och att jag före betalning ville kolla om uppgifterna verkligen stämde, och jag bad även att få kompletterande uppgifter (inkl dagbok) om arbetsåtgången.
Jag fick svar direkt att även om det var förvånade över att jag ifrågasatte siffrorna, skulle de dubbelkolla siffrorna, och återkomma. Sedan dess har det varit tyst.
Även om dom nu skulle ”pruta” på offerten tycker iaf jag att du ska löpa linan ut och invänta korrekta dagböcker med tydliga klockslag och arbetsbeskrivningar.L Lilie skrev:Hej!
Den 18 augusti skickade jag en epost till firman där jag förklarade att kostnaderna (arbete och material) var oväntat höga och att jag före betalning ville kolla om uppgifterna verkligen stämde, och jag bad även att få kompletterande uppgifter (inkl dagbok) om arbetsåtgången.
Jag fick svar direkt att även om det var förvånade över att jag ifrågasatte siffrorna, skulle de dubbelkolla siffrorna, och återkomma. Sedan dess har det varit tyst.
Matrialspecar uppfattar jag det som du redan fått? Dessa bör väl också granskas med någon sakkunnig på plats om du inte själv känner att du klarar av det.
Hej igen,V Vector skrev:
Firman har nu svarat att de anser att materialkostnaden (39 tusen) är skälig och att de skulle återkomma när de kollat igen arbetskostnaderna igen. De ber mig betala materialet omgående eftersom den redan är betald av dem till leverantören. De skriver om materialet: "Vi har nu kollat igenom material fakturan där vilket vi kan se att priserna är fakturerat enligt våra leverantörers listpris dvs de överstiger ej de priserna. Den nya bergvärmepumpen och den gamla bergvärmepumpen är utav olika märken därmed skiljer de sig åt, de skillnader vilket finns mellan dessa är anslutningar, placering av anslutningar, mått m.m. vilket medför att rör måste dras om för att kunna koppla in i den nya bergvärmepumpen till huset detta gäller även primer ledningarna dvs köldmedie ledningarna från borrhålet till bergvärmepumpen, det saknades även dräneringsledningarna i det befintliga köldmediesystemet (primer ledningar) vilket vi även åtgärdade där dräneringen nu tas hand om på ett korrekt sätt då detta dränerades innan till en golvbrunn vilket det inte får göra då köldmediet medför skada för naturen m.m.. De befintliga kopplingarna vilket fanns på plats var av typen klämringskopplingar och de anses vara förbrukade enligt norm efter de blivit åtdragna och vid byte av bergvärmepump byts även då dessa. Signal Ledningarna från den gamla bergvärmepumpen var även felaktigt utförda och låg dessutom i bakfall och detta behövdes då även åtgärdas." Bifogar bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bra att dialogen är igång. Gällande materialfakturor hänvisar jag till mitt inlägg #341.L Lilie skrev:Hej igen,
Firman har nu svarat att de anser att materialkostnaden (39 tusen) är skälig och att de skulle återkomma när de kollat igen arbetskostnaderna igen. De ber mig betala materialet omgående eftersom den redan är betald av dem till leverantören. De skriver om materialet: "Vi har nu kollat igenom material fakturan där vilket vi kan se att priserna är fakturerat enligt våra leverantörers listpris dvs de överstiger ej de priserna. Den nya bergvärmepumpen och den gamla bergvärmepumpen är utav olika märken därmed skiljer de sig åt, de skillnader vilket finns mellan dessa är anslutningar, placering av anslutningar, mått m.m. vilket medför att rör måste dras om för att kunna koppla in i den nya bergvärmepumpen till huset detta gäller även primer ledningarna dvs köldmedie ledningarna från borrhålet till bergvärmepumpen, det saknades även dräneringsledningarna i det befintliga köldmediesystemet (primer ledningar) vilket vi även åtgärdade där dräneringen nu tas hand om på ett korrekt sätt då detta dränerades innan till en golvbrunn vilket det inte får göra då köldmediet medför skada för naturen m.m.. De befintliga kopplingarna vilket fanns på plats var av typen klämringskopplingar och de anses vara förbrukade enligt norm efter de blivit åtdragna och vid byte av bergvärmepump byts även då dessa. Signal Ledningarna från den gamla bergvärmepumpen var även felaktigt utförda och låg dessutom i bakfall och detta behövdes då även åtgärdas." Bifogar bilder [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Skulle jag vara dig skulle jag svara med typ:
”Tack för ert mail. Vi avvaktar med betalning tills vi fått in fullständiga dagböcker med datum och klockslag så vi kan lämna ett komplett underlag till vårt juridiska ombud för genomgång.”
Har ni nu inte betalat en enda krona så tycker jag ni ska betala in ett skäligt belopp.
Materialkostnaden är bra att betala. Firmans mejl förklarar ju den kostnaden. Är det så att TS även tycker materialkostnaden är för hög så bör man definitivt betala det belopp man själv tycker är skäligt. Likadant för arbetskostnaden.
Att totalt vägra betala alls slår bara tillbaka på TS i längden. Dessutom har ju firman öppnat upp för en dialog.
Att totalt vägra betala alls slår bara tillbaka på TS i längden. Dessutom har ju firman öppnat upp för en dialog.