C
Fairlane Fairlane skrev:
En säljare tar en affär för 5 miljoner, med småsummor i vinst (i princip så att skiter det sig det minsta blir det en förlust).
Fast med det systemet vill man ju ha så lite rabatt som möjligt :rofl:
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Fast med det systemet vill man ju ha så lite rabatt som möjligt :rofl:
Där var det inga rabatter utan bara ett exempel på ett korkat bonussystem.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Fairlane
T Tbr53 skrev:
Rabattsatserna är dessutom inte samma för alla företag utan kan skilja ganska mycket beroende på hur stora företagets inköp är.
Så är det förvisso, men samtliga som öppnar ett konto hos Ahlsell får direkt en rätt stor rabatt på många varor utan att man köpt en enda pryl. Skulle jag starta ett företag och säga att jag jobbar med säg el så lär jag ha 70% rabatt på många av elprylarba rakt av. Skulle jag istället säga att jag jobbade med vvs skulle jag ändå få kanske 60% rabatt på samma elartikel vilket visar på att ingen, absolut ingen, någonsin betalar priset i prislistan.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
[QUOTE ingen, någonsin betalar priset i prislistan.[/QUOTE]
Jag driver ett litet snickeri, och vid första köpet som avtalskund på Ahlsell fick jag 78 % rabatt. Ingen köphistorik, inte primär målgrupp, inget storköp, inga utfästelser om framtida köpvolymer.
 
  • Gilla
-PC- och 6 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Nu diskuterar vi OT, hoppas TS kan ha överseende.
Tbr53 en hantis behöver aldrig lämna garantier på material inköpt av kunden därav faller din argumentation.
Låga vinstmarginaler och KK beror nog främst på en bransch med för höga löner och extremt ineffektiva processer samt generell låg arbetsmoral. Tyvärr är det just politiska beslut och stora offentliga beställningar som subventionerar branschen som leder till inflation som driver upp löner och materialpriser.

Ang fantasipriser från grossister, jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara gynnsamt för marknadens parter utöver bedrägeri mot kunden. Detta håller som tur på att försvinna från B2B då beställarleden blir mer kunniga men privatpersoner är fortfarande utsatta pga okunskap och KtjL brister.
Vad är det du skriver?
Att jag som hantverkare inte behöver stå för garanti när kunden köper materialet?
Uppfattade jag dig rätt!
KtjL är ganska stark för privatpersoner.
 
G gls skrev:
Jag driver ett litet snickeri, och vid första köpet som avtalskund på Ahlsell fick jag 78 % rabatt. Ingen köphistorik, inte primär målgrupp, inget storköp, inga utfästelser om framtida köpvolymer.
Än sjukare är att jag har handlat som privatperson på Ahlsell och fått runt 50 % rabatt. De hade ett konto med sig själva som kund.
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
S Stefan HWH skrev:
Vad är det du skriver?
Att jag som hantverkare inte behöver stå för garanti när kunden köper materialet?
Uppfattade jag dig rätt!
KtjL är ganska stark för privatpersoner.
KtjL Omfattar inte garantier överhuvud taget utöver vid husentreprenader (jag vill minnas att det finns garantikrav vid husbyggnation).
Det jag försökte poängtera var att om det finns garantier på tex material då utfärdas den av parten som saluför materialet.
Tex jag köper en armatur hos Bauhaus, de lämnar 1 års garanti. En elektriker installerar armaturen, Elektrikern lämnar garanti på arbetet + ev installationsmaterial som nyttjas men Bauhaus har garantiansvaret för armaturen ifall den går sönder. Elektriker får givetvis lämna garanti för armaturen men det är nog väldigt ovanligt då hen måste bekosta en ny om den går sönder och var aldrig part.
 
Grossistpriserna har alltid varit ett sätt att lura slutkunden. Troligen primärt B2B, numera är det dock mer ovanligt att professionella beställare godkänner bedrägerierna med låssaspriser. De som finns kvar är privatpersonerna då de mer sällan är insatta i systemet.

Branschföreträdare för entreprenörer har iaf under minst 20 års tid fastställt att ej prissatt material skall ersättas med inköpskostnad + arvode för vinst och centraladmin samt att materialet skall vara det mest ekonomiskt fördelaktiga för beställaren.
 
  • Gilla
Stefan HWH och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan HWH skrev:
Vad är det du skriver?
Att jag som hantverkare inte behöver stå för garanti när kunden köper materialet?
Uppfattade jag dig rätt!
KtjL är ganska stark för privatpersoner.
Japp det är precis så.
Både gällande reklamationsrätt och garanti.

Vad gäller denna fråga finns det två, och endast två, parter - säljaren och köparen.
Garanti och reklamationsrätt gäller dessa två parter, och vare sig ansvar eller rättigheter kan övergå till tredje part.

Fast, en garanti kan dock vara utformad lite hur som helst (det är ju säljarens erbjudande) och kan vara utformad så att den följer varan, inte köparen.
Men hantverkaren som installerar något som någon annan sålt har ju ingen anledning att skapa en garanti för de prylarna.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
tvåa!!
 
C
T Tbr53 skrev:
Rabattsatserna är dessutom inte samma för alla företag utan kan skilja ganska mycket beroende på hur stora företagets inköp är.
Rabattsatsen varierar från kund till kund, ja. Beroende på omsättning, verksamhetsområde och kanske vad man förhandlat till sig.
Men att det skiljer sig särskilt mycket håller jag inte med om. Som @Fairlane skriver så får man en rejäl rabatt utan att omsätta en enda krona. Jämför jag med stora aktörer får de lite mer rabatt, men det är inga dramatiska skillnader.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rabattsatsen varierar från kund till kund, ja. Beroende på omsättning, verksamhetsområde och kanske vad man förhandlat till sig.
Men att det skiljer sig särskilt mycket håller jag inte med om. Som @Fairlane skriver så får man en rejäl rabatt utan att omsätta en enda krona. Jämför jag med stora aktörer får de lite mer rabatt, men det är inga dramatiska skillnader.
Eftersom jag har 2 söner som jobbar i branschen, en med egen firma och en inom högspänning så säger jag att det är BS att det inte skiljer speciellt mycket. Jag har så många som jobbar med el och vvs i bekantskapskretsen så jag vet vad jag talar om. Hittepå rabatter är ingen som blir lycklig av.
 
Fairlane
T Tbr53 skrev:
Eftersom jag har 2 söner som jobbar i branschen, en med egen firma och en inom högspänning så säger jag att det är BS att det inte skiljer speciellt mycket. Jag har så många som jobbar med el och vvs i bekantskapskretsen så jag vet vad jag talar om. Hittepå rabatter är ingen som blir lycklig av.
Allt beror ju på vad man menar med "speciellt mycket". Två företag inom samma område har nog inte lika stor diff, som två företag som arbetar inom olika områden.
Vi har ju två exempel nyss, NoiseMaker fick 50% direkt som privatperson och gls fick 78% direkt som litet företag, utan några omsättningskrav alls.
Om alla får minst 50% på vissa varor så kan man ju direkt halvera priset på den varan i GNP och samtidigt halvera alla kunders rabatt på den varan. Det är långt ifrån tillräckligt, men resultatet blir ändå väldigt mycket bättre för slutkunder om företaget säljer mot GNP - 20%. Det skulle till och med bli bättre för slutkunden om man sålde för GNP + 20% i det läget.
Jag har sett en faktura på elprylar där man gav slutkunden 20% rabatt på GNP. Kunden fick betala omkring 6000 kr för varor som jag plockade ihop på Elbutik för 1500 kr. Elektriker med konto hos Ahsell hamnade 0-20% högre än mitt pris om de köpte på Ahsell. Dvs elfirmans påslag i snitt varöver 200%, närmare 300%. Det är därför vi inte tycker att GNP är bra.

Det skulle iofs vara intressant att veta om icke-privatkunder betalar 6000 kr för samma artiklar utan att klaga och sen fortsätter att använda samma företag.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Allt beror ju på vad man menar med "speciellt mycket". Två företag inom samma område har nog inte lika stor diff, som två företag som arbetar inom olika områden.
Nu pratar jag givetvis om skillnaden mellan olika avtalskunder inom samma område. Dvs. lilla VVS-firman vs. stora VVS-firman. Vad t.ex. en städfirma betalar för en meter rör på Ahlsell är knappast intressant.

Vi har ju två exempel nyss, NoiseMaker fick 50% direkt som privatperson och gls fick 78% direkt som litet företag, utan några omsättningskrav alls.
Som sagt, alla artiklar har olika rabattsatser. Varken @NoiseMaker eller @gls får 50% resp. 78% på hela sortimentet, så du kan inte jämföra på det sättet. Jämför du priset på en specifik artikel kommer du att se att @NoiseMaker, @gls och stora VVS-firman får ungefär samma rabatt och att priset oftast ligger på samma nivå som i webbhandeln.

Att systemet med GNP-priser som ingen betalar är sjukt råder det inget tvivel om.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Som sagt, alla artiklar har olika rabattsatser. Varken @NoiseMaker eller @gls får 50% resp. 78% på hela sortimentet, så du kan inte jämföra på det sättet.
Jag är medveten om att det är olika rabattsatser på olika artiklar, men just den varan som NoiseMaker fick 50% rabatt på kan man garanterat sänka priset på med 50% och så halvera samtliga kunders rabatt på den enskilda varan. Ingen lär ju få sämre rabatt än 50% på den artikeln. Gör man så på samtliga artiklar så kommer GNP-20% bli klart lägre för slutkund.

C cpalm skrev:
Jämför du priset på en specifik artikel kommer du att se att @NoiseMaker, @gls och stora VVS-firman får ungefär samma rabatt och att priset oftast ligger på samma nivå som i webbhandeln.

Att systemet med GNP-priser som ingen betalar är sjukt råder det inget tvivel om.
Precis min poäng
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.