Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur kan man som kund och privatperson gå med på att få 20% på något man inte känner till undrar jag. Helt makalöst.

Om man frågar får man svar. Får man inga svar så frågar man vidare.
Håller med . I tidigare inlägg exempel Offert 1 och 2 är s.k . idiotofferter med enda syfte att lura
konsumenten och har ingen relevans i denna tråd. Offerterna uppfyller inte vad KtjL står för och
om det utav offerterna följer avtal är de oskäliga även enl. avtalslagen 36 § .
För offert gäller att den skall spegla KtjL och blir vid accept ett avtal . Fakturan skall spegla avtalet
och KtjL 36-41 avseende redovisning , pris och betalning .
För TS gäller följande
1. Meddela hantverkaren att prisets skälighet inte kunnat bedömas på erhållet fakturaunderlag
och att fakturan bestrides .
Viktigt för att motivera TS ev. tidsutdräkt med punkt 1 , 2, 3 .
2.Begär specificerad räkning avseende tjänsten som möjliggör bedömning av fakturans skälighet
enl. KtjL 40 § och KtjL 36 §
3. Meddela att fakturan enligt KtjL 41 § inte kommer att betalas förrän specificerad räkning kunnat granskas och bedömts vara skälig.

Notera att TS måste svara inom skälig tid . Om fakturan skickas till KFM bestrid betalningsansvar
med att fakturan är bestriden.
Nu återstår bara för hantverkaren att uppfylla KtjL 4 -7 § och 36-40 § eller tinget där samma frågor
skall besvaras.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Helt rätt, taket är förhållandevis enkelt, då man oftast vet delarna som behövs. Jag fick ett pris innan arbetet började och accepterade det.
El och VVS har betydligt fler delar och blir svårare, men till och med om jag specificerar vilket uttag eller vilken blandare jag vill ha så kommer oftast priset efter arbetet väl är utförst, på fakturan. Absolut kan det behövas bytas några kopplingar etc, men inte ens priset på blandaren kan man normalt få annat än "Du får 20% rabatt", men om vad man får 20% rabatt på, är oklart.
Vad priset på Biltema eller i klädbutiken är vet jag när jag köper, inte efteråt. Om de lägger på 10% eller 100% eller 500% bryr jag mig inte om, jag vet vad grejerna kostar.


Då är det tydligt, inget problem. Om man däremot offerar material till X kr - 20% och jag omöjligt kan få reda på X så är det inte tydligt. Om jag då som kund tar reda på vad materialet kostar om jag köper det själv, åtminstone de stora delarna så och kommer fram till att X borde ligga runt 20000 kronor och så visar det sig att X ligger på 80000 kronor, ja, då blir jag nog förbannad.

Bara för att vara tydlig så har jag anlitat folk till att byta tak, installera en luft-luft-pump, diverse elarbeten, installation av ventilerat golv på hela nedervåningen samt olika rörmokare och jag har aldrig känt mig lurad. Elektrikern kunde inte ange priset på materialet rakt av, men när räkningen kom så såg jag att det ar ett rimligt pris, lite dyrare än vad jag kunde köpt för själv, men rimligt, inga 4 ggr priset. Rörmokaren var riktigt dyr, men det var ett jourjobb och han var tydlig med prisbilden innan så även där är jag nöjd.
Priserna ska givetvis vara skäliga och det brukar lösa sig om en hantverkare inte är skälig för då får han inte jobben. Har bra kontakt med den rörmokare jag använder så han ger pris på det jag frågar efter eller så säger han han kan inte sälja till Bauhaus pris för han har högre inköpspris. Jag vet också att rörfirmor kan ha ruskiga rabatter på vissa komponenter ofta på plastdetaljer som avloppsgrejer. Men rabatterna skiljer fruktansvärt också mellan företag.

Jag har varit i byggbranschen i 3.e generation men jobbar inte längre. Dom sista åren så fick kunder köpa materialet själva så vi slapp ligga ute med pengarna. Byggde om och till en villa för ett antal år sen och det va material för över 1,5 miljoner. Kunden va hos i detta fallet Optimera för det va ju kök, massiva ekdörrar och bad och golv och fick då pris på detta. När jag frågade vad vårt pris var så ficka jag svaret att dom kunde inte göra mer. Alltså fanns ingen anledningen för oss att ligga ute med pengar och ta risken att kunden inte betalade. Har gamla kollegor i samma situation och flera har gått över till att handla på Byggmax för det blir billigare än hos dom stora leveraantörerna.
 
  • Gilla
Graffen och 1 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte så svårt om man gör rätt från början. (y)
Inte ett dugg svårt. Jag behövde inte ens förhandla. I båda fallen var det utgångsbudet från respektive hantverkare. Det hade varit lite svårt att förhandla ner priserna, tror jag. :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
EddieHansson
useless useless skrev:
Och hur får man som kund och privatperson tillgång till den prislistan?
Den är ovesäntlig eftersom ingen hantverkare köper på dessa priser. Det är en prislista som är gjord så att inköparen på hantverksfirman kan förhandla om stora rabatter och då ser det bra ut uppåt ledningen. Priserna har ingen förankring i att grejjer ska säljas för det priset.

När den används av hantverkare mot deras kunder används den för att ge sken av rabatt men som egentligen är ockerpriser. Det är förbjudet, men svårt att komma åt. Som privatperson kan man ju aldrig tänka sig att hantverkaren skulle ha priser som är flera hundra eller tusen procent över vad vanliga butiker tar. Däri är problemet.

Jag anser förövrigt att kunder över lag inte har behov av sin entreprenörs inköpspriset. Vad som är viktigt är ju priset sinsemellan. Och det kommer alltid som en shock. Det är väldigt svårt att värja dig mot det eftersom man är i så svag situation gentemot hantverkaren.
 
P pmd skrev:
Inte ett dugg svårt. Jag behövde inte ens förhandla. I båda fallen var det utgångsbudet från respektive hantverkare. Det hade varit lite svårt att förhandla ner priserna, tror jag. :)
P pmd skrev:
Inte ett dugg svårt. Jag behövde inte ens förhandla. I båda fallen var det utgångsbudet från respektive hantverkare. Det hade varit lite svårt att förhandla ner priserna, tror jag. :)
Just nu vågar nog ingen säja ett pris för det har exploderat. Har renoverat hus till tösen under våren och snart ska grabben bygga. Räknade på materialet till garaget i maj och kollade för några dagar sen. En regel 45 x145 hade gått upp från 33 kr/ m till 57 kr/ m. En osb 120x240 hade ökat från 138 kr till 349 kr. Cellplast har gått upp över 100 % stål 50%... Inte roligt att räkna på jobb just nu.
EddieHansson EddieHansson skrev:
Den är ovesäntlig eftersom ingen hantverkare köper på dessa priser. Det är en prislista som är gjord så att inköparen på hantverksfirman kan förhandla om stora rabatter och då ser det bra ut uppåt ledningen. Priserna har ingen förankring i att grejjer ska säljas för det priset.

När den används av hantverkare mot deras kunder används den för att ge sken av rabatt men som egentligen är ockerpriser. Det är förbjudet, men svårt att komma åt. Som privatperson kan man ju aldrig tänka sig att hantverkaren skulle ha priser som är flera hundra eller tusen procent över vad vanliga butiker tar. Däri är problemet.

Jag anser förövrigt att kunder över lag inte har behov av sin entreprenörs inköpspriset. Vad som är viktigt är ju priset sinsemellan. Och det kommer alltid som en shock. Det är väldigt svårt att värja dig mot det eftersom man är i så svag situation gentemot hantverkaren.
EddieHansson EddieHansson skrev:
Den är ovesäntlig eftersom ingen hantverkare köper på dessa priser. Det är en prislista som är gjord så att inköparen på hantverksfirman kan förhandla om stora rabatter och då ser det bra ut uppåt ledningen. Priserna har ingen förankring i att grejjer ska säljas för det priset.

När den används av hantverkare mot deras kunder används den för att ge sken av rabatt men som egentligen är ockerpriser. Det är förbjudet, men svårt att komma åt. Som privatperson kan man ju aldrig tänka sig att hantverkaren skulle ha priser som är flera hundra eller tusen procent över vad vanliga butiker tar. Däri är problemet.

Jag anser förövrigt att kunder över lag inte har behov av sin entreprenörs inköpspriset. Vad som är viktigt är ju priset sinsemellan. Och det kommer alltid som en shock. Det är väldigt svårt att värja dig mot det eftersom man är i så svag situation gentemot hantverkaren.

Det va nog rekord i byggbranschen. Visst jag vet att rörfirmor kan ha upp till 70 % rabatt på enstaka produkter men flera hundra eller 1000 % högre pris har aldrig sett. Var skulle detta gälla har du mer info att lämna?
 
Om rabatten är 70% så innebär det att prislistan är flera hundra procent högre än verkligt pris. (333%)
 
  • Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
P
T Tbr53 skrev:
Självfallet försöker varje seriös hantverkare förbereda sitt jobb så långt det är möjligt. Ett tak är ganska enkelt att beräkna materialåtgången på under normala betingelser. Men säg att man upptäcker röta i taket, då tror inte jag att byggaren har med lite råspont eller reglar för att gardera sig utan han får åka och hämta. Men innan du fick ditt tak så har byggaren gjort upp ett pris för ditt material och sen fick du ett pris av byggaren i din tur, eller hur?
Du kan alltså inte förutse alla situationer. Rörmokaren har så många komponenter så han kan inte ha alla med sig. Lika lite kan han förutse vad som finns i ett golv som inte brutits upp.
När du handlar kläder vet du då att dom jobbar med 400-1000% påslag eller att reservdelar till bilar har minst 1000% påslag. Hur ofta frågar du efter nettoprislistan när du köper reservdelar ill bilen eller vet du vad Biltema har för påslag....
När man byter däck är risken rätt liten att däcksfirman upptäcker att det är röta i fälgen och därför behöver köpa in mer material. Jämförelsen är helt enkelt inte relevant. Ett däcksbyte är mycket mindre komplicerat än en takomläggning som i sin tur är mindre komplicerad än ett stambyte.
 
P
useless useless skrev:
Går man in i butiken och tittar på ett specifikt plagg så står ordinarie pris.
Det ordinarie priset kan ha höjts rejält igår.
 
D Daniel 109 skrev:
Om rabatten är 70% så innebär det att prislistan är flera hundra procent högre än verkligt pris. (333%)
Ja precis... många företag jobbar med att dom ska ha 50 % i TG så att det skulle vara ovanligt ser jag inte... det är däremot inte vanligt att få 70% rabatt men det förkommer enstaka gånger. Jämför det med kläder igen där man ofta lämnar 50-70 % rabatt eller varför inte Jysk som alltid lämnar 50 % rabatt
 
P pmd skrev:
När man byter däck är risken rätt liten att däcksfirman upptäcker att det är röta i fälgen och därför behöver köpa in mer material. Jämförelsen är helt enkelt inte relevant. Ett däcksbyte är mycket mindre komplicerat än en takomläggning som i sin tur är mindre komplicerad än ett stambyte.
Nu va det kanske inte jobbets komplexitet vi talade om annars finns det ganska komplexa däckbyten som görs i dagbrott på dumpers med över 4 meters diameter..
 
T Tbr53 skrev:
Räknade på materialet till garaget i maj och kollade för några dagar sen. En regel 45 x145 hade gått upp från 33 kr/ m till 57 kr/ m. En osb 120x240 hade ökat från 138 kr till 349 kr. Cellplast har gått upp över 100 % stål 50%...
Då kanske listpriserna stämmer för en gång skull! De brukar ju vara rätt mycket högre! :D

Men vi är väl långt ifrån TS problem nu, det var ju timmarna vad jag förstår som var det stora trätoämnet, och möjligtvis att man skrivit upp mer material än man använt.

Att man för småjobb får betala nästan listpris på saker, det är nog tyvärr så. En ständig diskussion, men om det är saker för ett par tusen så gör det ändå inte jättemycket (även om jag tycker det är principiellt fel med hur dessa listpriser och rabatter funkar).

Det var intressant att det inte är så dyrt med installation av en BVP, jag skulle gärna ha flyttat min BVP och ska dra om ett par rör i källaren, ska faktiskt fråga rörmokaren vad det kostar att flytta BVP en meter och om han har tid till det. (den står lite tokigt, jag gissar för det stod en panna i hörnet tidigare).
 
Bytte min bergvärmepump i början av sommaren. Fastpris för ny pump (IVT Greenline HE) och installation var 76 tkr efter rot, varav installation och material gick på 6 tkr. Då forslade dom inte bort den gamla pannan eller bytte expansionskärl, men inklusive inkoppling av el. Rörmokaren var väl där ca 8-10 h över två dagar.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
B
E Erik Lindroos skrev:
Har inget att invända mot det du skrivit. Texten i inlägget från @Konsumenten84 antyder dock att det kan ha blivit en felcitering. Jag *tror* det hela var riktat mot @orustinnan i inlägg #215 snarare än mot Mikael.
Det stämmer

Ber ödmjukast Mikael om ursäkt
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
@Konsumenten84

Vad i @orustinnans inlägg gör dig så upprörd så att du måste skriva ett inlägg och kränka henne?
Du bör även be orustinnan om ursäkt för ditt inlägg.

orustinnan orustinnan skrev:
Kom igen, hade du accepterat detta i något annat sammanhang? Nej, såklart inte. Riv upp himmel och jord och skäll ut firman samt bestrid fakturan.
År lika trött på idioter till hantverkare som saltar, pepprar, smörar fakturor som på kunder som accepterar sånt här.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
P
T Tbr53 skrev:
Nu va det kanske inte jobbets komplexitet vi talade om annars finns det ganska komplexa däckbyten som görs i dagbrott på dumpers med över 4 meters diameter..
Fälgröta är väl lika osannolikt i det fallet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.