Fairlane
T Tbr53 skrev:
Skulle det var juste att skörta kunden med timpriset istället för att ge rabatt på en prislista,,,,Seriöst...
Det är inte en fråga om att skörta upp kunden utan frågan är hur man ska kunna jämföra två offerter. Du säger att det är bra med grossistprislistan för då går det att jämföra två offerter, så vilken offert är bäst för dig som kund, 1 eller 2?
Eller håller du med om att det är omöjligt att avgöra utan att få se prislistan?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du anlitat en hantverkare någon gång?
Hur förklarade denne isåfall sin prissättning?
De två senaste har jag redan berättat om, men det kanske var i en annan tråd, så:

Garagebygge. 10% påslag av byggaren på en byggvarugrossists priser. Byggaren skickade med sina inköpsfakturor med fakturorna till mig.

Fasadmålning av huset. Inget påslag. Målaren skickade med kvitto på sina inköp av material med sin faktura till mig.

I båda fallet kom vi överens i förväg.

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte en fråga om att skörta upp kunden utan frågan är hur man ska kunna jämföra två offerter. Du säger att det är bra med grossistprislistan för då går det att jämföra två offerter, så vilken offert är bäst för dig som kund, 1 eller 2?
Eller håller du med om att det är omöjligt att avgöra utan att få se prislistan?
Det handlar om att ge information om hur du beräknar du din offert. Som jag sagt tidigare så kan man inte åka runt på byggvaruhus och handla komponenter, man kan inte heller handla på nätet. Du måste ha en leverantör som du vet har grejerna på hyllan om du måste få tag i något snabbt. Att man hänvisar till en riktprislista är inget ovanligt, det är också en säkerhetsaspekt både för företaget och kunden om det skulle uppstå en dispyt. Då finns det juridiska möjligheter att kontrollera huruvida entreprenören skött sina åtaganden på ett riktigt sätt.
Tar du andra branscher tex däck så lämnar dom rabatter på Michelins riktprislista eller Dunlops eller de märken dom säljer men du har inte tillgång till dessa listor. Så vad är problemet.

T Tbr53 skrev:
Det handlar om att ge information om hur du beräknar du din offert. Som jag sagt tidigare så kan man inte åka runt på byggvaruhus och handla komponenter, man kan inte heller handla på nätet. Du måste ha en leverantör som du vet har grejerna på hyllan om du måste få tag i något snabbt. Att man hänvisar till en riktprislista är inget ovanligt, det är också en säkerhetsaspekt både för företaget och kunden om det skulle uppstå en dispyt. Då finns det juridiska möjligheter att kontrollera huruvida entreprenören skött sina åtaganden på ett riktigt sätt.
Tar du andra branscher tex däck så lämnar dom rabatter på Michelins riktprislista eller Dunlops eller de märken dom säljer men du har inte tillgång till dessa listor. Så vad är problemet.
Fast om du åker till en däckhandlare och frågar vad t.ex en uppsättning Michelin 225-40/18 kostar så kommer du inte att få till svar att "vi ger 20% rabatt på Michelins listpris". Du kommer att få veta exakt hur mycket du kommer att få betala. Det kan man säkert få veta av en hantverkare också, men vanligtvis vet man inte redan i förväg exakt vad man behöver, så jämförelsen är helt irrelevant.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag känner inte till några andra branscher som hänvisar till hemliga fantasiprislistor. Antingen har de egna öppna listor eller gör påslag på inköpspriser.

Däck har jag alltid köpt till ett pris säljaren uppger.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Fast om du åker till en däckhandlare och frågar vad t.ex en uppsättning Michelin 225-40/18 kostar så kommer du inte att få till svar att "vi ger 20% rabatt på Michelins listpris". Du kommer att få veta exakt hur mycket du kommer att få betala. Det kan man säkert få veta av en hantverkare också, men vanligtvis vet man inte redan i förväg exakt vad man behöver, så jämförelsen är helt irrelevant.
Ja visst och det kan du få av en rörmockare också om du köper 4 nipplar. Om kunden får en offert så vet jag inte om det är så intressant för honom att veta att den nippeln kostar x och den övergångsnippeln kostar y. Varför man refererar till en prislista är ju för att det ska finnas ett underlag. Om materialet kostar 20000 kr och kunden får 20 % så avgår det 4000 kr.. svårare än så är det inte men det finns dokumentation att härleda till.

D Daniel 109 skrev:
Jag känner inte till några andra branscher som hänvisar till hemliga fantasiprislistor. Antingen har de egna öppna listor eller gör påslag på inköpspriser.

Däck har jag alltid köpt till ett pris säljaren uppger.
Framför allt så kostar inte däcket 4000kr hos bilfirman och 1000kr hos närmsta webshop.

Man kan dessutom åka in till vilken däckbytare med dina däck i skuffen och dom byter utan problem.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Det var inte frågan, utan hur ska jag som kund ha en aning om vad som blir billigast (eller ens vad det kommer att kosta).
Genom att be om ett fast pris förstås.
Återigen. Jag gillar inte heller grossistprislistor. Men vi lär få leva med dom i många år till.

Tillslut måste poletten trilla ner och man lär sig att ta ett fast pris eller förhandla om ett påslag på material på hantverkarens inköpspris eller en prislista.

P pmd skrev:
De två senaste har jag redan berättat om, men det kanske var i en annan tråd, så:

Garagebygge. 10% påslag av byggaren på en byggvarugrossists priser. Byggaren skickade med sina inköpsfakturor med fakturorna till mig.

Fasadmålning av huset. Inget påslag. Målaren skickade med kvitto på sina inköp av material med sin faktura till mig.

I båda fallet kom vi överens i förväg.
Inte så svårt om man gör rätt från början. (y)

T Tbr53 skrev:
Ja visst och det kan du få av en rörmockare också om du köper 4 nipplar. Om kunden får en offert så vet jag inte om det är så intressant för honom att veta att den nippeln kostar x och den övergångsnippeln kostar y. Varför man refererar till en prislista är ju för att det ska finnas ett underlag. Om materialet kostar 20000 kr och kunden får 20 % så avgår det 4000 kr.. svårare än så är det inte men det finns dokumentation att härleda till.
Som redan skrivits flera gånger så är underlaget värdelöst för kunden ifall det inte redovisas öppet. "Om materialet kostar 20000 kr" - Ja men det KOSTAR ju inte 20000 kr, det är bara en siffra på en lista, som kunden dessutom inte kan se.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Även om du får ett pris av däckhandlaren på 4 däck så vet du fortfarande inte vad som står i prislistan. Du vet inte ens om han gjort ett påslag eller avdrag från listan.

M MartinP666 skrev:
Som redan skrivits flera gånger så är underlaget värdelöst för kunden ifall det inte redovisas öppet. "Om materialet kostar 20000 kr" - Ja men det KOSTAR ju inte 20000 kr, det är bara en siffra på en lista, som kunden dessutom inte kan se.
Du har inte skrivit så många offert va?

Fairlane
T Tbr53 skrev:
Det handlar om att ge information om hur du beräknar du din offert. Som jag sagt tidigare så kan man inte åka runt på byggvaruhus och handla komponenter, man kan inte heller handla på nätet.
Att ge information om hur en offert beräknas är givetvis bra, men det ger mig inte så mycket information om du hänvisar till en prislista som jag inte har tillgång till.
Att man inte kan åka runt och handla på flera ställen köper jag helt, det blir dyrare för kunden. Att man inte kan handla på nätet, nja, det beror på vad det är och vilken framförhållning man kan hålla, men jag förstår helt klart grossistens värde. Det kan ju vara så att man vet flera veckor innan och kan beställa hem saker direkt till kund, så får man komplettera med det som inte kom med eller som man inte kunde ana innan. Jag bytte tak för två år sen och inte åkte takläggarna till en grossist och hämtade reglar, takpannor etc, det levererades direkt hem till mig, flera dagar innan själva arbetet påbörjades.

T Tbr53 skrev:
Du måste ha en leverantör som du vet har grejerna på hyllan om du måste få tag i något snabbt. Att man hänvisar till en riktprislista är inget ovanligt, det är också en säkerhetsaspekt både för företaget och kunden om det skulle uppstå en dispyt. Då finns det juridiska möjligheter att kontrollera huruvida entreprenören skött sina åtaganden på ett riktigt sätt.
Jag förstår grossistens värde, absolut, men det är fortfarande ett problem om bara en av parterna har tillgång till listan.
Ett annat problem med att använda den prislistan är ju från hantverkarens sida, att på vissa varor har de knappt någon rabatt alls, medan de kan ha 90% på andra. Säger man då riktpris minus 20% blir vissa delar löjligt dyra (och kunden blir förbannad) och andra delar går företaget back på. Det är därför man bör sätta upp en egen prislista, vilket faktiskt även grossisterna säger.
T Tbr53 skrev:
Stor skillnad. När jag frågar däcksfirman vad en omgång Michelingdäck kostar till mig bil så får jag ett pris, inte "riktpris - 35%" eller något sådant.

T Tbr53 skrev:
Även om du får ett pris av däckhandlaren på 4 däck så vet du fortfarande inte vad som står i prislistan. Du vet inte ens om han gjort ett påslag eller avdrag från listan.
Men du kan väldigt enkelt kolla upp om det är ett bra pris eller inte.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
T Tbr53 skrev:
Det är för mig som kund ointressant att veta Michelins prislista. Jag vet att firma A vill ha 1200:- per däck och firma B vill ha 1400:- per hjul. Om riktpriset sen är 1500 eller 15000 är för mig ointressant.

Sätter man pris med en viss rabatt på en prislista som ofta har helt absurda priser så får man acceptera att kunden blir förbannad när det visar sig att ett eluttag som kunden själv kan köpa för 100 kr (då menar jag exakt samma, inte Biltema) kostar 500 via elfirman. Då är 500 kr ändå med rabatt...

Jag tror du skulle bli riktigt irriterad om du fick en omgång nya däck monterade på bilen och sen en räkning på 40000 kr för däcken plus monteringskostnad etc, om du visste att du kunde köpa samma däck för 5000 kronor någon annanstans. Att du då fått 20% rabatt på listpriset som råkade vara 12500:-/däck tror jag inte skulle göra dig gladare. Framförallt så hjälper det inte dig som kund att jämföra offerter från två olika firmor.

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.