V Vector skrev:
Nä, vattenmätaren är kommunen som äger å byter gratis men vattenmätarkonsollen å allt där runt omkring är husägarens grejer å ansvar
Bildgooglade.
Genomskinlig rörkoppling med mässingsändar, eventuellt för vattenmätare, mot vit bakgrund.
Ser inte vad den ska göra för nytta?
Hålla ihop vattenmätaren så att den inte växer på längden? :thinking:
 
  • Gilla
Kristofer1982
  • Laddar…
Hur gick det sen?
 
  • Gilla
jim_b och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bildgooglade.
[bild]
Ser inte vad den ska göra för nytta?
Hålla ihop vattenmätaren så att den inte växer på längden? :thinking:
Lite sent svar kanske. Men den är till för att underlätta byte av mätaren. Rören hålls på plats och det minskar även läckagerisken under drift.
Tror de flesta kommuner har krav på mätarkonsoll.
 
A andhak2802 skrev:
Nu bor inte jag i Stockholm men har precis fått en offert på 110 000kr för nytt borrhål på 90m, bortforsling av den gamla pumpen och montering av en ny IVT Greenline HE. Även inkluderar inomhusvinster och två timmar genomgång av pumpen. Detta från en firma som är en av de större i Värmland finns även i Stockholm.
Varför ska du ha nytt borrhål om det redan finns ett?
 
K Krillehus skrev:
Du blir rejält blåst här. Men du verkar också ha gjort alla generalfel som finns i din kontakt med hantverkare,
dvs inte ha ett tydligt avtal där tid och påslag specificeras.

Att den tillfälliga lösningen kostade så mycket och tog sådan tid borde ha varit ett varningstecken att använda någon annan.

Har de ens varit på plats alla timmar/dagar de sagt? Det är ju det enklaste att bestrida.
Detta är ett inlägg i den allmänna diskussionen snarare än specifikt svar till Krillehus.

Man får nog räkna med akutåtgärder oftast är så mycket dyrare att man kan köpa några elelement och betala för direktverkande el tillräckligt länge för att göra en vanlig upphandling av ett nytt system och ändå spara pengar och förtret. Ofta finns det väl dessutom en värmepatron för topplaster i systemet som borde kunna användas även om värmepumpen gett upp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Varför ska du ha nytt borrhål om det redan finns ett?
Hej, vi bygger ut vårt hus så ett hål på 80m klarar inte att värma hela huset. Var iaf den informationen jag fick:)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
När dom montera min pump.
Då kom det 2 st som bar ut pannan.
Fastpris 1500 kr.
Sedan bar dom in nya pumpen.
Hjälptes åt att dra in kollektor slangarna.
Det tog ett par timmar.
Sen nästa dag kom en rörpulare.
Gjorde all inkoppling montera tryckkärl osv, ca 4-5 timmar.

betala 119000 för allt med borrning installation och pump efter rot avdrag.

så detta var en saftig faktura.
Prata med dom och gå igenom jobbet och vad dom gjort.
Hej
Sedan skall man veta att priset hantverkare som vanligt tar ut pris för diverse komponenter som inte är det som de själva betalar eftersom de i regel har kraftiga rabatter.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
tracker
  • Laddar…
B Björn Dahlroth skrev:
Hej
Sedan skall man veta att priset hantverkare som vanligt tar ut pris för diverse komponenter som inte är det som de själva betalar eftersom de i regel har kraftiga rabatter.
Björn Dahlroth
..kanske löst i detta fallet men jag skulle mena att har ni inget avtal utan t.ex bara muntligt kommit överens om en timpenning bör man kunna hävda att de inte har rätt till påslag för materialkostnader alls.

exempel från ett avtalsförslag som jag antar är från en standardmall: ”10 % tillägg på redovisade självkostnader för material och hjälpmedel. Mervärdesskatt tillkommer därutöver.”

Det betyder 1.) att du betalar vad de har betalat +XX% (inkl entreprenörens rabatt) och 2.) att om de inte redovisat kostnaderna så behöver du inte betala förrän deras kostnader är redovisade. Dvs förfallodatum gäller inte.

Poängen är iaf att du kan begära att få se deras faktura från leverantör så att du inte betalar t.ex. Ahlsells listpris +XX% vilket verkar lika galet som vanligt förekommande.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
  • Gilla
jakobwesterberg och 7 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Lite sent svar kanske. Men den är till för att underlätta byte av mätaren. Rören hålls på plats och det minskar även läckagerisken under drift.
Tror de flesta kommuner har krav på mätarkonsoll.
Det får inte plats hos mig. Tror betongen rören kommer upp genom funkar lika bra faktiskt.
 
G Gornor Ulragh skrev:
Hur har det gått. Stämde materialet med det som användes. ?
I dagboken står det ju andra saker också som att fixa avlopp etc etc. Har de gjort andra prylar också eller är det fel?

jag köpte bergvärme i Sthlm gör 4 år sedan. IVT fin pump. Demontering gammal pump. Borrade 170m allt fixat och klart. Betalade 130000kr för allt efter rot.
Din faktura verkar saltad eller så finns det annat jobb eller problem som inte framgår här.

Att vi betalar grymma överpriser på alla prylar är trist. Likadant med många elektriker.
Man kan däremot reta sig galen på hantverkare som sätter handlingen på morgonen som en fast rutin.
För att de får gratis frukost på många bygghandlar.
Min bror som är snickare berättar hur VVS/ elektriker som jobbar på stora entreprenader sätter i system att inte ha med sig prylar. Brorsan berättar hur han skickar listor till ex elektrikern med exakt vilka prylar som behövs men likväl dyker han upp utan prylar, kollar ngn minut och åker sedan en tur till elhandeln för att handla och kan då debitera biltur och arbetstid när han sitter i bilen.
Min VVS däremot verkar ha allt i bilen alltid. Aldrig sett att de åker extra och handlar utan han kommer förbered. Brorsan likadant. Han har alltid med det mesta som kan tänkas behövas. Planerar det han skall ha nästa dag på vägen hem i bilen ochsvänger förbi bygghandeln på vägen hem. Klart.
B

Bestrid betala det du tycker är utfört var noga bestrid ta in mer fakta i värsta fall
Gå till tingsrätten med besiktnings fakta tror det kostar 550 kr att registrera lycka till.obs använd INTE ADVOKAT....KENNETH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.