Hej,

För några veckor sedan fick jag dagboken. Bifogar här.
Jag skrev sen till företaget med ett antal frågor baserade på era råd. Jag fick svar idag (de har varit på semester), vilka jag kopierar in nedan. Notera att jag fortfarande inte fått den slutgiltiga fakuran.... så det kommer bli ännu dyrare. De ger sig helt enkelt inte.

Mina frågor i kursivt.

Det verkar som om att en av anledningen till att både materialet och tidsåtgången har blivit så pass höga är att ni har tagit på er att byta delar av det befintliga systemet. Uppdragstagaren har en skyldighet att informera uppdragsgivaren om väsentliga fördyrningar kan förväntas utöver det som är brukligt vid installation. Ni har inte under arbetets gång informerat oss om förväntad fördyrning, förutom när det gäller målning, golvbrunn, och vattenmätare (kostnad för som faktureras separat). Ni har inte gett oss möjlighet att ta ställning till den förväntade fördyrningen utan bara kört på.

Svar:

Då uppdraget du beställt av oss har skett enligt löpande form anses ej de utförda arbetena att vara fördyrande för installationen. Vi anser då med detta att arbetena inte är fördyrande. Alla pannrum skiljer sig åt i många faktorer, valet av den nya bergvärmepumpen är likvärdig med den befintliga utifrån husets förutsättning (storlek, isolering, våningar mm) därav inte ett fördyrande val. Om dragningar av rör, kopplingar mm är vanligt vid installation av ny bergvärmepump (det är inte bara att koppla in en stickkontakt i ett uttag dvs det finns alltid lite arbete att göra innan det är möjligt att utföra installationen. T.ex. tillverkning av bilar anses vara serietillverkade men det gäller inte installation av en bergvärmepump).

En fördyrande omständighet som ni anför är pumpens dimensioner – båda i förklaringen för varför det tog 9 mantimmar att hala in pumpen, och för varför det tog tid att installera. Här vill jag påminna om att pumpen införskaffades på er rekommendation. Att valet av modell skulle leda till fördyrning borde därför vara något om ni skulle ha flaggat för i förväg, eller så borde valet av pump fallit på en annan modell.

Svar:

Vi har inte påstått eller uttryckt att inhalning av pannan är en fördyrande process på grund av valet av modell. Vi anser inte att inhalningen av pumpen är en fördyrning. 9 timmar är den verkliga tiden det tagit att hala in pumpen och vi vill påminna att inhalningen skedde under 3 timmar på 3 man vilket är helt normalt speciellt med tanke på pumpens vikt och omgivningen. Valet av en annan modell innebär inte att inhalningen tar mindre eller mer tid.

Svar:

Av er tidrapport kan jag utläsa att under totalt 30 timmar var ni två man på plats under installation. Efter att ha hört med andra installatörer har jag förstått att det är under väldigt få moment som två man behövs på ett installationsarbete. Kan ni förklara varför ni behövde två personer på jobbet under 30 timmar?

Svar:

Delar av berör tappvatten och andra delar berör värme samt köldbärarledningar (primerledningar). Primerledningar från befintlig installation har tömts, rivits, ersatts och fyllts på med ny bioetanol. Då Bioetanol avger hälsofarliga gaser krävs 2 installatörer för att säkerställa att inget oönskat händer och kunna upprätthålla en säker arbetsplats. Ur min erfarenhet från 1979 talet i branschen har det oftast funnits minst två montörer på plats under installationen av bergvärmepumpar, placering, måttsättning, flyttning av pumpen för installation (vid montage från baksidan av pump) osv och finner inte det underligt att vi har haft 2 installatörer vid dessa tillfällen vid installation av din bergvärmepump bland annat. Min förståelse av andra installatörer i branschen är att de oftast försöker nedvärdera sina konkurrenter för att kunna måla en bättre av sig själv. Arbete har fortlöpt löpande och visar verkligheten. Det är då lätt att förstå varför du reagerar på detta vis att du ifrågasätter våra ord. Vi har utfört arbetet då vi har fått förtroende av dig och har då valt att göra ett bra – och hållbart arbete. Därmed har vi litat på att du sköter din del av kontraktet korrekt. Vi har även utfört entreprenaden genom att utlova kredit till dig vilket visar vår trovärdighet till att du betalar.

Vi undrar till slut om installationen är avslutad, eller om vi kan förvänta oss ytterligare en eller fler fakturor?

Svar:

Vi har inte ännu fakturerat dig kostnad för elinstallationen och genomspolning av systemet inkl avluftning av primerledningar i borrhål.

Vi hoppas nu med detta att alla dina frågor är nu besvarade och förväntar oss likvid. Vi frågor och funderingar tveka inte att höra av er till oss.

Mikael_L
L Lilie skrev:
En fördyrande omständighet som ni anför är pumpens dimensioner – båda i förklaringen för varför det tog 9 mantimmar att hala in pumpen, och för varför det tog tid att installera. Här vill jag påminna om att pumpen införskaffades på er rekommendation. Att valet av modell skulle leda till fördyrning borde därför vara något om ni skulle ha flaggat för i förväg, eller så borde valet av pump fallit på en annan modell.

Svar:

Vi har inte påstått eller uttryckt att inhalning av pannan är en fördyrande process på grund av valet av modell. Vi anser inte att inhalningen av pumpen är en fördyrning. 9 timmar är den verkliga tiden det tagit att hala in pumpen och vi vill påminna att inhalningen skedde under 3 timmar på 3 man vilket är helt normalt speciellt med tanke på pumpens vikt och omgivningen. Valet av en annan modell innebär inte att inhalningen tar mindre eller mer tid.
Men i trådens allra första inlägg står det ju att pumpen redan var köpt och på plats i källaren. Hur kan ni ens hålla på och diskutera tiden det tog att få ner pumpen i källaren?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Men om dom måste vara två när dom håller på med brinevätskan är det ju roligt å läsa dagbockens sista?! sida där det står luftning å påfyllning av brinevätska å ser i inlägg #1 så ser man att bara en gubbe varit där. Skulle vi på firman vara två fort vi håller på med brinevätska så tror jag att vi skulle ha många arga kunder som ifrågasätter varför vi debeterar två rörisar för att fylla och lufta ett brinesystem. Å som jag skrivit förut att modernisera brineledningar( eller som dom skriver primerledningar) på en nibepump går på 5 min från att vara toppansluten till att vara sidoansluten.

• Gilla
Fredric_n och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i trådens allra första inlägg står det ju att pumpen redan var köpt och på plats i källaren. Hur kan ni ens hålla på och diskutera tiden det tog att få ner pumpen i källaren?
Det gäller en tidigare faktura (som inte är med i tråden) - där jag fick betala knappt 10 000 SEK för inhalning av pumpen där de menade att det tog lång tid pga av låg takhöjd i källaren. Men i övrigt gäller frågan det faktum att de i dagboken hävdar att det var en avvikelse/störning att det var lågt i tak.

Handskriven notering om en avvikelse med utrymme för bergvärmepump som orsakade störning i arbetet. Handskriven notering om avvikelser och störningar angående inhämtning av en pump med noterat problem om låg takhöjd.

• Gilla
Jockas021
  • Laddar…
Alla bitar utav installationen borde vara utförda fackmannamässigt , vem har utfört isoleringen? Och vad har du fått betala för isolerings materialet?

När jag går igenom materialet dom köpt ut gällande isolering. Varför har dom köpt ut en burk Armaflex Lim när de valt att använda sig utav förlimmad slang? Och en rulle armaflex tejp för 800kr , något du absolut inte använder vid den typen av installation om du vet vad du gör.

Redigerat:
Läs inlägg #1 så ser du faktura..

L Lilie skrev:
Det gäller en tidigare faktura (som inte är med i tråden) - där jag fick betala knappt 10 000 SEK för inhalning av pumpen där de menade att det tog lång tid pga av låg takhöjd i källaren. Men i övrigt gäller frågan det faktum att de i dagboken hävdar att det var en avvikelse/störning att det var lågt i tak.

[bild] [bild]
Om jag har förstått rätt så har du betalat ca 30.000 hittills efter Rot? I ditt första inlägg så tror jag du skrev att du betalat nästan 23.000 för demontering av din gamla pump + montering av tillfällig pump.

Du har redan blivit utsatt för ocker vid demonteringen och installation av tillfällig pump. Har svårt att tro att det skulle kosta mer än 15-20.000 även om det är jourjobb.

Materialet de har installerat har jag svårt att tro har gått på mycket mer än 25-30.000? Det som de påstår har kostat dem nästan 40.000…

Om vi säger att allt jobb högt räknat tog 50 timmar totalt så blir arbetskostnaden 26.750 (535:-/h) innan Rot, efter Rot ca 20.000.

Om du har betalat totalt 30.000 hittills, så borde resterande bli 35-40.000? = totalt 65-70.000… Även det känns egentligen alldeles för mycket - maximalt 50-55.000 borde detta ha kostat. Vilket även det är saftigt…

Du måste berätta vilken firma detta är när mardrömmen är över.

som sagts innan, normalt är 10 man-timmar på plats vid utbyte av VP inklusive inbärning

• Haha
ByggPlankan
  • Laddar…
S
A AM86 skrev:
som sagts innan, normalt är 10 man-timmar på plats vid utbyte av VP inklusive inbärning

Det lät snålt som fan ändå. Att få in den kräver minimum 2 personer, som då ska lasta in den, och lasta av, ta ner för trappor osv. Det bör gå 4 mantimmar minst bara för det. Koppla in den inkl. Allt arbete lär aldrig gå på under 6 timmar?? :O

• Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det lät snålt som fan ändå. Att få in den kräver minimum 2 personer, som då ska lasta in den, och lasta av, ta ner för trappor osv. Det bör gå 4 mantimmar minst bara för det. Koppla in den inkl. Allt arbete lär aldrig gå på under 6 timmar?? :O
Håller med dig. En bergvärmepump väger 200-250 kg och ska killarna inte bryta ryggen av sig så är nog 2 man lite. Ska den sen lyftas någonstans så finns inget regelverk som styrker att dom får lyfta så mycket. Den arbetsgivare som skulle beordra det skulle ligga jädra illa till om någon skulle skada sig.

Redigerat:
S
T Tbr53 skrev:
Håller med dig. En bergvärmepump väger 200-250 kg och ska killarna inte bryta ryggen av sig så är nog 2 man lite. Ska den sen lyftas någonstans så finns inget regelverk som styrker att dom får lyfta så mycket. Den arbetsgivare som skulle beordra det skulle ligga jädra illa till om någon skulle skada sig.
Intressant egentligen. Vad är en korrekt arbetsmetod för att få ner en bergvärmepump genom en smal 60talstrapp där man bara får plats 2? Går det ens att göra på ett godkänt sätt?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Du skämtar va ?

S SueCia skrev:
Intressant egentligen. Vad är en korrekt arbetsmetod för att få ner en bergvärmepump genom en smal 60talstrapp där man bara får plats 2? Går det ens att göra på ett godkänt sätt?
Enkelt, pirra

Silverfärgad och blå handtralla för tunga lyft, med hjul och utfällbar platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen måste man säkerligen resa värmepumpen och snurra ett kvarts varv innan man tar in den genom någon dörr.

Fast det där löser sig. Ingen lyfter pumpen helt från golvet. Den baxas av och på rullplattor. De använder trappgående pirror osv. Jag har sett det göras. då var det visserligen bara en halvtrappa, men det gick på 10 minuter att få den nedför trappan och igenom 3 olika dörrar med trösklar och nivåskillnader. Allt utan att någon belastade sig speciellt mycket. Och en astung gammal panna ut samma väg, lika lätt.

Min NIBE delades i två delar innan den ”halades” ner i källaren. Sedan kopplades den ihop igen när den monterades. Vet dock inte om det är en ovanlig lösning. Tyvärr slarvades det när de monterade ihop kopplingarna mellan enheterna med en massa strul som följd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.