Sånna 10 timmars installationer har jag sett flera av .... allt pressat inte en skruvkoppling som man kan ta isär. Inget som är rakt. Gärna gena rätt över tak utan att överhuvutaget se det estetiska. Inga upphängningar å inga kulventiler för service. Funkar det.. ja med det ser ju ut som f×n.

V Vector skrev:
Sånna 10 timmars installationer har jag sett flera av .... allt pressat inte en skruvkoppling som man kan ta isär. Inget som är rakt. Gärna gena rätt över tak utan att överhuvutaget se det estetiska. Inga upphängningar å inga kulventiler för service. Funkar det.. ja med det ser ju ut som f×n.
Förstår din poäng men du drar inte om alla rör och genar i tak när du ersätter en befintlig VP med en annan och de står på samma ställe. Då är det 6 anslutningspunkter, KB in/ut, kv/vv, fram/retur.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Absolut, jag genar också ibland men vissa bara tar ett rör å pressar fast det och sen kommit på att nästa rör måste jag använda 8 böjar för att komma till nästa anslutningspunkt.

Mikael_L
H hempularen skrev:
Fast det där löser sig. Ingen lyfter pumpen helt från golvet. Den baxas av och på rullplattor. De använder trappgående pirror osv. Jag har sett det göras. då var det visserligen bara en halvtrappa, men det gick på 10 minuter att få den nedför trappan och igenom 3 olika dörrar med trösklar och nivåskillnader. Allt utan att någon belastade sig speciellt mycket. Och en astung gammal panna ut samma väg, lika lätt.
Det finns jättecoola elektriska trappklättrare i olika modeller, jag har sett någon in action några gånger. Det är jättehäftigt att se hur en ensam kille drar 300kg tunga stora grejer i trappor, rätt snabbt, utan något större besvär. Den andra kommer och hjälper till först när trappan är passerad, typ.

https://www.sano.at/liftkar-hd

008233638_1-7914f80ee94f80033a9469dcc85740b5.png

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Själv tycker jag också att 10 timmar installation av en VP (inte luft/luft då, utan BVP eller Luft-vatten) känns lite väl optimistiskt.
Men tar det mer än 20-25 timmar måste något ha krånglat otroligt, eller så är det fel på dem som skött jobbet.

• Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Förstår din poäng men du drar inte om alla rör och genar i tak när du ersätter en befintlig VP med en annan och de står på samma ställe. Då är det 6 anslutningspunkter, KB in/ut, kv/vv, fram/retur.
Beror väl helt och hållet på vilka märken det byts emellan och hur det är gjort innan. Bytte en häromdagen som var bottenkopplad mot en toppkopplad. Ganska mycket omdragning.

• Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv tycker jag också att 10 timmar installation av en VP (inte luft/luft då, utan BVP eller Luft-vatten) känns lite väl optimistiskt.
Men tar det mer än 20-25 timmar måste något ha krånglat otroligt, eller så är det fel på dem som skött jobbet.
Då har du inte bytt så många värmepumpar
Att byta en värmepump på 8 timmar är inte så konstigt.

Vad tycker de om rimligheten att det är så fruktansvärt mycket dyrare än alla exempel här i tråden som fått bytt?
Är ditt fall något exceptionellt invecklat?

L Lassiter skrev:
Då har du inte bytt så många värmepumpar
Att byta en värmepump på 8 timmar är inte så konstigt.
Det kan va konstigt!
Ett simpelt kastbyte kanske går bra .
Är det tex en botten kopplad som togs upp tidigare är det inget roligt . Det tar lite tid att fixa till om du inte vill ha ” slangakuten ” i ditt pannrumm .

bara en intressant fråga . Hur många har du bytt som så lättvindigt har den uppfattningen ?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Hej alla,

De ger sig inte - dessutom har jag en ny räkning att vänta - firman skriver följande:

Kostnad enligt nedan för ofakturerat,
Elinstallation 23/6 - Att betala 2850 SEK
4/8 - 1 TIM, Leverans av spolningsanordning. + 535 x 1 = 535 SEK Exkl moms
10/8 - 2 x 4 TIM, installera spolanord samt spolning/avluftning borrhål inkl primerledningar (hantering, blandning och kompletteringsfyllning av bioetanol). + 535 x 8 tim = 4280 SEK Exkl moms
11/8 - 2 x 2 TIM, funktionskontroll av bergvärmepump och nedmontering spolanordn (hantering, blandning och kompletteringsfyllning av bioetanol), hantering av överbliven bioetanol. + 535 x 4 = 2140 SEK Exkl moms
12/8 - 1 TIM, Slutstädning och deponering. + 535 x 1 = 535 SEK Exkl moms
Bilkostnad (525 kr/tillfälle), 4 st tillfällen + 525 x 4 = 2100 SEK Exkl moms.
Summan av detta motsvarar: 14 837,5 SEK Inkl moms

Det jag undrar är om det finns någon som man skulle kunna anlita för platsbesök, med eller utan firman i fråga, för att göra en rimlighetsbedömning kring material och arbetsinsats.

L Lilie skrev:
Det jag undrar är om det finns någon som man skulle kunna anlita för platsbesök, med eller utan firman i fråga, för att göra en rimlighetsbedömning kring material och arbetsinsats.
Vid ett sådant besök måste det ju också framgå tydligt vad de fått i uppdrag att göra.
Verkar ju som de tagit på sig väldigt mycket mer än vad uppdraget var från början.

L Lilie skrev:
Tror du kan få svårt att hitta någon annan installatör d.v.s. konkurrent som är villig att göra ett sånt jobb. Det där brukar vara känsligt, att bedöma och ev. kritisera konkurrenters jobb.

Och definitivt om skojarna erbjuds vara med.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Fy....... f×n. Hur hög är summan för alla arbeten nu.... 160 ...180 tusen. Runt stockholm måste det väl finnas vvs besiktningsmän eller liknande som kan titta på rimligheten i jobbet. Sen finns det andra på forumet som är duktigare på det juridiska

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.