EddieHansson EddieHansson skrev:
Fortfarande lite OT.

Man får ju såklart sälja till vilka priser som helst så länge man är. Tydlig mot kunden.

Det man inte får göra är att luras, tex att ge sken om rabatt när det inte är det.

Rabatt får bara användas mitt sitt egna pris som man vanligtvis säljer för. Dvs om alla får ungefär rabatt är det ett stadigvarande pris och inte en rabatt.

Man kan inte heller ge rabbat på någon annans pris. Tänk dig att du går in på Ica och ska handla paket jos. Det står 10% rabatt, men priset är det vanliga. Du frågar personalen som säger - jo men vi är ju 2kr billigare än Coop.

Detta är samma som dessa hantverkare gör när de använder någon annans prislista. I själva verket får kungen betala hantverlsrens normala priser till kund.

Att många är sura är för att grossisternas prislistor är medvetet extra höga eftersom deras kunder då kan förhandla stora procentuella rabatter.
En hel del rätt i ditt inlägg. Om vi skriver ett avtal där det står att du får 20% rabatt på inköpspriser så stämmer din teori.
Skriver vi inget avtal och jag skickar en faktura där jag redovisar 10% rabatt på grossistens prislista fallerar teorin. Nu står det normalt inte på fakturan att det är grossisternas prislista som du får rabatt på. Du ser bara en artikel. Ett pris och en evt. Rabatt sats.
Vi har inte avtalat om något pris och då styr konsumentlagarna.

Nu kan man tycka att prisinformationslagen borde väga tyngre när inget är avtalat. Skulle hantverkaren bara sälja material utan att samtidigt utföra ett hantverk skulle det nog vara lite annat utfall när Arn och Tinget tittar på ärendet.

”Detta är samma som dessa hantverkare gör när de använder någon annans prislista”
Av någon anledning minns jag detta som igår. GB glass mfl. Hade glasskartor utan pris. Försäljningsställen fick själva klistra dit priset. Om det var under 1 eller flera år minns jag inte.
Men sen länge har vi glasskartor med förtryckta priser igen. Sen kan vissa klistra dit högre eller lägre priser.

För att slippa dravels om detta som en gammalt Lp skiva så krävs det en förändring sv Ktjl.
Exakt hur förändringen skall utformas är jag fel man att svara på.

Vi som konsumenter kommer aldrig få tillgång till företagens exakta inköpspris. Det kan vi vara helt säkra på.

Alltså måste någon form av skyldighet att redovisa en prislista fram. Men då har vi ju redan prisinformationslagen…

Så då kanske det är så enkelt att man behöver se över §36 Ktjl…

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
EddieHansson
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skriver vi inget avtal och jag skickar en faktura där jag redovisar 10% rabatt på grossistens prislista fallerar teorin.
Man får inte ge sken av rabatt när det inte är det. Sen måste ju priserna vara skäliga. Där finns det ju stor frihet för säljaren tyvärr.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Man får inte ge sken av rabatt när det inte är det. Sen måste ju priserna vara skäliga. Där finns det ju stor frihet för säljaren tyvärr.
Helt rätt. Det gäller att hålla tungan rätt i mun samtidigt som mottagaren spetsar öronen.

Vad är ett skäligt pris på en burk Cola eller 1 L spolarvätska?

Mikael_L
Framförallt, är det ett skäligt pris med 130.000 kr för att byta en bergvärmepump, när den nya redan står på plats och den gamla är bortfraktad.

Jag tror inte du vill betala hundratusen kr mer än vad den borde kosta, vare sig det är en burk cola eller spolarvätska eller ett VP-byte.

• Gilla
Sten-Robert och 1 till
  • Laddar…
Kom igen, hade du accepterat detta i något annat sammanhang? Nej, såklart inte. Riv upp himmel och jord och skäll ut firman samt bestrid fakturan.
År lika trött på idioter till hantverkare som saltar, pepprar, smörar fakturor som på kunder som accepterar sånt här.

• Gilla
Villa vista och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt, är det ett skäligt pris med 130.000 kr för att byta en bergvärmepump, när den nya redan står på plats och den gamla är bortfraktad.

Jag inte du vill betala hundratusen kr mer än vad den borde kosta, vare sig det är en burk cola eller spolarvätska eller ett VP-byte.
Min erfarenhet är att man ska var försiktig över att uttala sig över något som beskrivs på detta forum. Det ska tilläggas att det är svårt i verkligheten också.
Det krävs mer eller mindre alltid ett platsbesök för att ta fram lite mer säkra uppgifter. Men med bilder och en bra dagbok kommer man oftast långt. Inget av det har vi nu.

Vem vill betala 100” kr mer än vad något borde kosta? Inte jag. Hur kom du förresten fram till den summan eller vad det bara något du drog till med?

Jag tycker det viktiga om man verkligen vill hjälpa Ts är att diskutera antalet timmar i första hand. Eftersom det är helt omöjligt enligt mig att förstå hur man bränt 98 Tim utifrån den dagbok som finns så behöver Ts få en komplettering.
Därefter tror jag det blir betydligt lättare för Ts och andra på forumet att försöka avgöra hur många timmar CIRKA som är normalt.
Sen behövs det bilder också. Utan bilder till en förklarande dagbok är det väldigt svårt.

Med bilder kan någon röris på forumet hjälpa till att kolla av materialfakturan.

Ska man nu ge sig på att försöka kommentera hur många timmar ett värmepumpsbyte tar när man har en separat vvb bredvid skulle jag dra till med CIRKA 2x16= 32 Tim Totalt.

Så Ts har absolut all anledning att vara misstänksam.

• Gilla
Tbr53 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Min erfarenhet är att man ska var försiktig över att uttala sig över något som beskrivs på detta forum.
Det är dock väldigt poänglöst att prata om Coca-Cola-burkar när det hela gäller en scam i häraden hundratusen pickadolas.
Kom igen nu, hjälp TS istället för att snacka om helt andra saker.

• Gilla
Sten-Robert och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är väl inte mycket mer hjälp TS kan få innan det kommer fram mer uppgifter som dagböcker, foto etc.

• Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är dock väldigt poänglöst att prata om Coca-Cola-burkar när det hela gäller en scam i häraden hundratusen pickadolas.
Jag har skrivit tydligt vad jag anser att Ts bör göra i #36. Det var först då jag fick svar på att det inte finns någon annan dagbok än den som är presenterad.

Innan vi ser en komplett dagbok och lite bilder är det svårt att hjälpa Ts mer anser jag.

Jag misstänker också precis som du att allt inte står rätt till. Men att spekulera om i vilken storleksordning det handlar om blir bara just en spekulation.

Jag tycker förövrigt inte alls det är poänglöst att prata om Colaburkar. Tvärtom så är det en bra jämförelse på prisskillnader i samhället för samma produkt. Skillnaden är väl att man oftast kan läsa sig till vad Colan kostar innan beställning och där har vi en stor skillnad mot vissa hantverkares materialpriser.

Men Colan förklarar också hur tolkningarna av Ktjl 36§ görs idag av tex. Arn och tinget.
Det är högst ovanligt att en hantverkare använder priser från någon nätbutik.

Om du läser länken om Bravida och Arn som jag la upp tidigare så belyses många parametrar som är en vanlig orsak till konflikter mellan hantverkare och konsument.

Denna information är ytterst viktig för en konsument att förstå så dom lär sig att avtala även om materialpriser så konsumenten slipper hamna i samma skit som Ts. (När det gäller materialpriser).

• Gilla
nimbus88 och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Tyvärr är KtjL väldigt svag för kunden beträffande materialprissättning till skillnad mot B2B-branschavtalen som baseras på AB och ABT. Lite konstigt då lagen för övrigt ger konsumenter starkt skydd.
AB och ABT är tydliga med att entreprenören får endast basera sitt pris på kostnader och ej hittapåpriser. Vidare skall entreprenören alltid säkerställa att en kostnad är den mest ekonomiskt fördelaktiga för beställaren.
KtjL har endast § 4 och § 36 som motsvarar detta men dessa är väldiga vaga.

Gott vore om KtjL saxar från AB/ABT gällande oavtalade priser, tills dess kommer hantisar att fortsätta lura sina kunder och anse att de har rätt till det, som så många här förefaller att göra.
Det är väl upp till var och en att ta vad man vill för material.
Förlåt för mitt okunnande men om Skobes tar 1,2m för en XC90 och Holmgrens tar 800k för samma. Ska då Skobes ställas inför tinget?
Man kommer väl överens om priser innan man handlar?

Nja, eftersom det kräver en del jobb att ta reda på exakt vilka delar som behövs och man inte vet exakt hur lång tid det tar så är det rimligt att man inte har ett bestämt pris innan. Det är inte jämförbart med en bil. Snarare ett verkstadsbesök om vi ska göra bilparalleller. Där blir man inte heller glad när de debiterar massor för spolarvätska, speciellt om det var fullt när man lämnade in bilen. Men det förekommer fula metoder även där.

• Gilla
Villa vista
  • Laddar…
P
Både när det gäller verkstadsbesök och hantverksjobb borde man kunna få se prislistan på material innan man bestämmer sig för att anlita respektive tjänsteleverantör. Då kommer de obehagliga överraskningarna att bli färre och man kan t.o.m. välja bort en verkstad eller en hantverkare som har prislistor man inte gillar.

Har du någonsin sett priset på spolarvätska på en verkstad?

En lista på rör prylar och priser säger inte en normal konsument särskilt mycket. Man vet varken vad som behövs eller vad som är normala priser. Ofta läggs det ju fram som att man får en bra rabatt. Fast det är ett rejält påslag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Har du någonsin sett priset på spolarvätska på en verkstad?
Nej, jag har inte frågat, men jag beskrev inte hur verkligheten ser ut, utan hur den borde vara. Sist jag besökte en bilverkstad fick jag påfyllning av spolarvätska utan att behöva betala för det, f.ö.
En lista på rör prylar och priser säger inte en normal konsument särskilt mycket. Man vet varken vad som behövs eller vad som är normala priser. Ofta läggs det ju fram som att man får en bra rabatt. Fast det är ett rejält påslag.
En normal konsument kan jämföra prisnivån med andra prislistor.

Jag skulle aldrig anlita en hantverkare utan att först veta hur den prissätter material, med faktiska priser på några nyckelexempel.

Bäst är förstås att få ett fast pris på jobbet, inklusive allt, men jag inser att det inte alltid är praktiskt möjligt.

Redigerat:
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag skulle aldrig anlita en hantverkare utan att först veta hur den prissätter material, med faktiska priser på några nyckelexempel.
Har du anlitat en hantverkare någon gång?
Hur förklarade denne isåfall sin prissättning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.