202 554 läst · 445 svar
203k läst
445 svar
Installation bergvärme - enorm räkning - tacksam för bedömning om den är rimlig och råd om vad göra
Vi tycker att jormar du dig över 20 procent i påslag och inte klarar av jobbet själv så får du nog finna dig att försöka själv eller helt enkelt betala utan diskussionM Mortsken skrev:Ni som tycker det är ok med Dahls, Ahlsells med fleras listpriser. Hur tycker ni om detta?
De hantverkarna jag brukar använda hade inte tid, så skulle använda mig av en annan.
När vi pratade materialpriser, så tog jag upp att jag inte är intresserad av några "bra" rabatter från Ahlsells prislista eller liknande. Eftersom jag har konto där, och vet hur det ser ut.
Nä nä, Ahlsell är helt för dyra. Vi lägger på 20% på materialkostnaden. Ok, lite mycket jag men får väl vara ok eftersom jag ville ha det gjort lite snabbt.
när sen fakturan kom så var det material och en kostnad.
Varpå jag frågade efter de underliggande fakturorna.
Va, vad jag betalar delar jag inte med mig av. Varför ska ni hade det.
Tja, annars säger ju dessa 20% i påslag inte ett skvatt.
Rätt av hantverkaren, eller bör jag få reda på hans inköpspris?
Jag nämde inte för honom överhuvudtaget att jag tyckte 20% var i mesta laget. Så det hade han ingen aning om.B Konsumenten84 skrev:
Det är ju inte det som är frågan, han säger 20% men utan att redovisa underlaget kan han ju begära hur mycket som helst.B Konsumenten84 skrev:
Men för att svara på frågan, så egentligen bör han redovisa sina priser, absolut. Men det kanske går att räkna på rimligheten på ett ungefär, och ser det ok ut kanske det inte finns någon anledning att lägga mer energi på det?
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Tyvärr är KtjL väldigt svag för kunden beträffande materialprissättning till skillnad mot B2B-branschavtalen som baseras på AB och ABT. Lite konstigt då lagen för övrigt ger konsumenter starkt skydd.
AB och ABT är tydliga med att entreprenören får endast basera sitt pris på kostnader och ej hittapåpriser. Vidare skall entreprenören alltid säkerställa att en kostnad är den mest ekonomiskt fördelaktiga för beställaren.
KtjL har endast § 4 och § 36 som motsvarar detta men dessa är väldiga vaga.
Gott vore om KtjL saxar från AB/ABT gällande oavtalade priser, tills dess kommer hantisar att fortsätta lura sina kunder och anse att de har rätt till det, som så många här förefaller att göra.
AB och ABT är tydliga med att entreprenören får endast basera sitt pris på kostnader och ej hittapåpriser. Vidare skall entreprenören alltid säkerställa att en kostnad är den mest ekonomiskt fördelaktiga för beställaren.
KtjL har endast § 4 och § 36 som motsvarar detta men dessa är väldiga vaga.
Gott vore om KtjL saxar från AB/ABT gällande oavtalade priser, tills dess kommer hantisar att fortsätta lura sina kunder och anse att de har rätt till det, som så många här förefaller att göra.
Huddinge maskinservice bytte min bergvärmepanna i Stockholm 2018. Arbetskostnad 25000 och materialkostnad 7000. (Den nya pannan kostade ca 50000.) Så ditt pris låter så högt så att man kan misstänka att ett misstag begåtts, kanske har du fått någon annans faktura?
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Har du något avtal? Om ja då har du rätt till originalverifikat då avtalet säger 20% på kostnaden.M Mortsken skrev:Ni som tycker det är ok med Dahls, Ahlsells med fleras listpriser. Hur tycker ni om detta?
De hantverkarna jag brukar använda hade inte tid, så skulle använda mig av en annan.
När vi pratade materialpriser, så tog jag upp att jag inte är intresserad av några "bra" rabatter från Ahlsells prislista eller liknande. Eftersom jag har konto där, och vet hur det ser ut.
Nä nä, Ahlsell är helt för dyra. Vi lägger på 20% på materialkostnaden. Ok, lite mycket jag men får väl vara ok eftersom jag ville ha det gjort lite snabbt.
när sen fakturan kom så var det material och en kostnad.
Varpå jag frågade efter de underliggande fakturorna.
Va, vad jag betalar delar jag inte med mig av. Varför ska ni hade det.
Tja, annars säger ju dessa 20% i påslag inte ett skvatt.
Rätt av hantverkaren, eller bör jag få reda på hans inköpspris?
Om hantisen har en kostnad (är ej desamma som pris (för alla hatisivrare som knappt klarade av grundskolan)). Vill hantisen ej redovisa sin kostnad, det är ju jättebra för dig då utgår ej någon ersättning.
Det var ungefär så det slutade. Jag vägrade betala och krävde en korrekt faktura.Villa vista skrev:
Fick en annan faktura som var mer rimlig både på arbetstimmar och material (troligen högre än den borde).
Fortfarande inte specificerat, men jag orkade inte kladda mer med det och betalade.
Inte olagligt att dolt spela in samtal när inspelande part själv deltar .Alldeles utmärkt att använda i rättsligS Stefan HWH skrev:
tvist som avgörs antingen på handlingarna ( skriftligt ) eller i rättegång ( muntlig förhandling ).
Inspelning av samtal avseende handling som skall leda till avtal är verkligen till att rekommendera.
Inspelaren får enkelt ett övertag och avslutar samtalet med " är vi då överens om vad som skall göras och
priset " , om leverantören svarar ja är det klart annars upprepa frågan , om inget svar ,hoppa av.
Jag tror ni missuppfattar vad riktprislistan är till för. Den gör att det finns möjlighet att värdera olika offerter vid en upphandling. Om ett företag använder den listan och en annan köper på Bauhaus så finns det ingen möjlighet att värdera för vem klarar av att kolla dessa priser. Underleverantörer måste redovisa sina priser och vinstpåslag vid dom flesta större upphandlingar.D Daniel 109 skrev:
Hur många begär att få veta vilka påslag en klädbutik har på sina kläder? Dom kan ligga på 400 till 1000%. Reservdelar till bilar har påslag på 1000% från det pris dom betalar till en underleverantör.
Såg på denna rörfirmas timdebitering att den låg ganska lågt mot vad VVS firmor normalt ligger på. Men varför inte begära in en offert från firmorna så är det ju bara att välja den som är billigast. Om alla gör det så kommer dom dyra firmorna bli tvungna att sänka sina priser.
Det kommer att ske på precis samma sätt som när dåliga entreprenörer gör dåliga jobb då försvinner dom, om dom inte utsätts från företag som använder arbetskraft som betalar löner på 25 kr som vid Mall of Scandinavia. För dom företagen kan ingen konkurrera med oavsett vilka prislistor som används.
Det där har redan diskuterats tusen gånger. Priser på varor i butik är enkla att jämföra och alla kostnader är inkluderade. Är jag inte är nöjd går jag till en annan butik. Anlitar jag en hantverkare är jag oftast tvungen att betala deras pris på materialet eftersom dom har satt i system att vägra installera saker dom inte själva har sålt med olika svepskäl som att det inte skulle vara någon garanti etc. Dessutom är det omöjligt att i förväg köpa in rätt kvantiteter och dimensioner av alla småprylar som behövs.T Tbr53 skrev:
Men, tråden handlar väl i första hand om orimligt mycket nedlagd tid, så vi kan väl diskutera det istället.
Hur har det gått, @Lilie Har firman erkänt att dom 'råkade' skicka en annan kunds faktura till dig?
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Jag förstår inte ditt inledande resonemang ang listpriserna men liknelsen med affärers påslag har jag sett förut från hantisivrare och det blir att jämföra äpplen och päron.T Tbr53 skrev:Jag tror ni missuppfattar vad riktprislistan är till för. Den gör att det finns möjlighet att värdera olika offerter vid en upphandling. Om ett företag använder den listan och en annan köper på Bauhaus så finns det ingen möjlighet att värdera för vem klarar av att kolla dessa priser. Underleverantörer måste redovisa sina priser och vinstpåslag vid dom flesta större upphandlingar.
Hur många begär att få veta vilka påslag en klädbutik har på sina kläder? Dom kan ligga på 400 till 1000%. Reservdelar till bilar har påslag på 1000% från det pris dom betalar till en underleverantör.
Såg på denna rörfirmas timdebitering att den låg ganska lågt mot vad VVS firmor normalt ligger på. Men varför inte begära in en offert från firmorna så är det ju bara att välja den som är billigast. Om alla gör det så kommer dom dyra firmorna bli tvungna att sänka sina priser.
Det kommer att ske på precis samma sätt som när dåliga entreprenörer gör dåliga jobb då försvinner dom, om dom inte utsätts från företag som använder arbetskraft som betalar löner på 25 kr som vid Mall of Scandinavia. För dom företagen kan ingen konkurrera med oavsett vilka prislistor som används.
En butik lägger på ex 250% på leverantörskostnaden (ej listpris) för att täcka lokalhyra personal, lager, el svinn etc dvs hela verksamhetens omsättning skall komma från påslaget.
Hantisen har inte samma omkostnader och en normal en annan affärsmodell med att ta betalt för arbete istället.
Jag skulle dock ifrågasätta tex HM om jag fick se på kvittot när jag köper byxor:
Kassapersonal: 100 kr
Lokalhyra 200 kr
Overhead 500 kr
transport 300 kr
Byxor 400 kr
etc.
Hmmmm HM har nog mycket att lära av hantisar om man tänker efter.
Jo du har alltid friheten att handla dina komponenter var du vill, du får till och med montera dem såvida det inte rör sig om elektriska installationer som kräver behörighet.useless skrev:Det där har redan diskuterats tusen gånger. Priser på varor i butik är enkla att jämföra och alla kostnader är inkluderade. Är jag inte är nöjd går jag till en annan butik. Anlitar jag en hantverkare är jag oftast tvungen att betala deras pris på materialet eftersom dom har satt i system att vägra installera saker dom inte själva har sålt med olika svepskäl som att det inte skulle vara någon garanti etc. Dessutom är det omöjligt att i förväg köpa in rätt kvantiteter och dimensioner av alla småprylar som behövs.
Men, tråden handlar väl i första hand om orimligt mycket nedlagd tid, så vi kan väl diskutera det istället.
Hur har det gått, @Lilie Har firman erkänt att dom 'råkade' skicka en annan kunds faktura till dig?
Jo det finns ju skäl till varför inte entreprenör vill monter det som du köpt. Varför skulle en entreprenör ta garantiansvaret på produkter som du köpt och som han inte kan regressa garantier mot någon eftersom han inte köpt komponenterna . Du tar även i så fall fulla ansvaret för att komponenterna stämmer och är godkända för ändamålet.
Varför jag anser att använda en riktprislista är seriösare är att då finns en möjlighet för företaget eller personen att värdera anbudet och även kontrollera det. Olika entreprenörer har olika rabattsatser så är det inget värde om jag säger att jag lägger på 10% på mitt netto. Om jag istället ger en rabatt mot en lista så kan du se. VVS branschen har dessutom så otroligt många rabatter beroende på vad det gäller för komponenter.
Ta in en offert från företaget om du är orolig för att bli lurad för det finns massor av lycksökare.
Låter ett pris för lågt för att vara sant så är det ofta det.
Ja, en prislista med specade priser är såklart bäst. Men hur får jag som privatperson tag på den?T Tbr53 skrev:Varför jag anser att använda en riktprislista är seriösare är att då finns en möjlighet för företaget eller personen att värdera anbudet och även kontrollera det. Olika entreprenörer har olika rabattsatser så är det inget värde om jag säger att jag lägger på 10% på mitt netto. Om jag istället ger en rabatt mot en lista så kan du se.
Det finns ju en hel del kunder som slänger ut offerförfrågningar till 15 firmor. När sannolikheten att få jobbet blir låg vill ingen lämna offerter. Det är rimligt att kunna ta den här typen av jobb på löpande räkning utan att bli blåst.
Jag skulle väldigt gärna vilja se det här rättsligt prövat. Men sannolikt backa hantverkaren innan det går så långt.
Jag skulle väldigt gärna vilja se det här rättsligt prövat. Men sannolikt backa hantverkaren innan det går så långt.
Nä det är inte lätt men om 2 företag refererar till samma prislista så går det att ställa dom mot varandra. Det går även att vid en rättstvist kontrollera genom juridiska ombud vilket i alla fall ger en större säkerhet.useless skrev:
Jag är för transparens men ett företag har olika kostnader som måste täckas vilket man kanske inte vill avslöja för alla. Många tror att det skärs guld i företagen men då undrar man varför bygg tillhör dom mest konkursdrabbade. Man kan också se hur det ser ut för dom större företagen genom att läsa deras bokslut. Ta NCC som ett exempel som har som mål att göra över 3% vinst på arbetande kapital men som inte nått detta mål än. Det ligger ganska längt ifrån det mål som gamle ASEA chefen satte upp på 80 -talet på 25 % RCE return of capital employed.
Jag tycker ju också att det är dyrt att bygga och så har det alltid varit och jag skulle gärna se att vi kan bygga billigare. Tyvärr är det politiska beslut som gör det dyrt och man kan ju tänka på att 20% av kostnaden för ett bygg är bara moms. Till det kommer alla övriga skatter och avgifter.