Cruzze Cruzze skrev:
Men snälla nån, vad har Dahls listpriser för relevans i sammanhanget :rolleyes: ?
Firman all rätt i värleden att ta betalt för material ochni skall veta att VVS arna har 50-80% rabatt hos Dahls. Därför är deras bruttoprislista så hög. Men utan avtal har firman rätt.

H
jaktstugan jaktstugan skrev:
Firman all rätt i värleden att ta betalt för material ochni skall veta att VVS arna har 50-80% rabatt hos Dahls. Därför är deras bruttoprislista så hög. Men utan avtal har firman rätt.
Du menar att firman kan lägga på 100%, 200%, 1000% eller varför inte 100000000% på sina mateialkostnader?
Här gäller det att passa sig

• Haha
  • Gilla
dhil och 3 till
  • Laddar…
H
I verkligheten så finns det naturligtvis en gräns för vilka påslag de kan ha, varken du eller jag vet var den gränsen går eftersom det inte är prövat i domstol.

Jaktstugan tycks ju veta att det är okej med upp till 400% påslag.
Tidigare i tråden lovades jag rättsfall som visade att det var okej. Föga förvånande har jag inte fått några sådana.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Är din Uppfattning att det inte finns skälighetsbedömning i svensk rättspraxis ang tex materialpriser.
Finns det någon gräns? skulle en hantis tex kunna sälja fi 12 mm kopparrör för 100 tkr eller varför inte 1000 tkr per meter? Dvs om inget avtal var tecknat.

B Konsumenten84 skrev:
Börjar ju bli lite överdrivet. Banda hantverkaren !

Seriöst: om man inte behagar betala på material där de ska ge vinst, behagar man inte betala vad de kostar så får man kanske lov att göra jobbet själv. Ingen jobbar gratis !
Som jag skriver, upp till Målsägaren att gör det den känner rätt. Inte vad du anser rätt. Konsumenten84????
Av skadan blir man vis!

P pmd skrev:
Det finns ingen lag som förbjuder inspelning av samtal så länge en av samtalsparterna informeras om inspelningen. TS får alltså spela in sitt eventuella samtal med VVS-firman utan att tala om det för den eller de han pratar med, om han så önskar.
Bra de!
Men kan vara svårt att ha i bevismaterial om det skulle leda till ett mål i tinget eller vidare.
Det gäller ju att göra det bästa för MålsÄgaren Mä.

H hanson#16 skrev:
Du menar att firman kan lägga på 100%, 200%, 1000% eller varför inte 100000000% på sina mateialkostnader?
Naturligtvis inte men om de använder Dahls prislista kan ingen anmärka på priserna. Det finns alltid krav på skälighet men den gränsen är väldigt flexibel.

D Daniel 109 skrev:
Jaktstugan tycks ju veta att det är okej med upp till 400% påslag.
Tidigare i tråden lovades jag rättsfall som visade att det var okej. Föga förvånande har jag inte fått några sådana.
Var står det 400%. Bara för VVS-firmorna har höga rabatter finns det inget som säger att kunden skall ha den. Dom fick 10% rabatt. Var fick du 400% påslåag ifrån??

Det är ju det där med rabatt som är det stora problemet. Rabatten utgår ifrån en hittepåprislista med fantasipriser som ingen betalar. Är man ärlig så har man ett påslag på sina inköpspriser istället för en fiktiv rabatt som inte säger ett skit om vad det kommer att kosta (förutom att man kan utgå ifrån att man blir blåst).

400% påslag är inte orimlig om man jämför hantverkarens inköpspris med kundens 'rabatterade' pris.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Var står det 400%. Bara för VVS-firmorna har höga rabatter finns det inget som säger att kunden skall ha den. Dom fick 10% rabatt. Var fick du 400% påslåag ifrån??
Troligen från att du tidigare skrev att rabatten kunde var 80 % ("20-80%"). OM man köper med 80 % rabatt och fakturerar listpriset till kund så är påslaget på inköpspriset 400 %.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
H
Naturligtvis inte men om de använder Dahls prislista kan ingen anmärka på priserna. Det finns alltid krav på skälighet men den gränsen är väldigt flexibel.
Det är nog inte många här som tycker att Dahls prislista är speciellt skälig eller rimlig. En prislista vars enda syfte är att lura privatkunder. Att kalla den flexibel var ju en rolig omformulering men bara för att man kallar en bajskorv för sockerbit slutar den inte smaka skit

• Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Ni som tycker det är ok med Dahls, Ahlsells med fleras listpriser. Hur tycker ni om detta?

De hantverkarna jag brukar använda hade inte tid, så skulle använda mig av en annan.
När vi pratade materialpriser, så tog jag upp att jag inte är intresserad av några "bra" rabatter från Ahlsells prislista eller liknande. Eftersom jag har konto där, och vet hur det ser ut.
Nä nä, Ahlsell är helt för dyra. Vi lägger på 20% på materialkostnaden. Ok, lite mycket jag men får väl vara ok eftersom jag ville ha det gjort lite snabbt.

när sen fakturan kom så var det material och en kostnad.
Varpå jag frågade efter de underliggande fakturorna.
Va, vad jag betalar delar jag inte med mig av. Varför ska ni hade det.
Tja, annars säger ju dessa 20% i påslag inte ett skvatt.

Rätt av hantverkaren, eller bör jag få reda på hans inköpspris?

• Gilla
  • Arg
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
B
H hanson#16 skrev:
Valet är ju att privatpersoner köper själv och bara anlitar för arbetstid. Finna de inga som vill göra jobbet då så får man helt enkelt göra jobbet själv.

Man kan inte bara ställa krav krav krav

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.