T Tbr53 skrev:
Nej dom har givit kunden rabatt på den inköpslista som ligger till grund för Dahls priser. Det är en handlare där dom som köper mycket och ofta får rabatt. VVS firman ligger också på egna lager vilket ska betalas. Att dom har egna grejer på hyllan är för att kunna göra jobb när återförsäljaren har stängt och dina rör kanske läcker.
Finns ingenting som säger att dom behöver lämna en enda krona i rabatt för det första. Om ditt krav är att du ska få handla komponenter av entreprenören till hans inköpspris så bör du nog nämna det före du vill ha jobbet gjort. Om kunden inte betalar vilket händer emellanåt var ska entreprenören betala kundens komponenter med....prispåslag på material ska täcka mer än bara inköpspriset.
Men snälla människor, sluta låtsas som att grossistprislistorna har något som helst med verkligheten att göra! Vi som har lite på fötterna hör hur jävla löjligt ni låter. Jag jobbar på en firma som är så att säga obekant för dom flesta grossister (litet rederi). FÖRSTA gången vi kontaktade Dahl (det var jag som gjorde det) smällde försäljaren till på 60% rabatt på en order på ca 2000kr, utan att veta hur stor firma det är, hur mycket omsättning vi har, hur stort behov av material vi har etc. Så dessa jävla pisslistor dom leker med har fanimig ingen verklighetsförankring, hur svårt ska det vara för er att fatta det?

• Gilla
-PC- och 25 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Men snälla människor, sluta låtsas som att grossistprislistorna har något som helst med verkligheten att göra! Vi som har lite på fötterna hör hur jävla löjligt ni låter. Jag jobbar på en firma som är så att säga obekant för dom flesta grossister (litet rederi). FÖRSTA gången vi kontaktade Dahl (det var jag som gjorde det) smällde försäljaren till på 60% rabatt på en order på ca 2000kr, utan att veta hur stor firma det är, hur mycket omsättning vi har, hur stort behov av material vi har etc. Så dessa jävla pisslistor dom leker med har fanimig ingen verklighetsförankring, hur svårt ska det vara för er att fatta det?
Nu är det ju Dahls som bestämmer hur deras prislistor ser ut och vilka rabatter dom lämnar. Gillar man inte det så kan man handla på annat ställe. För ett företag är det viktigt att slippa springa runt och jaga priser när dom ska offerera. Vilka avdrag man sen gör är en helt annan sak. Den som aldrig suttit och räknat på jobb och vet hur många gånger man inte får jobbet kan ha svårt att förstå hur många timmar man kan lägga på att räkna på jobb.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Låter galet! Vi fick borrning, grävning, bortforsling av gamla pannan (trappa) och köp och installation av nya pannan för 120 tusen efter rot. Hela arbetet tog två dagar, andra dagen drogs det en massa nya kopparrör och installatören jobbade i tolv timmar i sträck (vi fick tvinga i honom en kebabtallrik på eftermiddagen så han iallafall fick i sig nåt och en paus) Hursomhelst så upplevs din faktura som fullständigt galen i jämförelse.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A andhak2802 skrev:
Nu bor inte jag i Stockholm men har precis fått en offert på 110 000kr för nytt borrhål på 90m, bortforsling av den gamla pumpen och montering av en ny IVT Greenline HE. Även inkluderar inomhusvinster och två timmar genomgång av pumpen. Detta från en firma som är en av de större i Värmland finns även i Stockholm.
90 meter?
Bor du i en garderob?

• Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Theclan Theclan skrev:
90 meter?
Bor du i en garderob?
tror du inte att han menar ytterligare 90 meter vid byte till ny pump?

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka fall är det. Jag har inte sett ett enda. Kan du länka till dem?
Jag har länkar tidigare till dessa i detta forum. Skicka ett PM så ska jag berätta mer.

• Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Är du villig att betala för att rörmockaren ska åka runt och handla material och korv så visst...men sen ska rörmockaren ta garanti ansvaret för produkter som han sen inte kan reklamera för dom är använda. Så kan man absolut göra som gör det självare men knappast som företagare. Han är beroende av att kunna handla alla grejerna på samma ställe, tror du inte det?
Välkommen till 2021. Affärsmodeller a la Dahls,Tools och Ahlsells har ingen framtid.
Vore bättre om hantverkare fick rätt betalt för sin kunskap och arbete. Och mer om det är snabbt utfört med hög kvalitet.

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Lustigt, att de som behandlar sina kunder sämst råkar vara i just de två områden där man inte "får" göra jobbet själv.
Du som lekman får göra precis allt som jag som fackman med yrkesbevis för vvs får göra.

T Tbr53 skrev:
Så du menar att grossister tar fram en låtsasprislista eller kanske en önskeprislista bara för att det skulle vara kul eller???....suck.. det resonemanget blir ju bara dumt. Alla entreprenörer har olika rabattsatser beroende på hur mycket dom handlar , då måste det också vara fel eller. En liten firma har mindre rabatt och en längre lageromsättningshastighet vilket gör prisbilden högre för honom. Hur mycket rabatt jag vill lämna är helt upp till mig och hur jobbsituationen ser ut. Sen har kunden alltid ett val att tacka nej till en entreprenör och han har också sin fulla rätt att begära in en offert. Vissa firmor tar ut en lägre timtaxa och lämnar mindre rabatter så det håller inte att anklaga dom för att blåsa kunder. Valet är ditt som kund.

Vi kan ett annat exempel. Mercedes har numer en prislista som gäller för alla återförsäljare och på den lämnas inga rabatter. Se
[länk]
Inte låtsas priser. Alla grossister har listpriser. Som går att få tag på för alla. Som är högre än tex Bauhaus. Det beror bla på att de har i lager en jävla massa grejor. Sen har företagen som handlar på grossisterna olika rabatter. Beroende på hur mycket de köper per år och hur bra de är på att förhandla om rabatten. Eftersom jag jobbar på ett stort företag har vi rätt bra rabatter. Vi handlar mycket av grossisterna.
T Tbr53 skrev:
Jag betvivlar att du driver eget med din argumentation. Jag har aldrig diskuterat vad som är rätt pris bara att det är vanligt att man använder riktprislistor vid prissättning. Du använder dom som underlag till offerter osv. Sen är det upp till varje företagare att avgöra vilka påslag han lägger på dessa. Vad ett jobb kostar beror på hur kunnig och effektiv han är som yrkesman. Är du för dyr eller gör för dåliga jobb så får du inga jobb. Att sitta här och påstå att personen är skörtad är banne mig inte seröst på fläck utan att veta hur jobbet ser ut och hur mycket runt omkring som gjorts. Det framgår ju av underlaget att det måste vara mer än bara byte av en värmepump som gjorts. Att man inte byter en värmepump själv borde alla som vet vad en värmepump väger förstå för det är inte många som bollar med nästan 200 kg.

L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Min rörläggare installerade min nibe jordvärmepump på en dag. ‍♂️ 4-5 timmar MAX

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Theclan Theclan skrev:
90 meter?
Bor du i en garderob?
Haha nej då, 140kvm. Berget börjar 10cm under plattan. Vi har 80m idag vilket var standard när vår installerades -89 och det har fungerat bra. Vi borrar nytt för att gamla pumpen la av.

Theclan Theclan skrev:
90 meter?
Bor du i en garderob?
L lob skrev:
tror du inte att han menar ytterligare 90 meter vid byte till ny pump?[/

Mikael_L
T Tbr53 skrev:
vad som är rätt pris bara att det är vanligt att man använder riktprislistor vid prissättning. Du använder dom som underlag till offerter osv.
Jag har som sagt några olika grossister jag använder. Det är helt absolut omöjligt att använde deras prislistor till något alls.
Dels så har jag över 80% rabatt på en del saker, andra har jag 5%. Dels skiljer sig priserna sig åt mellan grossarna. Så hur tycker du att jag ska kunna använda GNP på något alls vettigt sätt?
Det är ju bara rent löjl det där med GNP-listan.
Skulle jag ta enligt GNP-priset av kund? Tja, mina professionella beställare skulle väl bara garva åt offerten alt bli förbannade på fakturan, och sen skulle jag inte ha något mer arbete där.
Och likaså skulle väl även privatkunderna sina om jag försökte ta 60 kr metern för EXQ 3g1,5. Förutom all tid jag bleve tvungen att lägga på att bråka om fakturor.

Så nej tack, jag kommer aldrig använda GNP-prislistan i mina förehavanden med kunder, hur mycket du än tycker det är en bra idé.

T Tbr53 skrev:
Att sitta här och påstå att personen är skörtad är banne mig inte seröst på fläck utan att veta hur jobbet ser ut och hur mycket runt omkring som gjorts.
Det finns ingen anledning att själv sitta och hålla på och gissa eller anta annat än det som är skrivet.
Hur tänkte du där? Kanske "Ahhh, TS har säkert låtit bila upp plattan och byta allt avlopp, samt dränerat om runt huset, så det är naturligtvis därför arbetstiden blev som den blev.

Vi har endast ett fakta att utgå ifrån, det som TS skrivit.
Vill du inte tro på detta så är det nog bättre att du inte skriver något alls, än att du i din egen hjärna hittar på en massa som just du tror har gjorts.
Och om TS ljuger då? Ja då biter TS sig själv i svansen, ty inget av det som någon skriver, ingen hjälp osv är något värt för TS. Hela tråden blir totalt värdelös för trådskaparen.
Så kan det förstås vara, men man kan ju rimligen inte agera på annat sätt än att skriva och kommentera exakt på det som är skrivet. Inget blir bättre av att man själv fabulerar ihop saker.
Då är det väl bättre att helt avstå från att skriva ...

T Tbr53 skrev:
Det framgår ju av underlaget att det måste vara mer än bara byte av en värmepump som gjorts.
Det framgår att de har satt in ett vattenlås i en golvbrunn, det gör jag på ca 25 sekunder.
I övrigt verkar det vara saker som härrör till VP-bytet.

T Tbr53 skrev:
Att man inte byter en värmepump själv borde alla som vet vad en värmepump väger förstå för det är inte många som bollar med nästan 200 kg.
Det där är redan klarlagt i tråden, flera gånger.
Pumpen stod redan på plats, eller nästan på plats. Möjligen behövde den flyttas någon enstaka meter, men inte i några trappor etc.
Och som redan skrivits flera ggr, man brukar vara två man i en eller två timmar för att hjälpas åt att ta ut gamla pannan och in med nya och få den på plats, sen fortsätter en man i en 7-12 timmar till för att färdigställa.
Det är vi massor som vittnat om. En firma som inte gör så är ovanlig, och sköter inte det hela enligt bästa praxis.

Ursäkta att svaret här kommer sent, jag har varit ute och fått mig lite luft. ;)

• Gilla
-PC- och 12 till
  • Laddar…
nu har det obligatoriska hantis vs konsumetgnabbet kommit igång även i denna tråd.

TS jag hoppas verkligen att du bestrider och lyckas driva detta på endera sätt för att reducera fakturan iaf med1/5. Du får gärna posta hur det går framgent.

Lycka till.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L Lilie skrev:
Hej,

Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. :dizzy: Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
  • borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
  • pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.

Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]

och 39 428 för material

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej Lilie!

Vet ej om ni lyft timmarna i din fråga.
2 man vissa dagar känns ju proffsigt om inte något tungt skall bäras flyttas.
När man se tider så verkar det som de tar betalt även för raster??? Har de varit så.
Om du hittar något som de försöker lura fig på så har du lättare kritiker med dig och hantverkaren får svårare att försvara sig.
Sitt ner med firman och besatt de går igenom och förklara sig.
När man reagerar som du gjort och du känner dig blåst kanske de kryper till korset om de försöker att få in extra på dig. Var sparsam med vad du tycker och låt dem prata och förklara sig.
Gå till en VVS konsult och be om en ungefärlig kostnad för likvärdigt jobb.

Jag skulle luskat i firmans sätt att ge svar på dina frågor. Spelande in vad de säger så du kan lyssna i efterhand.
(lite halv kriminellt kanske, man kanske skall tala om att du vill banda samtalet för att du skall kunna återkomma med nya frågor och att be om förtydligande).

Du går känna vad som är bäst. avtal är bäst!

P
S Stefan HWH skrev:
Jag skulle luskat i firmans sätt att ge svar på dina frågor. Spelande in vad de säger så du kan lyssna i efterhand.
(lite halv kriminellt kanske, man kanske skall tala om att du vill banda samtalet för att du skall kunna återkomma med nya frågor och att be om förtydligande).
Det finns ingen lag som förbjuder inspelning av samtal så länge en av samtalsparterna informeras om inspelningen. TS får alltså spela in sitt eventuella samtal med VVS-firman utan att tala om det för den eller de han pratar med, om han så önskar.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.