202 558 läst · 445 svar
203k läst
445 svar
Installation bergvärme - enorm räkning - tacksam för bedömning om den är rimlig och råd om vad göra
Jag jobbar i branschen och får också känslan att det är gjort mer än att bara bytt pannan.M MickePlumber skrev:
Bilder för installation skulle förklara en hel del.
Helt hutlöst påslag på arbetstimmar.
Jobbar själv som vvs:are och det tar på sin höjd 2 arbetsdagar att demontera befintlig panna, skjuta åt sidan och sedan montera ny värmepump, om man gör det själv. Och om man dessutom redan har nya pumpen ståendes nära.
Arbetstiden borde ligga någonstans mellan 12-20h grovt uppskattat.
Över 90h för montage av ENBART VÄRMEPUMP är totalt orimligt om du har haft rörmontör som kan sitt yrke.
Jobbar själv som vvs:are och det tar på sin höjd 2 arbetsdagar att demontera befintlig panna, skjuta åt sidan och sedan montera ny värmepump, om man gör det själv. Och om man dessutom redan har nya pumpen ståendes nära.
Arbetstiden borde ligga någonstans mellan 12-20h grovt uppskattat.
Över 90h för montage av ENBART VÄRMEPUMP är totalt orimligt om du har haft rörmontör som kan sitt yrke.
Om du kollar på materialåtgången så ser det knappast ut som bara ett byte av pump utan mer som att de fått dra om en hel del.Mikael_L skrev:
Sen om du läser beskrivningen på vad som utförts (demontering, montering, modifiering, montage av vattenlås osv osv) är mer än tydligt att de utfört en hel del arbete
Mao är det en hel del jobb som de gjort
Det verkar som rörfirman är helt oseriös. Det är 6 rör som ska anslutas, antal rördelar är otroligt högt för att inte tala om timmarna. Det finns kalkylprogram som innehåller alla moment som behövs. Dom tiderna jobbar man upp för att få ett bra ackordstillägg. Kanske du kan få någon att göra en kalkyl i efterhand och titta på delar som har gått åt och jämföra med fakturerade delar och lika med tiden. Kostar någon timma men då har du något att jämföra med. Priserna på delarna är alltid höga när man köper från en rörfirma. När jag var i branschen så hade vi upp till 90% på grossistpriset som låg avsevärt under prislistan.L Lilie skrev:Hej,
Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.
- borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
- pumpen inköpt och nedburen till källaren redan
Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]
och 39 428 för material
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
När jag tittar på materialpriserna. Känns det som du betalt påslag på listpris. Vilken jag tycket är dåligt. Där jag jobbar tar vi påslag på vår rabatt mot grossisten. När det gäller timmarna. Kan det vara rätt. Fast 100 timmar låter mycket. Det kan vara struligt att få till det. Man ska veta, är det 2 st som jobbar drar det iväg snabbt med timmar. Så det måste vara befogat att vara 2 st som jobbar. Det är alltid lätt att titta i backspegeln. Att ni skulle kommit överens om ett ca pris. Sen kostar snabb service. Iaf för mina kunder.L Lilie skrev:Hej,
Bor i närförort till Stockholm. Vår gamla bergvärmepump säckade ihop för ett tag sedan. En VVS-firma ingrep snabbt och installerade en tillfällig pump och tog bort den gamla (till kostnad av 30 000 SEK) - det var fortfarande kallt ute och värme behövdes i huset. Firman tog sedan på sig att installera en ny bergvärmepump (Nibe) - och jag gjorde misstaget att inte skriva avtal - utan lät det gå på löpande räkning. Hitintills har hela kalaset landat på ca 130 000 SEK i installationskostnad före rot inkl 98 arbetstimmar!!!. Min uppfattning från att ha tittat på nätet är att en rimlig installationskostnad borde ligga på 20 000 - 30 000 i Stockholm. Att beakta är att:
Skulle verkligen uppskatta era reaktioner och råd om detta är rimligt och vad jag kan göra åt saken. Min amatörmässiga bedömning att kostnaden är oskälig i lagens mening.
- borrhåll och ledning till huset fanns redan (dvs inget arbete utanför huset utfördes)
Jag bifogar bilder på fakturorna - jag har anonymiserat då jag än så länge inte vill hänga ut företaget - ännu. Fakturan går på 73 413 för arbetet
[bild] [bild]
och 39 428 för material
Vi bor i Stockholmsförort. 2018 betalade vi för byte av bergvärmepump -- inklusive en NIBE F1255 3-12, bortkoppling och -forsling av gamla CTC:n, nytt expansionskärl, ny allpolig brytare, sanering av värmerörsgytter -- 82340 kr (efter ROT). Minns inte om de två gubbarna höll på i en eller två dagar. Bra firma.
Jag antog firmas offert eftersom när jag sade att jag tänkt köpa pumpen själv för 65000 sa de att de kunde matcha det, så säg 17-18k i arbets- och materialkostnad.
Jag antog firmas offert eftersom när jag sade att jag tänkt köpa pumpen själv för 65000 sa de att de kunde matcha det, så säg 17-18k i arbets- och materialkostnad.
Redigerat:
98 timmar att byta befintlig VP för någon som kan värmepumpar tar inte ens 8h + eventuell bortforsling av gamla pumpen. Någonstans runt 100” monterat och klart för både pump (såklart beroende på modell) och montage inkl material är rimligt
L Lilie skrev:Hej,
[bild] [bild]
och 39 428 för material
Hej, Bor i förort i Stockholm, bytte en Thermia 19 år gammal till en IVT januari 2019
i offerten ingick:
Installation av bergvärmesystem inkl. lämplig rördragning, håltagningar och montering.
- 1 st IVT Greenline HE C7
- Ny yttre cirkulationspump av lågenergityp.
- Erforderlig mängd kopparrör, kopplingar, ventiler m m för anslutning mellan
kollektorslingor och värmepump (köld bäraren kondens isoleras).
- Anslutningar från värmepump och beredare till anslutningar på fastighetens befintliga
vatten- och värmesystem (värmebäraren isoleras ej).
- Demontering och bortforsling av gamla värmepannan samt gamla vv-beredaren.
- Igångkörning och intrimning samt överlämnande med driftsättningsprotokoll och
användarinformation
- Bortforsling av befintlig värmepanna
- IP modul för appstyrning
Pris totalt för detta (IVT, mtrl och arbetskostnad) 80.080 kr
Känns som om att du har blivit uppkörd !
Så du menar att grossister tar fram en låtsasprislista eller kanske en önskeprislista bara för att det skulle vara kul eller???....suck.. det resonemanget blir ju bara dumt. Alla entreprenörer har olika rabattsatser beroende på hur mycket dom handlar , då måste det också vara fel eller. En liten firma har mindre rabatt och en längre lageromsättningshastighet vilket gör prisbilden högre för honom. Hur mycket rabatt jag vill lämna är helt upp till mig och hur jobbsituationen ser ut. Sen har kunden alltid ett val att tacka nej till en entreprenör och han har också sin fulla rätt att begära in en offert. Vissa firmor tar ut en lägre timtaxa och lämnar mindre rabatter så det håller inte att anklaga dom för att blåsa kunder. Valet är ditt som kund.D Daniel 109 skrev:Den prislistan du hänvisar till är en ren fantasiprislista. Det finns ingen som betalar de priserna, men än hantverkarnas blåsta kunder.
Det är inte priser dom kan användas som norm vid debitering. Tyvärr inser de hantverkare som tror det innan de hamnar i tinget. Så det är inte prövat rättsligt än. Det skulle jag gärna se att det görs.
Vi kan ett annat exempel. Mercedes har numer en prislista som gäller för alla återförsäljare och på den lämnas inga rabatter. Se
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...-borjar-med-fast-pris-prutandets-tid-ar-over/
Är det inte bäst att Ts i lugn ton ber hantverkaren och en riktig dagbok som man har rätt till. Då blir det lättare för Ts att bedöma skäligheten i fakturan.
Eftersom vi inte fått se några bilder så blir det en avancerad gissningslek att försöka avgöra vad en rimlig kostnad skulle kunna vara.
För Ts del har jag tidigare rekommenderat Ts att ta in en sakkunnig eller bekant som seriöst på plats kan avgöra vad som är gjort.
När det gäller materialkostnaden blir det värre. Här gäller det att förhandla innan. Precis som hos märkesverkstad så är det vanligt att grossistprislistor används. Därför blir det svårt att vinna framgång. Jag har läst några utlåtanden hos Arn och några domar från Tinget. I samtliga fall har hantverkaren kunnat visa att det är en skälig kostnad.
I Ts fall finns det all anledning att utreda vidare. Dels den faktura som är betald och givetvis även den faktura som inte är betald.
Jag tycker förövrigt också det verkar finnas stora skäl till oro att allt inte ser rätt ut. Men innan man dömmer vidare så bör man invänta en seriös dagbok samt att någon sakkunnig tittar på bilder eller helst tittar på plats.
Eftersom vi inte fått se några bilder så blir det en avancerad gissningslek att försöka avgöra vad en rimlig kostnad skulle kunna vara.
För Ts del har jag tidigare rekommenderat Ts att ta in en sakkunnig eller bekant som seriöst på plats kan avgöra vad som är gjort.
När det gäller materialkostnaden blir det värre. Här gäller det att förhandla innan. Precis som hos märkesverkstad så är det vanligt att grossistprislistor används. Därför blir det svårt att vinna framgång. Jag har läst några utlåtanden hos Arn och några domar från Tinget. I samtliga fall har hantverkaren kunnat visa att det är en skälig kostnad.
I Ts fall finns det all anledning att utreda vidare. Dels den faktura som är betald och givetvis även den faktura som inte är betald.
Jag tycker förövrigt också det verkar finnas stora skäl till oro att allt inte ser rätt ut. Men innan man dömmer vidare så bör man invänta en seriös dagbok samt att någon sakkunnig tittar på bilder eller helst tittar på plats.
Suck, ännu en som ska hålla på och försvara ett totalt vansinnigt och ohållbart system.T Tbr53 skrev:Så du menar att grossister tar fram en låtsasprislista eller kanske en önskeprislista bara för att det skulle vara kul eller???....suck.. det resonemanget blir ju bara dumt. Alla entreprenörer har olika rabattsatser beroende på hur mycket dom handlar , då måste det också vara fel eller. En liten firma har mindre rabatt och en längre lageromsättningshastighet vilket gör prisbilden högre för honom. Hur mycket rabatt jag vill lämna är helt upp till mig och hur jobbsituationen ser ut. Sen har kunden alltid ett val att tacka nej till en entreprenör och han har också sin fulla rätt att begära in en offert. Vissa firmor tar ut en lägre timtaxa och lämnar mindre rabatter så det håller inte att anklaga dom för att blåsa kunder. Valet är ditt som kund.
Vi kan ett annat exempel. Mercedes har numer en prislista som gäller för alla återförsäljare och på den lämnas inga rabatter. Se
[länk]
Inse att rörmokarna är värsta rötäggen, sen följt av elfirmorna.
Tyvärr måste ni vara ytterst försiktiga och kritiska innan ni ger i lag med dessa hantverkare.
Tyvärr stänker skiten på mig också, det är inte lätt att driva företag i denna bransch seriöst och slippa från en massa misstänksamhet och sånt.
Från mina år inom och nära bygg så kan jag säga att mitt intryck är att det alltid är rörmokare som generellt utmärker sig för att vara kassa, ohederliga och utan heder. Nu är de lyckligtvis i minoritet, mer än hälften är trots allt rätt schyssta. Men för mig har de utmärkt sig på så sätt att jag träffat på absolut fler miffon där än bland målarna, snickarna, elektrikerna och mattläggarna etc.
Samma här 125:000 för allt med dyr nibe och 170 meter hålH Hallerudsbo skrev:När dom montera min pump.
Då kom det 2 st som bar ut pannan.
Fastpris 1500 kr.
Sedan bar dom in nya pumpen.
Hjälptes åt att dra in kollektor slangarna.
Det tog ett par timmar.
Sen nästa dag kom en rörpulare.
Gjorde all inkoppling montera tryckkärl osv, ca 4-5 timmar.
betala 119000 för allt med borrning installation och pump efter rot avdrag.
så detta var en saftig faktura.
Prata med dom och gå igenom jobbet och vad dom gjort.
Håller med , grymt överprisat . Köp aldrig utan skriftligt avtal , ta in minst 3 offerter från olika leverantörer.G Gornor Ulragh skrev:Hur har det gått. Stämde materialet med det som användes. ?
I dagboken står det ju andra saker också som att fixa avlopp etc etc. Har de gjort andra prylar också eller är det fel?
jag köpte bergvärme i Sthlm gör 4 år sedan. IVT fin pump. Demontering gammal pump. Borrade 170m allt fixat och klart. Betalade 130000kr för allt efter rot.
Din faktura verkar saltad eller så finns det annat jobb eller problem som inte framgår här.
Att vi betalar grymma överpriser på alla prylar är trist. Likadant med många elektriker.
Man kan däremot reta sig galen på hantverkare som sätter handlingen på morgonen som en fast rutin.
För att de får gratis frukost på många bygghandlar.
Min bror som är snickare berättar hur VVS/ elektriker som jobbar på stora entreprenader sätter i system att inte ha med sig prylar. Brorsan berättar hur han skickar listor till ex elektrikern med exakt vilka prylar som behövs men likväl dyker han upp utan prylar, kollar ngn minut och åker sedan en tur till elhandeln för att handla och kan då debitera biltur och arbetstid när han sitter i bilen.
Min VVS däremot verkar ha allt i bilen alltid. Aldrig sett att de åker extra och handlar utan han kommer förbered. Brorsan likadant. Han har alltid med det mesta som kan tänkas behövas. Planerar det han skall ha nästa dag på vägen hem i bilen ochsvänger förbi bygghandeln på vägen hem. Klart.
Pruta alltid med begäran om utökad garanti , extra långt servicepaket .
Bytte 2017 till större VP anläggning enl följande .
160 m borrhål inkl borrkaxcont. 15 m extra kollektorslang .16 m kollektorrör inkl fästen. Demont o bortforsling
av gammal VP . El dragning/rördragning inkl material . Ny utegivare . Ihopkoppling med befintligt energihål.
Nytt expansionskärl . Lev och installation , igångsättning av Nibe 1155-16 kw , 6 års försäkring , 4 års service.
Kontroll och luftning inkl.
Demont och mont 2 montörer 1 dag 16 tim . efterkontroll ,påfyll o. luftning 1 montör 3 tim .
Kostnad 136 515 - ROT 13 189 Att betala 123 326 kr.
Dragning av extra kollektorrör med fästen o hopkoppling med bef. rör tog c:a 3 tim . Lunchrast 1 tim .
Idag kostar Nibe 1155-16 kw c:a 75 000 kr .